۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82816180
T T
۰ نفر
دریاچه ارومیه با حمایت مالی ژاپن احیا می شود

تهران-ایرنا- سازمان خواربار و كشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اعلام كرد: برنامه یكپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حمایت مالی دولت ژاپن و با همكاری ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و كشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز پنجشنبه از بررسی پروژه احیای دریاچه ارومیه، كم آبی و كشاورزی پایدار ایران توسط گروهی از كارشناسان بین‌المللی در حوزه نظام‌های اجتماعی-اكولوژیكی خبر داد.
بنا به اعلام این سازمان كه مقر آن در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد، هدف از این اقدام، فراهم آوردن زمینه بررسی چالش‌های پیچیده ناشی از كمبود آب بویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.
بنا به اعلام فائو، موضوع این كارگاه كارشناسی، بحث درباره چگونگی كاربرد چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اكولوژیكی در مسائل پیچیده مرتبط با كشاورزی پایدار و كاربری اراضی به ویژه در مناطق دچار كم‌آبی بود.
در این كارگاه همچنین پیشرفت‌های اخیر روش‌شناختی در حوزه پیاده‌سازی چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اكولوژیكی در پروژه‌های عملیات‌محور مورد بحث قرار گرفت.
«حسین شاهباز» مدیر همكاری‌های بین‌المللی برنامه احیای دریاچه ارومیه در این نشست، یك نمای كلی از برنامه احیای دریاچه ارومیه و چالش‌های پیش روی آن ارائه كرد.
«عزیز البحری» هماهنگ‌كننده این كارگاه و مدیر فنی ارشد پروژه فائو با عنوان «برنامه یكپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه» نیز به تشریح چارچوب اجتماعی-اكولوژیكی برنامه احیای دریاچه ارومیه با تمركز بر یكپارچه‌سازی اجزای بیوفیزیكی و اجتماعی-اقتصادی، پرداخت.
البحری با تشریح وظیفه ویژه فائو در این پروژه، بر ضرورت تدوین و بكارگیری یك چارچوب یكپارچه تأكید كرد و خواستار ادغام موضوعات مختلف مرتبط با دسترسی و مصرف آب، كاربری زمین و انتخاب محصولات، روش‌های بهینه استفاده از آب و دیگر اقدامات بهینه در تولید و بازاریابی غذا با یكدیگر شد.
پروژه فائو اهمیت ویژه‌ای برای اصلاحات مدیریتی، نهادی و سیاستگذاری در فرآیند احیای دریاچه ارومیه قائل است، اصلاحاتی كه ذینفعان محلی را قادر می‌سازد پذیرای روش‌های پایدار و فعالیت‌های درآمدزای جایگزین باشند تا فشار بر محصولات پرمصرف آبی كاهش یافته و به احیای دریاچه كمك شود.
شركت كنندگان در این نشست توافق كردند كه در آینده پیشنهادات بیشتری درباره اجرای بهینه چارچوب نظام‌های اجتماعی-اكولوژیكی تحت پروژه احیای دریاچه ارومیه ارائه شود.
تدوین یك گزارش ویژه پایانی نیز از دیگر موارد مورد توافق در كارگاه بود.
برنامه احیای دریاچه ارومیه نیز در آینده به عنوان یك مطالعه موردی مشروح در حوزه چارچوب‌های نظام‌های اجتماعی-اكولوژیكی مد نظر قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است كه در سال 1945 توسط 44 كشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.
این سازمان برای گسترش و نوسازی كشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به كشورهای در حال توسعه كمك می‌كند.
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**٩١٨٦**1063**6075
خبرنگار: هما همت خواه* انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر