۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82788178
T T
۰ نفر

مديريت بحران آب ايران با كمك استراليا

۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82788178
مديريت بحران آب ايران با كمك استراليا

تبريز- ايرنا - كارگاه آموزشي حكمراني و سياست گذاري آب در راستاي برنامه گفت و گوي آب ايران و استراليا به منظور مديريت بحران آب كشور روز يكشنبه در تبريز برگزار ‌شد.

به گزارش ايرنا، با توجه به وجوه مشترك بين ايران و استراليا از نظر تغيير اقليم و مساله كم‌آبي و خشكسالي، تجربيات استراليا در برخورد با مساله كم‌آبي و مديريت منابع آب براي ما مي‌تواند بسيار مفيد باشد.
از سال گذشته همكاري استراليا با كشورمان در زمينه مديريت آب شروع شد و فروردين ماه امسال هم مركز مشترك آب ايران و استراليا در دانشگاه صنعتي شريف آغاز بكار كرد.
مركز مشترك آب ايران و استراليا با محوريت پروژه‌هاي احياي درياچه اروميه بعد از توافق بين وزير نيروي ايران و وزير تجارت استراليا كه در شهريور ماه سال گذشته منعقد شد كار خود را آغاز كرد.
كارگاه آموزشي سياست گذاري و حكمراني آب هم در 3 جلسه طراحي شده بود كه نخستين جلسه آن در تهران و جلسات بعدي ديروز و امروز در تبريز برگزار ‌شد.
دستيار ويژه معاون حقوقي و امور بين الملل وزارت امور خارجه در امور ديپلماسي آب در اين كارگاه گفت: هدف ما از اين گفت و گو‌ها مديريت بحران كم آبي در ايران به طور عام و حل بحران درياچه اروميه به طور خاص است و در اين زمينه از تخصص و دانش متخصصان ايراني در كنار تجارب و فناوري استراليا استفاده مي‌كنيم.
جلال كلانتري با تاكيد بر ترويج فرهنگ حفظ آب در كشور افزود: ايران كشوري خشك و نيمه خشك است، اما تا مردم كم آبي امروز و بي آبي فرزندانشان را در آينده لمس نكنند، پاي كار نمي‌آيند.
مدير بخش بين الملل ستاد ملي احياي درياچه اروميه هم با بيان اينكه استراتژي استراليا در اين خصوص تشابه زيادي با ما دارد، گفت: تنها ضعف ما اين است كه طرح‌ها دچار گسيختگي است و به صورت جزيره‌اي اجرا مي‌شود، در حالي كه آن‌ها يك راهبرد 6 مرحله‌اي تدوين كرده و به مسائل محتلف اولويت‌هاي زماني گوناگون مي‌دهند.
حسين شهباز افزود: يكي از امتيازات ويژه استراليايي ها، ايجاد بورس آب است، يعني آب را قيمت گذاري كرده و به طور مثال اين كشاورز است كه تصميم مي‌گيرد سهميه آب را صرف توليد محصول كند يا اينكه به صنايع و خدمات بفروشد.
رئيس تيم سياستگذاري آب استراليا هم گفت: اقتصاد و سياست به طور كامل تحت تاثير آب است از اين رو دولت بايد با ايجاد زيرساخت و استراتژي‌هاي لازم، مديريت آب در صنايع و خدمات را به بخش خصوصي واگذار كند، ضمن اينكه بايد با نظارت مستقل و ارائه گزارش‌هاي بي طرفانه، منابع آبي به بهترين شكل ممكن، حفظ و نگهداري شود.
ويل فارگز گفت: كشاورزي وسيع با منابع آبي محدود، چالش ما در استراليا هم محسوب مي‌شود در حالي كه ما كشاورزي را همراه با حفظ منابع و محيط زيست انجام مي‌دهيم، زيرا كه يكي بدون ديگري ارزش ندارد، از اين رو در هدايت راهبردي آب، به گونه‌اي از آن استفاده مي‌شود كه بيشترين بهره وري در كشاورزي و كمترين تخريب در محيط زيست اتفاق بيفتد.
وي با اشاره به همكاري ايران و استراليا در ستاد ملي احياي درياچه اروميه گفت: آب‌هاي سطحي و زيرزميني، تالاب‌ها و درياچه‌ها به صورت همزمان بايد مديريت شوند زيرا كه خشك شدن يك درياچه مي‌تواند همه منابع آب حوضه و كشور را تحت الشعاع قرار دهد.
مدير پروژه آب هاي كارستي در سازمان زمين شناسي كشور هم با اشاره به آب هاي زير زميني حوضه درياچه اروميه گفت: در حدود 60 درصد اين حوضه آبريز را قسمت هاي غيركربناته تشكيل مي دهد كه خود نشانه فقر آب هاي زيرزميني است.
مسعود مرسلي با اشاره به اينكه ما ششمين مصرف كننده زياد آب در دنيا هستيم و در منطقه روسيه و تركيه كمتر از ما و پاكستان بيشتر از ما آب مصرف مي كند، گفت: اين در حالي است كه تغذيه سفره هاي آب در كشور كمتر از خيلي كشورهاست.
وي ميزان افت آب هاي زيرزميني در حوضه درياچه اروميه را 70 سانتي متر اعلام و خاطرنشان كرد: از نظر تعداد چاه هاي كشور، آذربايجان شرقي در رده هفتم و آذربايجان غربي در رده سوم قرار دارد.
وي با بيان اينكه از نظر وجود چاه هاي غيرمجاز آذربايجان شرقي در رده هشتم و آذربايجان غربي در رده ششم قرار دارد، افزود: از نظر تخليه از چاه هاي غيرمجاز، آذربايجان شرقي در رتبه 18 و آذربايجان غربي در رتبه 11 قرار دارد.
مرسلي با بيان اينكه يكي از ظرفيت هاي كشور ما آبخوان هاي كارستي است، گفت: 4 درصد مساحت حوضه آبريز درياچه اروميه كارستي است.
وي خاطرنشان كرد: در اصطلاح فني به پديده خوردگي و انحلال توده سنگ هاي كربناته (آهك و دولوميت) كارست گفته مي شود.
غلامرضا هاشمي، مدير عامل شركت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي هم با اشاره به تشابه اقليمي و آبي ايران و استراليا گفت: مهمترين موضوع در سياستگذاري آب، آموزش ذينفعان است به همين علت سعي مي‌شود با استفاده از تجارب 30 ساله استراليا در اين خصوص، زمينه براي توجيه و مسئوليت پذيري مردم و بخش خصوصي فراهم شود.
اين كارگاه آموزشي با حضور اساتيد و متخصصان حوزه آب ايران و استراليا، مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي ايران و استان‌هاي حاشيه درياچه اروميه ( آذربايجان شرقي ، غربي و كردستان) نمايندگان فائو (سازمان جهاني خواربار) و انجمن‌ها و تشكل‌هاي مردم نهاد كشاورزي برگزار شد.
خبرنگار: پرويز انصاري ** انتشار: رستگار
3071/6183