۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82833518
T T
۰ نفر
انتشار گزارش 329 صفحه اي كميته كارشناسي سازمان ملل در باره اوضاع يمن

تهران – ايرنا – كميته كارشناسي يمن كه به درخواست شوراي امنيت سازمان ملل متحد و بر اساس قطعنامه 2342 اين نهاد، مسئوليت تحقيق در باره حوادث يمن را برعهده دارد، گزارش خود را در باره تحولات سال گذشته (2017) اين كشور منتشر كرد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، در اين گزارش كه از دولت عبدربه منصور هادي به عنوان دولت قانوني و مشروع يمن نام برده شده، به موانع پايان درگيري ها و برقراري صلح در اين كشور، امنيت دريانوردي در درياي سرخ و تنگه باب المندب كه يمن بر آن مسلط است، نقاط و استان هاي مورد منازعه و نقش گروه هاي تروريستي القاعده در شبه جزيره عربي و داعش پرداخته شده است.
اين كميته با اعلام اين مطلب كه براي تهيه اين گزارش به چندين كشور از جمله ايران سفر كرده است، به درخواست خود براي سفر به يمن به خصوص استان مارب اشاره مي كند و مي افزايد: دولت عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي مورد حمايت عربستان، به درخواست هاي رسمي اين كميته براي بازديد از اين نقاط با تاخير بسيار پاسخ داده اند و امكان ديدار فراهم نشده است.
در اين گزارش 329 صفحه اي كه در 26 ژانويه (6 بهمن ماه) به شوراي امنيت تحويل و امروز منتشر شده، 111بار از ايران نام برده شده و ادعا شده كه ايران منشا موشك هاي شليك شده توسط نيروهاي ارتش و مردمي يمن است.
همچنين در اين گزارش آمده است: ايران در پاسخ به نامه 28 نوامبر 2017 (هشتم بهمن ماه) اين كميته، اعلان كرده است: 'ايران حضور نظامي در يمن ندارد، اما نماينده ديپلماتيك در صنعا دارد كه براي حمايت از تلاش در يافتن راه حل سياسي براي بحران كنوني، مشاوره ارائه مي دهد.'
نيكي هيلي نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد، پيش از انتشار اين گزارش، با برگزاري نشست خبري در وزارت دفاع آمريكا و به نمايش گذاشتن بقاياي يك موشك، مدعي شده بود كه اين موشك ساخت ايران است و به نيروهاي جنبش انصارالله يمن تحويل داده شده است.
وي همچنين كوشش كرد اين موضوع را به اعضاي شوراي امنيت القا كند و به اين منظور برنامه سفر 15 عضو شوراي امنيت را به واشنگتن براي ديدار از بقاياي اين موشك ترتيب داد.
اروپام**1486**1572