۱۹ دی ۱۳۹۶، ۵:۳۴
کد خبر: 82789895
T T
۰ نفر

سفر نخست وزیر مالزی به عربستان

۱۹ دی ۱۳۹۶، ۵:۳۴
کد خبر: 82789895
سفر نخست وزیر مالزی به عربستان

كوالالامپور- ایرنا- نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی برای سفری پنج روزه شب گذشته وارد ریاض در عربستان شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، نخست وزیر مالزی در یك پست توئیتی در این زمینه نوشت : برای یك دیدار كاری پنج روزه وارد عربستان شدم و در مورد استقبال شاهزاده فیصل بندر السعود فرماندار ریاض قرار گرفتم.
براساس بیانیه وزارت امورخارجه مالزی، سفرنجیب تون رزاق كه به دعوت پادشاه سعودی انجام شده تا روز 12 ژانویه جاری (22 دیماه) طول خواهد كشید . دراین سفر یك هیات از مقام های سیاسی و نظامی نخست وزیر مالزی را همراهی می كنند.
دیدار وگفت و گو با ملك و محمد سلمان ورایزنی در مورد مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی از برنامه های این سفر اعلام شده است.
'نجیب تون رزاق' پنجمین نخست وزیر مالزی كه از سال 2009 سكان هدایت این كشور جنوب شرق آسیا را در اختیار گرفته، سال گذشته در جریان دیدار ملك سلمان از این كشور گفت كه روابط كشورش با عربستان سعودی در حال حاضر در اوج خود قرار دارد.
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دعوت رسمی سلطان محمد پنجم٬ پادشاه مالزی در اسفند سال 95 در راس هیاتی 600 نفره به مالزی سفر كرد. وی اولین پادشاه عربستان بود كه بعد از 10 سال به مالزی سفركرد.
مالزی پس از اینكه در سال 1957 استقلالش را از استعمار انگلستان كسب كرد در دهه 1960 روابط دیپلماتیك خود را با عربستان سعودی آغاز نمود.
عربستان و مالزی در سال 1961 نسبت به افتتاح سفارت در كوالالامپور و جده اقدام كردند و روابط دو كشور از زمان 'تونكو عبدالرحمان' نخستین نخست وزیر مالزی برقرار شد.
در ادوار بعد به ویژه تحت رهبری 'عبدالله احمد بداوی' پنجمین نخست وزیر مالزی و 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر فعلی این كشور، روابط اقتصادی این كشور با عربستان سعودی بیش از پیش توسعه یافت.
براساس گزارش های رسانه ای عربستان دومین شریك بزرگ تجاری مالزی در خاورمیانه است. حجم تجاری میان دو كشور در سال 2014 در مقایسه با دو سال ماقبل، با 12.4 درصد افزایش به 3 میلیارد دلار افزایش یافته بود. عربستان حتی توانست خود را به عنوان نوزدهمین شریك تجاری مالزی، بیست ودومین مقصد صادراتی و شانزدهمین منبع وارداتی این كشور مطرح كند..
حدود 60 درصد صادرات مالزی را روغن پالم و فرآورده های این ماده تشكیل می دهد. ماشین آلات، لوازم الكترونیكی و مواد غذایی از دیگر موارد صادرات این كشور است.
عربستان سعودی یكی از وارد كنندگان بزرگ موادغذایی حلال برای مالزی است. از سوی دیگر شركتهای مالزیایی در سالهای اخیر در بسیاری از فعالیتهای زیرساختی عربستان سعودی فعالیت دارند.
تاسیس بانك 'الراجحی' كه از بزرگ ترین بانك های اسلامی محسوب می شود پس از سفر 'ملك عبدالله عبدالعزیز' در سال 2006 به مالزی انجام شد كه نقش مهمی در روابط اقتصادی دوكشور دارد.این بانك در حال حاضر بیش از 24 شعبه در سراسر این كشور دارد.
شركت های مالزیایی در بیش از یك دهه گذشته حضور فعال تری در پروژه های عربستان سعودی دارند، به عنوان مثال پروژه برق و آب مستقل شعیب، دانشگاه الفیصل در ریاض، دانشگاه علم و فناوری ملك عبدالله در منطقه 'ثول' در استان 'مكه'، پل جمرات، و ساخت برج پادشاهی در ریاض از جمله پروژه هایی هستند كه مالزی در ساخت آنها مشاركت دارد.
روابط كوالالامپور- ریاض نشان می دهد عربستان به طور عمده آغازگر این روابط بوده و با اعطای كمك های مالی سعی كرده است حضور تاثیرگذاری در حوزه های مختلف مالزی داشته باشد.
كمك های مالی عربستان به مالزی از سومین برنامه پنج ساله 'طرح اقتصادی مالزی 1976 تا 1980' به صورت جدی تر آغاز شد و 'تون رزاق' پدر 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر فعلی مالزی توانست 200 میلیون دلار وام برای ساخت پروژه هایی از قبیل دانشگاه فناوری و دانشكده پزشكی دانشگاه ملی مالزی كسب كند.
كمك های مالی عربستان تا جایی پیش رفت كه دریافت آن برای 'نجیب تون رزاق' از دو سال پیش تاكنون در فضای داخلی این كشور چالش های جدی ایجاد كرد.
در واقع كمك های مالی عربستان در حمایت از فعالیت ها و نهادهای مذهبی در مالزی هسته اصلی روابط دوجانبه كوالالامپور – ریاض را تشكیل داده است. این كمك ها شامل بخشش های مالی به 'پركیم' (سازمان رفاه مسلمانان مالزی) و همچنین منابع مالی برای تاسیس دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی (IIUM) در سال 1983 بود.
این دانشگاه تحت نظر هیات امنا برخی نمایندگان سازمان همكاری اسلامی و 8 دولت حامی این دانشگاه شامل مالزی، عربستان ، تركیه، پاكستان، مصر، لیبی، بنگلادش و مالدیو اداره می شود و سال گذشته به ملك سلمان دكترای افتخاری اعطا كرد.
آساق** 1599** انتشار:مریم شفیعی