۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82845729
T T
۰ نفر
حضور بانوي اسكي باز نابيناي مطلق ايراني در پارالمپيك2018

تهران- ايرنا- «عيسي ساوه شمشكي» سرپرست كاروان اعزامي ايران به مسابقات پارالمپيك زمستاني پيونگ يانگ كره جنوبي گفت: بانوي ايراني شركت كننده در رشته اسكي صحرا نوردي المپيك 2018 نابيناي مطلق است.

رقابت هاي پارالمپيك 2018 از 17 اسفند ماه با حضور 550 ورزشكار از 42 كشور جهان در پيونگ چانگ كره جنوبي آغاز مي شود و تا 28 اسفند ادامه مي يابد. كاروان ايران نيز براي نخستين بار با پنج نماينده در اين دوره شركت مي كند. در پارالمپيك هاي زمستاني سال هاي 2002 تا 2014 ايران فقط با يك ورزشكار مرد به نام «صادق كلهر» و در رشته اسكي شركت كرده بود و در سال 1998 ميلادي نيز كلهر و «رمضان علي جيرودي» در رشته اسكي در بازي هاي پارالمپيك زمستاني حضور داشت.
«الهه قلي فلاح» و «ابوالفضل خطيبي» در رشته صحرانوردي و «صديقه روزبه»، «حسين سولقاني» و «پوريا خليل تاش» نيز در رشته اسنوبرد در اين رقابت ها حضور دارند.
سرپرست كاروان اعزامي به مسابقات پارالمپيك 2018 روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزايش تعداد ورزشكاران معلول در اين دوره از مسابقات را برنامه ريزي هاي انجام شده از سال 1394 در كميته ملي پارالمپيك و فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولان دانست و گفت: در برنامه استعداد يابي از بين 1400 ورزشكار معلول چهار زن و 26 مرد شناسايي، جذب و تحت آموزش قرار گرفتند و با حضور در مسابقات متعدد داخلي و خارجي به خصوص مسابقات اسكي كاپ آسيا از بين 25 ورزشكار فعال اين رشته پنج نفر امتيازهاي لازم براي حضور در پارالمپيك را كسب كردند.
ساوه شمشكي با اشاره به حضور «الهه قلي فلاح»، در رشته اسكي صحرانوردي اظهار كرد: وي نابيناي مطلق است و با كمك يك راهنما در مسابقات شركت مي كند و يك ماه پيش حد نصاب لازم براي حضور در پارالمپيك را در رقابت هاي بين المللي آلمان كسب كرده است.
«صديقه روزبه» نيز در رشته اسنوبرد شركت كرده است اين دو بانوي ورزشكار نخستين زنان شركت كننده ايراني در مسابقات پارالمپيك هستند.
وي افزود: اسكي ورزش مناسبي براي معلولان است و قصد داريم زمينه فعاليت آن را براي ورزشكاران معلول فراهم كنيم. فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولان پس از استعداد يابي با ايجاد بانك تجهيزات 30 جفت كفش اسكي و تجهيزات لازم را در اختيار ورزشكاران جديد قرار داد و با استفاده از مربيان توانا و برگزاري اردوهاي مختلف آنان را براي كسب سهميه آماده كرد.
رييس انجمن اسكي فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولان، گفت: تنها اسكي باز قديمي گروه «حسين سولقاني» است كه با توجه به معمول بودن ورزش اسكي در محل سكونتش به آن پرداخته است، اما چهار نماينده ديگر ايران در رقابت هاي پارالمپيك در سال 1394 از ديگر رشته هاي ورزشي جذب اين رشته شده و كسب سهميه كرده اند.
ساوه شمشكي كه پس از 30 سال فعاليت در فدراسيون اسكي در دوران بازنشستگي خود از آذر ماه سال 1394 و به دعوت «محمود خسروي وفا» رييس فدراسيون ورزش هاي جانبازان و معلولان وقت به رياست انجمن اسكي اين فدراسيون منصوب شده است، در خصوص گسترش اين رشته ورزشي در همه استان هاي كشور، گفت: برخي از استان ها در اين رشته فعال هستند، اما براي حفظ آمادگي ورزشكاران ديگر استان ها اردوهاي متمركز مختلفي برگزار مي كنيم.
تيم پارا اسكي اعزامي ايران به بازي هاي پارالمپيك زمستاني متشكل است از الهه قلي فلاح (نابيناي مطلق) و ابوالفضل خطيبي در رشته صحرانوردي، صديقه روزبه، حسين سولقاني و پوريا خليل تاش در رشته اسنوبورد، هستند.
سرمربيگري اين تيم بر عهده صادق كلهر خواهد بود، رحمت ا... مقديد، مهدي سولقاني و فرزانه رضا سلطاني مربيگري تيم اعزامي را به اين مسابقات را بر عهده دارند و عيسي ساوه شمشكي به عنوان سرپرست كاروان، نفرات اعزامي را همراهي مي كند.
پارا اسكي بازان ايران با حضور در رقابت هاي جهاني كه ماه قبل در آلمان برگزار شد، مجوز حضور در اين بازي ها را به دست آوردند.
بازي هاي پارالمپيك زمستاني 2018 از 9 تا 18 مارس (17 تا 27 اسفند) در پيونگ چانگ كره جنوبي برگزار مي شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزشي ايران و جهان با كانال ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**1293**1368
۰ نفر