۸ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82779111
T T
۰ نفر
ضرغامی: واقعه بزرگ 9 دی سال 88، انقلابی دیگر بود

تهران - ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از 9 دی به عنوان انقلابی دیگر نام برد و گفت: واقعه بزرگ 9 دی، آثار و بركات فراوانی داشت كه جا دارد از آن به عنوان انقلاب دیگر و انقلاب سوم نام ببریم.

به گزارش ایرنا ، عزت الله ضرغامی در خطبه های پیش از نماز جمعه امروز با تسلیت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (ع) و تبریك سالروز حماسه 9 دی قیام بزرگ ملت ایران افزود: 9 دی به دلیل عمق فهم و درك و بصیرت مردم از یك سو و خودجوش بودن و فراگیری آن از سوی دیگر كه در نتیجه معادلات جهانی و امیدواری دشمن را برهم زد، اهمیت زیادی دارد به همین دلیل كسانی كه از آن به عنوان انقلاب سوم یاد می كنند تعبیر درستی دارند.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن و حركت تاریخی دانشجویان مسلمان پیروخط امام در تسخیر لانه جاسوسی و تعمیق دشمن شناسی و مبارزه با آمریكا كه نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران است، حادثه بزرگ هشت و 9 دی كه تقریبا به فاصله هشت ماه ، دفاع مقدس مثل هشت سال دفاع مقدس صورت گرفت، آثار و بركات فراوانی داشت كه جا دارد از آن به عنوان انقلاب دیگر نام ببریم.
وی تصریح كرد: در این حوادث دشمن و ضدانقلاب امیدوار شد؛ حوادثی كه عمدتا در تهران صورت گرفت، دشمن ناامید به ویژه آمریكایی ها را در آن مقطع كه به ویژه در مساله هسته ای، كاملا ایران مقتدر و پایدار را پذیرفته بودند و از مواضع خود عقب نشینی كرده بودند،دوباره به بزرگنمایی مسائل ایران بپردازند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعد از این حوادث، چون تسلط و حرفه دشمنان، تصویرسازی و تصویرپردازی و خبرسازی است توانستند از این حوادث بزرگنمایی كند و جامعه ایران را به گونه ای دیگر جلوه دهند و آثار زیانبار و تخریبی فراوانی برای انقلاب و مردم در سطح جهانی رقم خورده بود كه خوشبختانه حماسه بزرگ 9 دی، ورق را برگرداند و به مراتب قوی تر از گذشته، این جایگاه اقتدار را به ملت و انقلاب ایران هدیه كرد.
ضرقامی افزود: البته هشتم دی در خیلی استان ها و شهرستان های دیگر تظاهرات بزرگی صورت گرفت و 9 دی در استان های دیگر از جمله تهران تظاهرات شد، بنابراین 8 و 9 دی به عنوان حماسه ای كه ملت ایران خلق كرد، مدنظر است.
وی با اشاره به ریشه یابی اعمال انسانی از منظر قرآنی و دیدگاه مطهری، گفت: طبق آیات، انگیزه تشكیكاتی كه منكرین معاد و قیامت انجام می دهند ، واقعا این نیست كه خدا و معاد را قبول ندارند بلكه دنبال اهداف دیگری هستند. به تعبیر این آیات این افراد، چون می خواهند گناه و معصیت كنند و آزاد باشند و حرف خودشان را حاكم كنند اگر ببینند حرفشان با اعتقاد به خدا و پیغمبر ، سازگاری ندارد، سعی می كنند اصل را منكر شوند تا بتوانند حرفشان را بزنند.
وی اضافه كرد: بسیاری از مكاتب و اظهار نظرها كه در تاریخ ثبت شده اگر دنبال انگیزه های اولیه و دلایل به وجود آورنده مكاتب برویم به چیزهایی دیگری می رسیم كه این افراد به دلایل دیگر مبلغ مكاتب می شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: حوادثی كه در سال 88 اتفاق افتاد، متاسفانه عده ای از خواص كه نمی خواستند شكست را باور كنند و احساس می كردند از دایره قدرت و تصمیم گیری خارج می شوند حاضر شدند به هر قیمت ولو به بهانه تقلب كه هیچكدام قبول نداشتند، اوضاع را به هم بریزند و عملا با اهداف براندازی دشمن همسو شوند.

**عده ای در فتنه 88 با دشمن همسو شدند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این روزها گاهی بحث می شود كه آیا سران فتنه یا عوامل آنها با خارجی ها جلسه داشتند یا نداشتند؛ یك آدرس اشتباه می دهند و راجع آن بحث می كنند.
ضرغامی افزود: ممكن است جلساتی بوده باشد، كسی منكر این نیست اما لازم نیست حتما جلسه داشته باشند، آنقدر صریح و رو، استكبار، رژیم صهیونیستی و دشمنان قسم خورده ملت آمدند، حرف زدند ، آشوب ها را هدایت كردند و هیچ مرزبندی با آنها برغم سفارشات و رهنمودهای جدی رهبر معظم انقلاب، گذاشته نشد و عملا با خط و انحراف دشمن همسو شدند و خیلی روشن نسبت به همراهی دشمن برای براندازی همسو و همداستان شدند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با هوشمندی برای اینكه آن كسانی كه به این آقایان رای داده بودند، اقناع شوند، استدلال داشته باشند و از اینها جدا شوند، بزرگواری های فراوانی كردند و به من هم فرمودند تلاش كنید تا آنجایی كه می توانید استدلال كنید؛ آنهایی كه رای دادند اما نتیجه رایشان نمی خواست كه اینطور شود و با این آشوب ها و درگیری ها و زیرسئوال بردن همه مقدسات و ارزش های انقلاب و در جهت براندازی باشد ، این مسائل روشنگری شود .
وی اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب برخلاف محدوده قانونی ، پذیرفتند كه اعلام نتایج كمی عقب تر بیفتد و حتی اگر قرار است شمارش مجدد شود، این كار صورت گیرد تا روشن شود كه مساله تقلب، دروغین و بهانه است.

**می خواستند ایران را با الگوی جنبش های رنگین با تهدید مواجه كنند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبران فتنه در ادامه به اقدامات انجام شده، توجهی نكردند و حتی گفتند مساله ما چیز دیگری است.
ضرغامی افزود: رهبر معظم انقلاب خیلی توجه داشتند كه احترام و جایگاه برخی خواص حفظ شود . حتی در پخش زنده تجمعی بعد از انتخابات در میدان ولیعصر تهران، شعارهایی خیلی محدود علیه یكی از بزرگان كشور داده شد، رهبر معظم انقلاب بلافاصله پیغام دادند كه چون این شعارها توسط برخی مردم شنیده شده ، حتما در اخبار رادیو و تلویزیون رسما عذرخواهی شود كه بلافاصله این عذرخواهی صورت گرفت كه به آن شخصیت محترم به واسطه برخی شعارهایی كه مردم دادند، بی احترامی شد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تا این حد همراهی كردند و به همه توصیه می كردند كه تا آنجا كه می توانید این بهانه را از دشمن بگیرید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته آنهایی كه در راس بودند، می دانستند این بهانه است و بعد هم همه آنها به این مساله اعتراف كردند، حتی نماینده رسمی آقای موسوی در جلسه ای كه خدمت رهبر معظم انقلاب با بقیه نماینده ها بود، به صراحت به عنوان مسئولیتی كه در سال های قبل داشتند ، گفتند كه اصلا نمی شود كه در انتخابات ایران تقلب صورت گیرد چون همه چیز از اجرا تا نظارت آن در اختیار مردم است . اگر چند تا رای در گوشه ای بخواهد جابجا شود خیلی محدود است و به هیچوجه تاثیری در نتیجه رای ندارد.
ضرغامی افزود: اینها گفتند و دیگران هم گفتند اما چون بنا نبود كه اینها مسموع شود، باز به بهانه تقلب تلاش كردند كه عده ای را تحریك كنند و بگویند آرای شما را مخدوش كردند و به خیابان ها بیایید و با آن الگویی كه از جنبش های رنگین در كشورهای دیگر گرفته بودند، ایران را با چنین تهدید بزرگی مواجه كنند.

**محتویات نوار آقای كروبی خلاف قانون انتخابات بود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دیده ام كه برخی افراد همین الان هم سئوال می كنند كه اگر شما تریبون می دادید و آقای موسوی بعد از این چند روزی كه این همه فتنه گری كرد و درخواستش این بود كه در یك برنامه تلویزیونی با مردم صحبت كند، ممكن بود با حضور او در تریبون ، آرامش به جامعه بازگردد اما من خدمت این عزیزان كه با دلسوزی و ساده اندیشی این مساله را مطرح می كنند، باید بگویم كه در صحبتی كه خودم با آقای موسوی داشتم و این را چندین بار هم گفته ام اما از این منظر توجه كنید كه هیچ مانعی برای این كار نیست، اگر صحبت شما در جهت آرامش بخشی و جمع كردن تظاهرات كف خیابان و درگیری ها و شهید و كشته هایی است كه الان رو دست كشور می گذارد ما كاملا موافق هستیم شما برنامه های خود را بگویید ما مانند بقیه برنامه های شما در طول انتخابات و عین آن را ضبط می كنیم.
ضرغامی افزود: مگر نوار آقای كروبی غیر از این بود كه تمام محتویات آن خلاف قانون انتخابات بود و شورای پنج نفره قانونی انتخابات - كه یكی از آنها صدا و سیما است- ، آن را رد كرده بود اما آقای كروبی گفت تا همه آن پخش نشود، من رضایت نمی دهم درغیراینصورت می گویم حرف های من را سانسور كرده اید تا جایی كه ما از رهبر معظم انقلاب سئوال كردیم؛ یك ساعت مانده به پخش این نوار، ایشان توصیه ای فرمودند كه برداشت من این بود كه این نوار باید پخش شود برای اینكه بهانه ای دست آنها نباشد؛ درحالیكه آن نوار هم سر تا پا خلاف قوانین صریح انتخابات بود.

**محور اقدامات خواص در فتنه 88 ، برهم زدن آرامش عمومی بود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اما آقای موسوی مجری قبول نكرد كه برنامه ضبط شود و همچنین قبول نكرد در برنامه زنده ، مجری با او همراه شود و حتی قبول نكرد كه یك نفر با او گفت و گو كند و معلوم هم بود كه چه می خواهد بگوید.
ضرغامی افزود: امروز جوان های عزیزی كه نسبت به اینها سئوال پیدا می كنند خواهش می كنم وارد فضای مجازی و اینترنت شوند و یك جستجوی ساده كنند و بیانیه های فتنه گران در بیاورید و دوباره مطالعه كنید. برخی ها یادشان رفته است. خواص صریحا اعلام می كنند انتخابات باطل است و رای مردم مخدوش شده و شورای نگهبان باید فورا انتخابات را باطل كند، این اولین خواسته است.
وی اضافه كرد: این خواص بعد به مردم می گویند همه به خیابان ها بیایید و تظاهرات كنید و البته برای رد گم كردن، یك كلمه مصالحه و آرامش هم می نویسند اما خودشان می دادند محور كسانی كه بیرون می آیند به ویژه در روزهای بعدی و شرارت هایی كه به ویژه بعد از 25 خرداد نشان می دهند ، در جهت برهم زدن آرامش عمومی است.

**تقلب بهانه بود، می خواستند از قدرت خارج نشوند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خواص همه این مسائل را می دانستند، قرار بود این حرف ها یكبار دیگر از رسانه ملی برای همه مردم گفته شود؛ معلوم است كه این كار خطایی است . معلوم است كه این فتنه به لحاظ تبلیغی و افكار عمومی نباید در همه جای كشور با این تفاوت آرای 11 میلیونی، منتقل شود .
ضرغامی افزود: مگر در انتخابات 92 با 200 تا 300 هزار اختلاف رای ، بلافاصله رقبا به برنده انتخابات تبریك نگفتند . چطور می شود 11 میلیون رای مخدوش شود و همان شب در مقابل تریبون های شبكه های خارجی اعلام كنید كه برنده انتخابات اینجانب با اختلاف رای بسیار زیاد هستم؛ زیاد یك معنا دارد و بسیار زیاد هم یك معنا دارد.
وی ادامه داد: این مساله نشان داد كه آنها اصلا هیچ چیز را قبول نداشتند و قرار نبود همراهی كنند.
وی اضافه كرد: نكته بعدی ، مساله انگیزه است كه آنها با چه انگیزه ای آمدند و پشتیبانی كردند . بارها همه آنها گفتند كه به هیچوجه به تقلب اعتقادی نداشتند اما بهانه ای بود برای اینكه از قدرت خارج نشوند. بهانه ای بود برای اینكه از موقعیت و امكانی كه برای آنها در هر زمینه ای فراهم بود ، احساس می كردند دستشان دارد خالی می شود حاضر شدند به قیمت براندازی هم كه شده در خیابان ها شرارت و ناآرامی ایجاد كنند تا به اهداف خود برسند.

**سكوت بیجا هم در همراهی با فتنه بود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نكته بعدی این است كه ماهیت فتنه این است كه ماهیت حق و باطل باهم مخلوط می شود، فتنه كه از جلو می آید ، فریبنده است، در گرد و غباری كه ایجاد می شود خیلی ها متوجه نیستند كه چه ماهیت مخربی دارد اما وقتی عبور كرد، تازه چهره تخریبی و منفور آن روشن می شود.
ضرغامی افزود: بنا به فرموده حضرت امیرالمومنین (ع) در چنین موقعیتی كه گرد و غبار بلند می شود، حق و باطل مخلوط می شود به ویژه آنكه بسیاری از خواص مورد اعتماد مردم با فتنه همراه می شوند و خیلی ها می گویند اگر این باطل است، این آقا كه جایگاهی دارد و نزدیك انقلاب و امام و رهبری بوده، او چرا دارد این حرف را می زند ، درحالیكه فتنه به همین معنا و مخوط شدن حق و باطل است.
وی ادامه داد: فتنه یعنی وقتی خواص بی بصیرت به میدان آمدند یا حرف زدند یا سكوت بیجا كردند كه این سكوت بیجا هم دقیقا در جهت همراهی آنها با اصحاب فتنه بود، مردم به تردید می افتند. چند وقت پیش رهبر معظم انقلاب به یكی از آقایان بزرگوار كه همینطوری با ساده لوحی از كسی حمایت می كرد، فرمودند كه اگر این افراد چنین نیتی دارند اگر در آن مقطع فقط یك كلمه گفته بودند كه امكان تقلب وجود ندارد، فضا خیلی متفاوت می شد و فتنه این ابعاد را پیدا نمی كرد اما این كار را نكردند و حاضر شدند تا براندازی نظام پیش بروند و دست از برنامه های خود برای كسب قدرت برندارند.
وی یادآور شد: در فتنه فقط باید نگاه كنیم كه امام عادل یا رهبری چه می گوید چون همه حرف می زنند، هر كسی مردم را به سمتی می برد، حتی آنهایی كه اعتقادی به ولی فقیه و دیانت ندارند.

**شبكه های ماهواره ای در دوران فتنه به اتاق جنگ تبدیل شدند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آن ماه ها كسی آرامش نداشت در خیابان ها راه برود، همه در تهدید و خطر بودند و شبكه های ماهواره ای دائما طرز ساخت كوكتل مولتف و بمب دستی را یاد می دادند و متاسفانه مدعیان حقوق بشر سكوت كرده بودند و به این شبكه ها حتی یك تذكر ندادند كه طبق تمام آیین نامه های شبكه های رسانه ای، كسی نمی تواند در جهت تخریب و ضربه زدن به امنیت مردم ، برنامه تلویزیونی داشته باشد.
ضرغامی افزود: ما یك شبكه سحر داشتیم كه یك فیلم سینمایی علیه رژیم صهیونیستی پخش كرد كه چشمان كودكی را در آورده بودند برای اینكه یك صهیونیست از این چشم برای كودك خود استفاده كند ، به عنوان اینكه این فیلم خشونت بود، شبكه رسمی و قانونی سحر را قطع كردند یعنی به ما برای قطع آن ضرب الاجل دادند و گفتند اگر قطع نكنید ما كل 12 شبكه شما را یك جا قطع می كنیم . چطور آن خشونت است اما آن شبكه هایی كه مانند اتاق جنگ عمل می كنند و مجریان آنها به مردم می گویند اكنون از هفت تیر به میدان ولیعصر بروید، آنها خشونت نیست. همه دست به دست هم دادند كه انقلاب را نابود كنند. بنابراین باید به رهبر نگاه كرد تا فتنه برداشته شود.
وی یادآور شد: یكی از مثال هایی كه مردم باید به آن توجه كنند رفتار و عملكرد رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری خودشان است. رهبر معظم انقلاب در آن دوران در دور دوم به دلایلی كه عمدتا به دلیل ناتوانی اجرایی آقای موسوی بود، نمی خواستند او را به عنوان نخست وزیر اعلام كنند . مردم هم انتظار این را داشتند . دور اول عملكرد آقای موسوی به گونه ای بود كه رهبر معظم انقلاب راضی نبود و می خواستند دور دوم نخست وزیر دیگری انتخاب كنند ، حق قانونی ایشان بود . رای مستقیم مردم را در بالاترین سطح گرفته بودند و حقشان بود كه نخست وزیری انتخاب كنند تا اشراف اجمالی بر تحولات اجتماعی جامعه داشته باشند.
ضرغامی گفت: حضرت امام (ره) ، تشخیص شان در مقام ولایت فقیه این بود كه آقای موسوی به دلایل مختلف از جمله جنگ و مسائل خاص جامعه ، این بود كه آقای موسوی همچنان باید نخست وزیر بماند. عكس العمل رهبر معظم انقلاب این بود كه این رهنمود را روی چشمانش گذاشتند. الان كه رهبر معظم انقلاب به خاطر حساسیت چند وزارتخانه ، كمی به رئیس جمهور، سختگیری می كنند كه وزاری این چند وزارتخانه را با من كنترل كنید (نه اینكه رهبر وزیر انتخاب كنند)، ببینید در فضای مجازی به بركت آزادی بیان بی حد و حصر و اتاق شفاف و همراهی مسئولان ، چقدر حرف زدند كه ما رای به رئیس جمهور دادیم چرا رهبر وزیر انتخاب می كنند درحالیكه اصلا اینطور نیست خود رئیس جمهور بارها گفت كه وزرا را من خودم انتخاب می كنم . اما امام بزرگوار، اصل نخست وزیر را به رئیس جمهور وقت دستور دادند . آیا كسی از مردم فهمید و كسی اعتراض شنید و كسی به این مساله انتقاد كرد، این جایگاه ولایت و رهبری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی امور را شبیه فتنه های جدید ممكن است ببینید ، بدانید كه اگر هر گرد و خاكی و هرنگرانی جایی به وجود بیاید آن شاخص و محوری كه مردم را از فتنه ها نجات می دهد، كجاست.
ضرغامی تاكید كرد: 9 دی نشان داد كه مردم در صحنه هستند و مردم از انقلاب و دین و دستاوردهای شهدا حمایت می كنند . این مردم شایسته هرگونه ستایش و احترام هستند. لذا مشكلات زندگی ، اقتصادی و معیشتی برای مردم فراهم می شود و جایی اعتراض آنها بلند می شود به هیچوجه نباید مقهور شبكه های ضد انقلاب و خارجی شد كه خیال كنند اینها الان با اصل نظام و انقلاب دارند مقابله می كنند.
وی با اشاره به مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب بعد از راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته گفت: رهبر در این پیام ها فرمودند كه فكر نكنید اگر این مردم در راهپیمایی ها شركت می كنند، امروز مشكل و گله ندارند.اگر مردم جایی در موسسات مالی تجمع می كنند و پیگیر سهم پول خودشان هستند و ناراحت م شوند دو تا شعار می دهند همان مردمی هستند كه در 9 دی و 22 بهمن آمده اند. اینها خودشان صاحبان انقلاب هستند.
وی اضافه كرد: در طول چندماه گذشته تعداد زیادی از این تجمعات صورت گرفته و اینها در واقع همین مردم هستند كه مشكلات اقتصادی داشته اند.
ضرغامی گفت: قاعدتا توجه به حرف ضد انقلاب و دشمنان كه این روزها در فضای مجازی، بیداد می كند و نسبت به این تحركات سعی می كند بیان دیگری را به مردم منتقل كنند ، خود مردم هشیارتر از این هستند كه تحت تاثیر این القائات قرار گیرند. چون مردم صاحب انقلاب هستند، این اعتراضات حق آنهاست و وظیفه مسئولان است كه به درستی آن را برطرف كنند و خیال نكنند اگر جایی انتقاد می شود چه مردم و چه خواص ، گاهی انتقاد به یك مسئول یا نهاد با عكس العمل هایی مواجه می شود و می گویند انتقاد از این دستگاه ، تضعیف نظام است، اینطور نیست.
وی تاكید كرد: آدم ها و نهادها معادل كل نظام نیستند. اگر جایی لازم است اصلاح گری شود و انتقاد سازنده شود و اشكالات كشور به درستی توسط آدم های دلسوز گفته شود، اگر حق و اصلاح سازنده بدون رعایت برخی خط قرمزهای توهمی و خودساخته انجام نشود، دشمن از این كلمه حق استفاده می كند و دوباره حق و باطل قاطی می شود اما وقتی دلسوزان به صحنه می آیند و انتقاد می كنند نباید به گونه ای تصویر شود كه كل نظام دارد ضربه می خورد.
اجتمام**9185**1418
خبرنگار: سادات حسینی خواه ** ناشر: مریم برزآبادی
۰ نفر