۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82858716
T T
۰ نفر
توليد كپسول هيدروژلي كافئين با قابليت رهايي آهسته و هدفمند

تهران- ايرنا- كپسول هيدروژلي كافئين با قابليت رهايي آهسته و هدفمند در موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي توليد شد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي وزارت علوم، طرح پژوهشي بين المللي ريزپوشاني كافئين در ذرات هيدروژل به روش الكترواسپري جهت رهش آهسته به منظور دستيابي به هوشياري بلندمدت با همكاري مركز تحقيقات گياهي و غذايي نيوزيلند و موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي صورت گرفت.
عضو هيئت علمي موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي در اين باره گفت: در جامعه مدرن امروزي انجام عمليات 24 ساعته يا كار شيفتي در مشاغلي نظير حمل و نقل، بيمارستان ها، صنايع توليدي، ارتش، هواپيمايي و بسياري از خدمات ديگر اجتناب ناپذير است؛ بنابراين كاركنان نظامي، سربازان درگير در عمليات مستمر و مداوم و غيرنظامياني نظير رانندگان و كارمندان شب كار، معمولاً نياز به هوشياري و بيداري طولاني مدت دارند؛ اين طرح براي رفع اين نياز برنامه ريزي و اجرا شده است.
دكتر بهزاد قرآني ادامه داد: تاكنون تحقيقات زيادي روي رهش كنترل شده تركيبات دارويي، زيست فعال يا پروتئين ها انجام شده است كه در اغلب آنها انواعي از روش هاي ريزپوشاني استفاده شده كه مستلزم انجام مراحل زياد، پيچيده نيز استفاده از حلال هاي آلي هستند.
عضو هيات علمي موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي افزود: در روش استفاده شده در اين دستاورد پژوهشي، كافئين ريزپوشاني شده از اندازه اي كوچك تر در حدود 3 ميكرون نسبت به پژوهش هاي مشابه برخوردار است؛ به صورتي كه ذرات مورد نظر توسط مصرف كننده احساس نمي شود و از رهايش پايدار و مناسبي در 24 ساعت از زمان مصرف برخوردار است.
مجري اين طرح اظهار كرد: به دليل اهميت موضوع، محققان مختلفي در دنيا روي ريزپوشاني كافئين مطالعه و تحقيق كرده اند و در اين زمينه روش هاي مختلفي ارائه شده است ولي مزيت اين دستاورد پژوهشي در روش توليد ذرات ريزپوشاني شده از طريق تلفيق جريان برق و جريان هوا براي توليد ذرات هيدروژل حاوي كافئين است.
وي اضافه كرد: در پژوهش صورت گرفته، ذرات هيدروژلي توليد شده در ساختار پاستيل (به عنوان يك محصول شاهد) به كار گرفته شده نتايج بررسي هاي حسي نشان دهنده پذيرش محصول از سوي مصرف كننده است.
قرآني گفت: كافئين ريزپوشاني شده با استفاده از اين روش، مي تواند توسط صنايع مختلف از جمله صنايع داروسازي و صنايع غذايي مورد استفاده قرار گيرد. همچنين ساختار هيدروژلي طراحي شده به عنوان الگو و پايه براي درون پوشاني غذاداروها و داروها قابل استفاده است.
علمي**9157*2017
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر