۶ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82777478
T T
۰ نفر
كارشناس سازه و زلزله: زمین لرزه های اخیر طبیعی و هارپ شوخی است

تهران - ایرنا - دكتر مازیار حسینی متخصص مهندسی سازه و زلزله گفت كه وقوع زلزله های اخیر در سطح كشور امری كاملا طبیعی بوده و مطرح كردن پدیده هارپ در این زمینه تنها یك شوخی است.

مازیار حسینی دكترای مهندسی عمران گرایش سازه و زلزله روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه فعالیت گسل، روند زمین لرزه و پس لرزه های آن كاملا مشخص است، افزود: كنش های ایحاد شده و انرژی هایی كه آزاد می شود و مجدد به حالت تعادل می رسد، نشاندهنده سیكلی كاملا طبیعی است.
وی با بیان اینكه ریزلرزه ها همیشه هستند و بسیاری از آنها توسط دستگاه ها ثبت می شود، خاطرنشان كرد: بسیاری از این زمین لرزه ها محسوس نیست و زمانی كه ازحدی بالاتر باشند، احساس می شوند.
دكتر حسینی با اشاره به 2 زلزله اخیر استان های تهران و البرز اظهار كرد: از آنجایی كه این زلزله در منطقه ای با تراكم جمعیت بالا(حدود 15 درصد جمعیت كشور را دارد) روی داده، حساسیت نسبت به آن بالا رفته است.
به گفته وی، مشابه زلزله هایی كه در استان تهران رخ داده در سایر كشور نیز اتفاق افتاده اما به دلیل تراكم جمعیت كم در آن منطقه در مقایسه با تهران حساسیتی زیادی به دنبال نداشته است.
این كارشناس سازه و زلزله با بیان اینكه گسل های تهران فعال هستند، یادآور شد: علاوه بر گسل ملارد، وضعیت گسل مشا نیز همین طور است.
وی درخصوص فعالیت گسل ها و وقوع زمین لرزه گفت: گسل ها تا زمانی كه به مانعی برخورد كنند در حال حركت هستند و زمانی كه با مانعی برخورد می كنند انرژی جنبشی حركتی در آنها ذخیره می شود.
دكتر حسینی اضافه كرد: زمانی كه گسل ها این سد و مانع را برطرف كنند زلزله اتفاق می افتد.
وی خاطرنشان كرد: هرچه مانع مستحكم تر باشد زمان ذخیره انرژی طولانی تر و در نتیجه زلزله قوی تر خواهد بود.
دكتر حسینی اظهار كرد: وقوع یك زلزله 5 ریشتری 200 سال و زلزله 7 ریشتری 2 هزار سال به طول می انجامد.
وی تصریح كرد: زلزله 7 ریشتری هزار برابر از زلزله 5 ریشتری قوی تر است.
«زمین لرزه ای به بزرگی 4.2 ریشتر ساعت 54 دقیقه و 33 ثانیه بامداد امروز، استان های تهران و البرز را لرزاند.
این زمین لرزه در 4 كیلومتری شهرستان ملارد(استان تهران)، 7 كیلومتری مشكین دشت(استان البرز) و 7 كیلومتری صفادشت (استان تهران ) روی داد».
چهارشنبه هفته گذشته(29 آبان) نیز زلزله ای به بزرگی 5.2 ریشتر استان های تهران و البرز را لرزاند.
دراین مدت، وقوع چندین پس لرزه استان های تهران و البرز را لرزانده است.
در ماه گذشته نیز چندین زلزله در كشور روی داد كه بزرگترین آنها زلزله 7.3 ریشتری استان كرمانشاه(سرپل ذهاب) بود.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/9353**1625
۰ نفر