۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۵۲
کد خبر: 82771517
T T
۰ نفر
وزير خارجه فرانسه برگزاري انتخابات در ليبي را درسريعترين زمان ممكن خواستارشد

الجزيره-ايرنا- « ژان ايو لودريان » وزير امور خارجه فرانسه امروز پنجشنبه و پس از ديدار با «فايز السراج » رئيس دولت وفاق ملي ليبي در طرابلس، برگزاري انتخابات دراين كشور را در سريعترين زمان ممكن، خواستار شد.

به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه خبري «بوابه افريقيا الاخباريه» وزير خارجه فرانسه بر ضرورت اجراي سريع طرح سازمان ملل در مورد ليبي مبني بر گفت و گوي ملي و برگزاري انتخابات در سال 2018 ميلادي جهت نجات دادن اين كشور از هرج و مرج، تاكيد كرد.
ژان ايو لودريان در پي گفت و گو با «فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي ليبي در مورد طرح سازمان ملل براي حل بحران اين كشور گفت: اين طرح،راه حلي سياسي است كه ليبي چاره اي جز آن ندارد و اكنون و درسريعترين زمان ممكن بايد اجرايي شود.
وي افزود: فرانسه ديدگاه مشتركي با السراج در خصوص اجراي طرح هاي سازمان ملل و با سرعت پيش بردن آن دارد.
طرح و برنامه كاري كه «غسان سلامه» نماينده سازمان ملل براي حل بحران ليبي در ماه سپتامبر در شوراي امنيت ارائه داد، شامل چند مرحله است كه در نهايت به برگزاري انتخابات ختم مي شود اما وي تاريخ دقيقي براي برگزاري اين انتخابات تعيين نكرده است.
لودريان همچنين گفت: ليبي براي همكاري با فرانسه در خصوص مبارزه با قاچاق انسان به ويژه همكاري اطلاعاتي در خصوص شبكه هاي قاچاق انسان تمايل دارد.
وزير خارجه فرانسه امروز همچنين ديداري با ژنرال خليفه حفتر داشت و از او خواست به روند صلح كه سازمان ملل در حال پيشبرد آن است، احترام بگذارد.
لودريان در خصوص اين ديدار گفت: 'به ژنرال حفتر گفتم هيچ جايگزيني براي طرح سازمان ملل نيست شما بايد در خدمت كشورتان باشيد.'
«امانوئل مكرون » رئيس جمهوري فرانسه تابستان گذشته و در پي ديدار فايز السراج و ژنرال «خليفه حفتر » فرمانده ارتش ليبي از پاريس و جلسه مشترك اين دو اعلام كرد در خصوص برگزاري انتخابات در ليبي در بهار 2018 توافق حاصل شده است.
لودريان امروز صبح در راس هياتي وارد طرابلس شد.وي ماه سپتامبر گذشته نيز از اين كشور نفتي ديدار كرده بود.
ليبي از زمان سقوط حكومت قذافي در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامي است. اين هرج و مرج سبب تقويت گروه هاي تندرو و تروريستي در اين كشور شده است و داعش نيز با شكست هاي پياپي در عراق و سوريه سعي در تقويت جايگاه خود در اين كشور دارد.
اكنون دو دولت در ليبي وجود دارد: دولت وفاق ملي به رياست «فايز السراج» در طرابلس كه مورد حمايت جامعه جهاني است و ديگري دولت طبرق در شرق ليبي(دولت موقت) به رياست «عبدالله الثني » . ژنرال خليفه حفتر فرمانده ارتش اين كشور نيز شخصيتي قدرتمند و مورد تاييد پارلمان ليبي است.
خاورم **2041**انتشار دهنده: سيد شاهپور حسيني

سرخط اخبار جهان