۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82849603
T T
۰ نفر

اجراي طرح غربالگري بينايي براي 30 هزار كودك قمي

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82849603
اجراي طرح غربالگري بينايي براي 30 هزار كودك قمي

قم - ايرنا - سرپرست معاونت امور توسعه پيشگيري بهزيستي قم گفت: 30 هزار كودك در سنين سه تا 6 سال در طرح غربالگري بينايي قم شركت كردند.

مهدي احمدي نيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اجراي اين طرح از اول آبان ماه تا پايان بهمن ماه سال جاري افزود: از اين تعداد كودك يك هزار و 600 تن به مرحله دوم و 10 كودك به چشم پزشك ارجاع داده شدند تا مشكلات بينايي آنان شناسايي و درمان شود.
وي افزود: اين طرح در سه مرحله توسط مربيان، اپتومتريست ها و چشم پزشكان اجرايي شد و در مرحله اول در صورتي كه كودك توسط مربيان، كارت سلامت دريافت نكند به مراحل بعدي ارجاع پيدا مي كند.
وي ادامه داد: در مرحله اول از خانواده ها 20 هزار ريال هزينه دريافت شد ولي مراحل بعدي در صورت نياز كودك به عينك و يا عمل جراحي به صورت رايگان و با خدمات بهزيستي قم انجام مي شود تا با اجراي اين طرح، روند معلوليت ها در جامعه كاهش يابد.
به گفته وي،400 پايگاه ثابت و سيار سلامت بينايي، براي اجراي اين طرح در استان قم و بخش هاي تابع آن فعال بود.
وي با اشاره به اين كه سال گذشته بيش از 52 هزار كودك در اين طرح معاينه شدند گفت: از اين تعداد، 855 تن مشكل بينايي داشتند كه براي 230 كودك عينك تجويز و براي 2 تن عمل جراحي چشم به صورت رايگان انجام شد.
سرپرست معاونت امور توسعه پيشگيري بهزيستي قم تاكيد كرد: هدف از اجراي طرح غربالگري بينايي، ارتقاي سطح سلامت بينايي كودكان است و در صورتي كه مشكلات چشمي در سن پايين و زمان طلايي شناسايي شناسايي شود قابل درمان است ولي در غير اين صورت، شاهد مشكلات جدي براي خانواده ها و افزايش هزينه هاي درماني ناشي از معلوليت خواهيم بود.
احمدي نيا خاطر نشان كرد: در حال حاضر11 درصد معلوليت ها در استان قم به بخش نابينايي اختصاص يافته است به گونه اي كه 2 هزار و 500 نابينا در استان از خدمات بهزيستي استفاده مي كنند.
/8138/ 1175