پاپ خواستار احترام به وضعیت كنونی قدس مطابق با قطعنامه سازمان ملل شد

رم - ایرنا - پاپ فرانسیس رهبر مذهبی كاتولیك ها روز دوشنبه در مراسم دیدار با دیپلمات های خارجی در واتیكان به مناسبت آغاز سال نو میلادی، با اشاره به موضوع قدس، بار دیگر خواستار تعهد مشترك برای احترام به وضعیت كنونی این شهر بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از رم، پاپ در این مراسم، با اشاره به تصمیم دولت آمریكا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: واتیكان ضمن ابراز همدردی با كسانی كه جان خود را در درگیری های اخیر از دست داده اند، درخواست تعمق در باره هر ابتكاری كه مانع تشدید اختلافات شود را تجدید و به تعهد مشتركی برای احترام به وضعیت كنونی قدس، شهر مقدس مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، مطابق با قطعنامه های مرتبط سازمان ملل متحد ، دعوت می كند.
وی افزود: پس از 70 سال درگیری، پیدا كردن راه حل سیاسی كه منجر به تشكیل دو كشور مستقل در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده شود، ضروری است. اراده ازسرگیری مذاكرات با وجود مشكلات، راه اصلی برای رسیدن به همزیستی مسالمت آمیز میان این دو ملت است.
پاپ سپس به موضوع جنگ در سوریه اشاره كرد و گفت: مهم است كه تلاش های جدید دیپلماتیك برای رسیدن به صلح در فضایی با اعتماد فزاینده میان طرفین و با ابتكارات مختلف صلح ادامه یابد تا سرانجام به این جنگ طولانی كه منجر به درد و رنج بسیار برای این كشور (سوریه) شد، پایان دهد. امید مشترك این است كه پس از ویرانی های بسیار، زمان بازسازی فرا رسیده باشد، اما قبل از بازسازی ساختمان ها، لازم است دل ها ساخته و تاروپود اعتماد متقابل به هم بافته شوند. تلاش برای مساعدت به شرایط قضایی، سیاسی و امنیتی جهت ازسرگیری زندگی اجتماعی ضروری است، تا هر شهروندی، فرای قومیت و مذهب، بتواند در توسعه این كشور مشاركت كند. اقلیت های مذهبی نیز باید محفوظ بمانند، مانند مسیحیان كه قرن ها به طور فعال در تاریخ سوریه مساعدت می كنند.
پاپ در این دیدار به بیان نقطه نظرات خود در باره موضوعات جهانی پرداخت و گفت: پیروز شدن به معنی تحقیر رقیب شكست خورده نیست، صلح با تایید قدرت برنده بر شكست خورده ایجاد نمی شود. قانون ترس مانع تجاوزات آینده نمی شود، بلكه قدرت استدلال خفیف است كه به سوی گفت و گو و درك متقابل برای ترمیم اختلافات تشویق می كند. صلح زمانی تحكیم می یابد كه كشورها بتوانند در فضای برابر با هم رقابت كنند.
پاپ همچنین در این دیدار به موضوع كره شمالی اشاره كرد و گفت: یك اشتباه انسانی در كره (زمین) می تواند منجر به فاجعه هسته ای شود. باید از هر تلاش برای گفت و گو در شبه جزیره كره، با هدف پیدا كردن راه های جدید برای غلبه بر درگیری های كنونی حمایت كرد.
وی افزود: با اینكه مشكل می توان خود را متقاعد كرد كه افرادی وجود دارند كه توان بر عهده گرفتن مسئولیت نابودی ها و دردهای جنگ را دارند، اما یك واقعه غیرقابل پیش بینی و غیر قابل كنترل می تواند تبدیل به جرقه ای برای به حركت درآمدن تشكیلات جنگی شود. واتیكان اعتقاد دارد كه نباید از اسلحه برای حل اختلافات احتمالی میان ملت ها استفاده كرد، بلكه باید از طریق مذاكرات راه حلی پیدا شود. به همین دلیل مهم است كه بتوان از هر تلاشی برای گفت و گو در شبه جزیره كره با هدف پیدا كردن راه های جدید برای غلبه بر اختلافات كنونی و رشد اعتماد متقابل و تضمین آینده مسالمت آمیز برای ملت كره و جهان حمایت كرد.
اروپام**461**1486**انتشاردهنده:محسن شریفی**