۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82820978
T T
۰ نفر
تجمع در مقابل سفارت عربستان درلندن عليه جنگ در يمن

لندن - ايرنا - ده‌ها تن از معترضين به سياست‌هاي تهاجمي و سركوبگرانه عربستان در منطقه از جمله ادامه حملات به يمن در برابر سفارت اين كشور در لندن تجمع كرده و خواستار پايان هرچه سريع‌تر معاملات تسليحاتي لندن با رياض شدند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از منابع انگليسي، در جريان اين حركت اعتراضي كه از سوي كارزار مبارزه با تجارت اسلحه انگليس و با حمايت ساير نهادهاي مدافع حقوق بشري سازمان‌دهي شده بود شركت‌كنندگان شعارنوشته‌هايي را در دست داشتند كه بر روي آن عبارت‌هايي همچون 'جنگ را متوقف كنيد'، 'فروش اسلحه به عربستان را متوقف كنيد' و 'روزانه 130 كودك در يمن براثر حملات رژيم سعودي كشته مي‌شود' نوشته‌شده بود.
برخي از معترضين همچنين شعارنوشته‌هايي را در دست داشتند كه بر روي آن، جنايت‌هاي رژيم آل سعود در منطقه به تصوير كشيده شده بود. دريكي از شعارنوشته‌ها كه تصاوير ويراني‌هاي يمن به نمايش گذاشته‌شده آمده بود: وزير كشور انگليس مي‌گويد عربستان حق دارد از خود دفاع كند، شما چه فكر مي‌كنيد.
حاضران در اين حركت اعتراضي همچنين شعارهايي را مانند «مرگ بر عربستان»، «آل سعود بچه كش است» و «آل سعود ديكتاتور است» سر مي‌دادند.
ايان پوكوك يك سخنگوي كارزار مبارزه با تجارت اسلحه طي اظهاراتي در اين تجمع اعتراضي عنوان كرد كه لندن در تجاوزهاي صورت گرفته عليه يمن با رياض همدست است.
وي افزود: دولت انگليس از زمان آغاز حملات در يمن بالغ‌بر 1.6 ميليارد پوند سلاح به عربستان فروخته و ما خواهان پايان هرچه سريع‌تر اين معامله كه منجر به ويراني‌هاي گسترده و جان باختن مردم دريكي از فقيرترين كشورهاي جهان شده، هستيم.
استفن بل عضو كارزار ائتلاف ضد جنگ نيز طي اظهاراتي در اين تجمع بيان داشت: اكثر مردم انگليس بر اساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته مخالف حمايت از رژيم آل سعود هستند.
انگليس هم‌اكنون دومين فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال 2010 ميلادي تاكنون، دوسوم تسليحات فروخته‌شده لندن روانه كشورهاي منطقه خاورميانه شده است.
گزارش‌هاي منتشرشده حاكي از آن است كه انگليس از زمان آغاز حملات عربستان سعودي به يمن در فروردين 1394، حدود 4 ميليارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودي صادر كرده است.
علاوه بر فروش تسليحات، ارتش انگليس در آموزش نيروهاي سعودي نقش جدي داشته است.
سازمان ديده‌بان حقوق بشر اخيرا از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواسته وليعهد عربستان را به اتهام ارتكاب جنايات جنگي در يمن تحت پيگرد قانوني قرار داده و مجازات كند.
احمد بن شمسي سخنگوي اين سازمان اعلام كرد: محمد بن سلمان وليعهد عربستان، به‌عنوان وزير دفاع و يكي از رهبران بارز عربستان مسئول همه حوادثي است كه در يمن رخ مي‌دهد.
وي ادامه داد: به همين دليل از شوراي امنيت سازمان ملل مي‌خواهيم تحريم‌ها و مجازات‌هايي عليه وي اعمال كند، چرا كه ائتلاف عربستان به شكل فاجعه باري قوانين بين‌المللي جنگي را نقض كرده است.
بن شمسي در ادامه افزود: ديده‌بان حقوق بشر موارد بسياري در ارتباط با نقض قوانين جنگي به دست نيروهاي تحت امر ائتلاف عربستان ثبت كرده است.
سخنگوي ديده بان حقوق بشر گفت كه تاكنون 80 حمله هوايي غير قانوني از سوي عربستان سعودي ثبت شده است كه بر اثر آن هزار تن كشته و ده‌ها نفر ديگر در زندان‌هاي زير نظر امارات، متحد عربستان تحت شكنجه و آزار قرار گرفته‌اند.
وي همچنين محاصره يمن به دست ائتلاف عربستان را اصلي‌ترين دليل بحران انساني در يمن دانست.
عربستان به همراه چند كشور ديگر تحت عنوان نيروهاي ائتلاف از ششم فروردين سال 94 با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي يمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامي و محاصره زميني، دريايي و هوايي به اين كشور كرده اند.
ترزا مي نخست‌وزير انگليس اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوي تلفني با « محمد بن سلمان»، از وي براي سفر به كشورش در سال جاري ميلادي دعوت به عمل آورد كه با اعتراض شديد نهادهاي حقوق بشري مواجه شده است.
به گزارش منابع انگليسي اين سفر قرار است در ماه جاري ميلادي (فوريه) صورت گيرد.
اروپام ** هـ ن **1485
براي دريافت تازه ترين خبرهاي بين المللي از ايران و جهان با استفاده از لينك زير وارد كانال تلگرام ما شويد.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw

سرخط اخبار جهان