مجلس آماده بسترسازي براي همكاري با طرحهاي غربالگري بهزيستي است

مشهد – ايرنا – عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس آماده است در زمينه‌ قانون و نظارت، زمينه‌ همكاري ساير دستگاه‌ هاي اجرايي با بهزيستي را در طرحهاي غربالگري به منظور به حداكثر رساندن پوشش جمعيت هدف، فراهم كند.

اميرحسين قاضي زاده هاشمي روز پنجشنبه در آيين آغازين طرح غربالگري شنوايي كودكان سه تا پنج ساله خراسان رضوي افزود: بهزيستي متولي آن است كه تولد كودكان معلول را به حداقل برساند، ناتواني آنان را درمان كرده و يا اقدامات توانبخشي و توانمندسازي براي كودك انجام دهد.
وي بيان كرد: اقدام بهزيستي در آغاز و ادامه‌ برنامه‌ هاي غربالگري معلوليت، اقدام خوب و شايسته ‌اي است و بايد ساير سازمانها با اين نهاد همكاري كنند.
وي با قدرداني از پيشتازي بهزيستي خراسان رضوي در برنامه ‌هاي غربالگري معلوليت گفت: 30 درصد از كودكان متولد شده در كشور زير پوشش برنامه‌ غربالگري شنوايي نوزادان قرار نگرفته اند كه معناي اين عدم پوشش است كه هنوز نيمي از مشكلات شنوايي متولدان شناسايي شده و گروه زيادي همچنان با نقايص شنوايي در حال رشد هستند.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس گفت: طرح غربالگري شنوايي كودكان سه تا پنج سال نبايد محدود به مهدهاي كودك شود و بايد كودكان در نقاط ديگر نيز زير پوشش اين طرح قرار بگيرند.
قاضي زاده هاشمي افزود: شمار زيادي از كودكان سنين سه تا پنج، در خارج از مهدهاي كودك هستند و غالبا هم از نظر اقتصادي، بنيه‌ لازم براي ورود به اين مراكز را ندارند بنا براين بهزيستي، بايد به گونه‌ اي عمل كند كه اين كودكان زير پوشش قرار گيرند.
معاون توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: تحقيقات اخير نشان داده كه شنوايي كودكان حتي در دوران بارداري مادر و در زمان جنيني فعال است و آنها قادر به درك و تأثيرپذيري از تعاملات كلامي والدين و مادر هستند.
مسعود فيروزي با مهم‌ شمردن دوران نوزادي و كودكي براي تشخيص مشكلات شنوايي افزود: در اين سالها حتي لحظه‌ ها و ساعات‌ نيز براي تشخيص اين اختلالات اهميت دارد و هر چه زودتر موفق به تشخيص معلوليت شنوايي در كودك شويم، به همان نسبت در پيشگيري و درمان معلوليت شنوايي، توفيق بيشتري به دست مي آوريم.
وي گفت: معلول نابينا 10 درصد ارتباطش مختل مي شود اما براي معلول ناشنوا تا 90 درصد اختلال در ارتباطات فردي و اجتماعي گزارش شده است، لذا اجراي طرح غربال گري معلوليت شنوايي ضروري است و بر خلاف تصور ساير دستگاه‌ ها، انحصاري هم نيست و همه مي ‌توانند در آن مشاركت داشته باشند.
كارشناس مسئول شنوايي بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: طرح غربالگري معلوليت شنوايي امسال در مشهد و پنج شهر تربت حيدريه، تربت جام، نيشابور، سبزوار و كاشمر با رضايت كامل والدين و بدون هيچ ‌گونه اجباري اجرا شده است.
معصومه خاكزادي بيان كرد: با توجه به اجراي طرح غربالگري شنوايي نوزادان، يك خلاء بين نوزادي و سنين دبستان كه آموزش و پرورش آزمايش شنوايي از كودكان به عمل مي ‌آورد وجود داشت كه با اجرايي شدن غربالگري كودكان سه تا پنج سال اين خلاء پر مي‌ شود و تمام سنين كودكي تحت پوشش قرار مي‌ گيرد.
وي خاطر نشان كرد: مطالعات بين ‌المللي نشان مي ‌دهد كه بين 15 تا 20 درصد اختلالات و مشكلات شنوايي در سنين كودكي مشاهده مي ‌شود كه مي‌ توان به موقع براي درمان آنها اقدام كرد.
به گزارش ايرنا، هم اينك 85 هزار كودك در 450 مهد كودك در مشهد مشغول فعاليت آموزشي، پرورشي و فعاليت‌هاي فكري و آمادگي براي ورود به سنين آموزش رسمي هستند.
خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
7489/5132