۹ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82779808
T T
۰ نفر

مستمری بگیر121 ساله با 33 نوه و 45 نتیجه

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82779808
مستمری بگیر121 ساله با 33 نوه و 45 نتیجه

تهران - ایرنا - حدود سه تا پنج كیلومتری جزیره قشم در روستای سوزا، «علی رجستری رمكانی» با 121 سال سن یكی از مسن ترین مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی زندگی می كند.

به روستای سوزا رفتیم، روستا محل زندگی این مستمری بگیر، روستایی كه هنوز خیابان های آن آسفالت نشده بود، وارد حیاط منزلش كه شدیم وجود نخل های بلند و قایقی نسبتا كوچك توجه ما را جلب كرد، از همان اول سوالم این بود كه وی صیاد بوده است یا نه؟ چون شغل اغلب مردم این جزیره صیادی است.
خانه ای قدیمی با تیرهای چوبی، یك زندگی ساده و بی آلایش حتی طوری كه یخچال، كمد و هرآنچه كه نیاز یك خانواده است در این اتاق گنجانده شده است، اسمش علی است و می گوید 121 سال سن دارم، یك پسر و 6 دختر، 33 نوه و 45 نتیجه دارد، با وجود سن 121 سال؛ خودش همه كارهایش را انجام می دهد چون وقتی از او خواستیم كه شناسنامه یا دفترچه بیمه درمانی اش را بیاورد همه اظهار بی اطلاعی كردند و خودش آنها را برای ما آورد.
سقف خانه شان چوبی و رنگ آبی دارد، روی تشكی در گوشه ای از اتاق دراز می كشد، البته همسرش كه 84 سال سن دارد و كمی نابینا و ناشنوا است، نیز با روبندی (نقابی) كه همه مردم آن منطقه بر صورتشان دارند، كنارش نشسته است، هیچ حرفی نمی زند چون ما ر ا نمی تواند ببیند.
تنها پسرش در توضیح برخی از اطلاعات مربوط به پدرش می گوید: پدرم چهار زن داشته و مادر من زن چهارمش به حساب می آید، البته زن اول تا سومش بچه دار نشده اند به همین خاطر با مادر من ازدواج كرد. البته مادر من هم 18 زایمان داشته اما اكنون فقط من و 6 خواهر دیگرم هستیم.
وی كه خود بیش از 50 سال سن دارد، ادامه می دهد: فرزند اول خانواده مان یك دختر با 63 سال سن است، اكنون نوه كوچكش هم حدود پنج سال سن دارد.
علی رجستری رمكانی متولد 12 اردیبهشت 1275 است، روی لنج كار می كرده است و در واقع صیاد بوده است، پسرش می گوید: پدرم همیشه بشاش، خنده رو و سرحال است و با عشق با همسرانش برخورد می كرده است.
وی اضافه می كند: 12سال است كه بازنشسته شده است (چون قانون بیمه صیادان از سال 1374 در كشور تصویب شد) شروع كارش در هند و بمبئی بود، كارش صیادی بوده است و اكنون با حقوق بازنشستگی امرار معاش می كند.
پسرش ادامه می دهد: تا حدود سن 80 تا 90 سالگی در هند صیادی می كرد، پس از تصویب قانون بیمه صیادی، حدود 10 سال بیمه پردازی داشته است، پس از آن از سال 84 تاكنون مستمری بگیراز كارافتاده سازمان تامین اجتماعی هستند.
وی دختر معلولی دارد كه هنگامی كه ما به خانه شان رفتیم، او هم با اشتیاق فراوان به جمع ما پیوست، البته ناگفته نماند دختر معلولش بعد از فوت پدر، تحت حمایت های تامین اجتماعی قرار می گیرند.
در این حین این مرد 121 ساله با صدایی دلنشین و با لهجه ای بومی شعری را خواند كه در آن تمام زندگیش خلاصه شده بود، شعرش را با «دلم تنگه دلم تنگه» شروع كرد و در آن شعر چنین به نظر می رسید كه خیلی از زندگی لذت نبرده است؛ همچنین در شعرش گفت كه چند زن گرفته ام اما آنها بچه دار نشده اند؛ شعرش را با صدایی دلنشین خواند اما كمی ناراحت كننده بود.
یكی از دخترانش هم می گوید: ما هر روز به پدر و مادرمان سركشی می كنیم و هیچ وقت تنهایشان نمی گذاریم چون خودشان نمی توانند كارهای روزانه شان را انجام دهند؛ روزانه یك نفر از ما ( با خنده و شوخی گفت؛ شیفت داریم) به خانه پدرمان می آییم؛ البته برادرم خانه اش نزدیك خانه پدرمان است و او هر روز اینجاست.
وقتی كه می خواستیم از خانه شان خارج شویم، عكس یادگاری با همراه همه افرادی كه به دیدار این مرد 121 ساله رفته بودیم عكس یادگاری گرفتیم البته دختران این مستمری بگیر تامین اجتماعی، برخی با نقاب و برخی بدون نقاب و پس از اجازه پدر برای گرفتن عكس یادگاری آمدند.
مشاور مدیرعامل و مدیركل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نیز در حاشیه این دیدار تعداد مستمری بگیران با 121 سال سن را دو نفر عنوان كرد و می گوید: یك نفر در زنجان و یك نفر هم در قشم زندگی می كنند.
امیرعباس تقی پور ادامه می دهد: اما در مجموع 32 نفر افرادی بالای 100 سال به عنوان بازنشسته از خدمات این سازمان بهره مند هستند، پس به جوانان توصیه می شود برای بهره مندی از خدمات این سازمان، حتما به فكر بیمه پردازی خودشان باشند، تا در حین و پس از كار با آرامش بیشتری به زندگی خودشان ادامه بدهند.
تقی پور می گوید: این پدر عزیز به عنوان یكی از بزرگترین عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می آید و وی با 10 سال بیمه پردازی از كارافتاده شده است و حداقل حقوق (یك میلیون و 50 هزار تومان) را دریافت می كند.
وی اضافه می كند، قانون بیمه صیادان از سال 1384 در كشور مصوب شده است و از سال 84 تاكنون كه این مستمری بگیر بازنشسته شده است از خدمات سازمان بهره مند است.
به گزارش ایرنا، در سفری كه هفته گذشته به جزیره قشم داشتیم، كه در جریان این سفر به خانه یكی از مسن ترین مستمری بگیران تامین اجتماعی رفتیم.
اجتمام ** 7268 ** 1418
گزارشگر: مهناز بیرانوند ** ناشر: مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
irnaej@
https://t.me/irnaej
۰ نفر