۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۳
کد خبر: 82760029
T T
۰ نفر
ایران درتولیدمحصولات ارگانیك رتبه 42جهان را دارد

تهران- ایرنا- رییس انجمن ارگانیك ایران گفت: ایران بین ١٧٩ كشور تولیدكننده محصولات ارگانیك جهان در جایگاه چهل و دوم تا چهل و سوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدرضا نورانی» عصر دوشنبه در نشست خبری دهمین جشنواره و نمایشگاه ارگانیك افزود: بحث افزایش تولید محصول ارگانیك در برنامه ششم توسعه در دستور كار دولت دوازدهم قرار گرفته است و تصور می كنم بعد این باید در انتظار جهش های خوبی در این زمینه باشیم.
به گفته نورانی، از 196 كشور دنیا، 179 كشور به كشت ارگانیك دست زده اند.
نورانی گفت: در سال ٢٠١٤ گردش مالی محصولات ارگانیك جهان حدود 80 میلیارد دلار بود و سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی كردند سالیانه 10 درصد به این رقم افزوده شود.
وی افزود: بر اساس آخرین آمار نهادهای بین المللی، میزان تولید محصولات ارگانیك در سال ٢٠١٥ نسبت به سال ٢٠١٤ حدود ١٤.٥ درصد و تعداد تولیدكنندگان 7.2 درصد افزایش یافت.
به گفته وی، در سال ٢٠١٦ گردش مالی محصولات ارگانیك 90 میلیارد بود و پیش بینی می شود در سال ٢٠١٧ از مرز ١٠٠ میلیارد دلار بگذرد.
رییس اتحادیه صادركنندگان محصولات كشاورزی اضافه كرد: براساس آمارهای جهانی، درمجموع 50 میلیون و 900 هزار هكتار زیركشت محصولات ارگانیك است.
«سطح زیركشت محصولات ارگانیك در قاره اقیانوسیه 22 میلیون و 800 هزار هكتار، اروپا 12 میلیون و 700 هزار هكتار، آمریكای لاتین 6 میلیون و 700 هزار هكتار، آسیا چهار میلیون هكتار، آمریكای شمالی سه میلیون هكتار و آفریقا یك میلیون و 700 هزار هكتار است».
وی اضافه كرد: در سال های گذشته سطح زیركشت این محصولات افزایش 14.7 درصدی را تجربه كرد.
به گفته وی، استرالیا، آرژانتین، امریكا، اسپانیا، چین، ایتالیا، اروگوئه، هند و آلمان در جایگاه های نخست تولید محصولات ارگانیك قرار دارند.
سطح زیر كشت این محصولات در استرالیا ٢٢ میلیون و ٧٠٠ هزار هكتار، آرژانتین سه میلیون و ١٠٠ هزار هكتار و امریكا 2 میلیون هكتار است.
از لحاظ شمار تولیدكنندگان نیز هند با ٥٨٥ هزار كشاورز، اتیوپی با ٢٠٣ هزار نفر و مكزیك با ٢٠٠ هزار كشاورز در رتبه های برتر قرار دارند.
وی گفت: امریكا با ٣٥ میلیارد و 500 میلیون یورو، آلمان با هشت میلیارد و ٦٠٠ هزار یورو و فرانسه پنج میلیارد و ٥٠٠ هزار یورو به ترتیب در بازار محصولات ارگانیك سهم دارند.
به گزارش ایرنا، هیات استانداردهای ملی ارگانیك امریكا «كشاورزی ارگانیك» را نظام مدیریت تولید اكولوژیكی تعریف كرده است كه به تقویت و گسترش تنوع زیستی و چرخه های بیولوژیكی و فعالیت های بیولوژیكی خاك می پردازد.
این نظام بر پایه كمترین بهره برداری از نهاده های خارج از مزرعه و نیز اقدام های مدیریتی برای بازسازی نگهداری و تقویت توازن اكولوژیكی بنا شده است.
دهمین جشنواره و نمایشگاه تولیدات ارگانیك از بیست و دوم آذرماه تا اول دی‌ماه به مدت ١٠ روز در بوستان گفت‌وگوی تهران برگزار می‌شود.
این نمایشگاه همه روزه از ساعت ٩ تا ٢١ میزبان علاقه مندان است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام**٩١٨٦*1961*
خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر