3000كودك مبتلا به اتيسم تحت پوشش مراكز توانبخشي سازمان بهزيستي است

شهرري ـ ايرنا ـ معاون امورتوانبخشي سازمان بهزيستي با بيان اينكه تا بحال 6 هزار كودك مبتلا به اتيسم در كشور شناسايي شده است گفت: 3 هزار كودك مبتلا به اختلالات اتيسم تحت پوشش مراكز توانبخشي سازمان بهزيستي هستند.

حسين نحوي نژاد روزسه شنبه درحاشيه بازديد از مركز روزانه آموزش توانبخشي اختلالات طيف اتيسم نويان( اولين مركز اوتيسم در جنوب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: 3 هزار نفر ديگر از كودكان مبتلا به اتيسم در مدارس سازمان آموزش استثنايي در حال تحصيل هستند.
وي با بيان اينكه به ازاي هر 65 تولد زنده يك كودك مبتلا به اختلالات طيف اتيسم قابل شناسايي است عنوان كرد: اتيسم يك بيماري و يا معلويت نيست بلكه طيف گسترده اي از اختلالاتي رفتاري از جمله در خود ماندگي، نداشتن ارتباط كلامي و چشمي، پاسخ ناهنجار دادن به محرك هاي خارجي، پرخاشگري و اختلالات رفتاري است.
نحوي نژاد در خصوص شناسايي نشدن طيف گسترده اي از كودكان مبتلا به اختلالات اتيسم در گذشته يادآور شد: نبود آموزش هاي پزشكي مناسب در خصوص آشنايي با علايم اين بيماري و همچنين نبود تست هاي استاندارد از مهترين دلايل شناسايي نشدن كودكان مبتلا به اين بيماري در گذشته بوده است.
وي با اشاره به اينكه كار علمي در جهت شناسايي بيماري اتيسم در كودكان از سال 91 در كشور آغاز شده است تصريح كرد: اميدواريم با اجراي 'برنامه ملي مداخله اتيسم' كه با همكاري وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و سازمان آموزش استثنايي قرار است انجام شود ، شاهد گام هاي مثبتي در جهت شناسايي كودكان مبتلا به اتيسم در كشور باشيم.
نحوي نژاد هدف اصلي سازمان بهزيستي كشور را در حمايت از كودكان اتيسم و معلولان ، توانمند كردن اين افراد عنوان كرد و افزود: ساير سازمان ها و نهادهاي آموزشي مانند آموزش و پرورش، مراكز فني و حرفه اي نيز بايد اين افراد براي كار در نهادهاي مختلف دولتي و خصوص همكاري كنند.
وي با اشاره به اينكه قانون جامع حمايت از حقوق معلولان در جهت اشتغالزايي و توانمند كردن افراد معلول جامعه علاوه بر سازمان بهزيستي دستگاه هاي ديگري را نيز مسئول كرده است تاكيد كرد: سازمان ها و ارگان هاي دولتي بايد در جهت اشتغالزايي اين قشر آسيب پذير جامعه گام هاي موثري بردارند و گزارش سالانه خود را نيز در اين زمينه انتشار دهند.
نحوي نژاد در ادامه بزرگترين مشكل خانواده هاي داراي فرزند معلول را هزينه هاي بالاي كار درماني، گفتاردرماني و مشاوره هاي روانشناختي عنوان كرد و يادآور شد: اميدواريم با اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان وزارت بهداشت در سال 97 هزينه هاي اين بخش را مشمول بيمه هاي درماني كند.
به گزارش ايرنا، اوتيسم نوعي اختلال رشدي است كه با رفتارهاي ارتباطي، كلامي غيرطبيعي مشخص مي‌شود. علايم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز مي‌كند و علت اصلي آن ناشناخته ‌است. اين اختلال در پسران شايع‌تر از دختران است.
بازديد حضور نحوي نژاد معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي از مركز روزانه آموزشي توانبخشي اختلالات طيف اتيسم نويان( اولين مركز اوتيسم در جنوب تهران) امروز(چهارشنبه) با محمد نقي جغتايي مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي ،مينا رجايي رييس بهزيستي شهرستان ري و جمعي از مسئولان استاني در شهرري برگزار شد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
تهرام/ 3218 / 1539