تصویب بودجه سازمان ملل متحد با رقمی حدود 5میلیارد و 396 میلیون دلار

نیویورك- ایرنا- هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آخرین نشست سال 2017 بودجه دو سال آینده این سازمان را به میزان 5 میلیارد و 396 میلیون و 907 هزار و 300 دلار تصویب كرد.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا، این نشست كه بر خلاف رویه جاری سازمان ملل در یك روز تعطیل و به صورت فوق العاده برگزار شد، دستور كارهای ارسالی از كمیته های ششگانه به خصوص كمیته پنجم سازمان ملل كه درباره بودجه بود را مورد بررسی و تصویب قرار داد.
بودجه مربوط به امور بشردوستانه نسبت به سال گذشته اندكی افزایش یافت. البته كمك های بشردوستانه بیشتر جنبه داوطلبانه داشته و در چارچوب مذاكرات بین دولتی قرار نمی گیرد.
بودجه سازمان ملل برای دو سال گذشته 5 میلیارد و 401 میلیون و 794 هزار و 400 دلار بود.
آمریكا با پیشنهاد كاهش 250 میلیون دلاری در همه بخش ها وارد شد اما جریان مذاكرات بسیار دشوار و پیچیده بود. در 10 روز گذشته، مذاكرات به صورت پیوسته ادامه یافت. با توجه به مطرح شدن موضوعاتی همچون اصلاح ساختار مدیریتی سازمان ملل متحد، آمریكا و اروپا مجبور به عقب نشینی شدند. اروپا هم خواستار كاهش 180 میلیون دلاری بودجه این سازمان شده بود.
این كاهش، ارتباط مستقیمی با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا دارد. قطع یا كاهش كمك های داوطلبانه آمریكا اثری منفی و فوری بر فعالیت های سازمان ملل دارد.
در تابستان امسال نیز حدود 600 میلیون دلار از بودجه عملیات حفظ صلح كاسته شد. دستور ترامپ بیشتر كمك های داوطلبانه آمریكا به سازمان ملل را مورد هدف قرار داده است.
آمریكا به تنهایی 22 درصد بودجه عادی سازمان ملل را پرداخت می كند و بزرگترین ارائه كننده كمك داوطلبانه به فعالیت های این سازمان است. از این رو برخی معتقدند اصلاحات ارائه شده از سوی دبیركل سازمان ملل متحد با هدف راضی كردن ترامپ و پیشگیری از قطع كمك های امریكا به این سازمان بوده است.
ترامپ در یكی از سخنانش، سازمان ملل را ناكارآمد و سرمایه گذاری در آن را بی‌حاصل دانسته بود.
اروپام**1429
ناشر:محسن طاهرزاده