۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۹
کد خبر: 82754056
T T
۰ نفر
رونمایی طرح فناورانه تولید نان سین بیوتیك در مشهد

مشهد- ایرنا- تولید 'نان سین بیوتیك' با هدف ارتقاء ایمنی و سلامت غذایی توسط پژوهشكده علوم و صنایع غذایی طی مراسمی عصر چهارشنبه در مشهد رونمایی شد.

مجری طرح پژوهشی و فناورانه تولید نان 'سین بیوتیك' در این مراسم گفت: بر اساس نتایج حاصل از این طرح پژوهشی كه به مدت دو سال در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شد مصرف این غذادارو در مقابله با سرطانهای دستگاه گوارش، بهبود دستگاه ایمنی بدن، تنظیم فعالیتهای گوارش و هضم اثرات سلامتی بخش بسیاری دارد.
دكتر مرضیه حسینی نژاد افزود: بخش نخست این طرح با همكاری شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه پنج كشور انجام شد و طی آن استفاده از اینولین كه یك تركیب 'پری بایوتیك 'با ارزش است به عنوان یكی از اجزای تقویت كننده آرد گندم چه به تنهایی و چه همراه با فیبر میوه و سبوس جو در نان به صورت فرموله شده مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: این بررسیها منجر به دستیابی به دانش فنی تولید نانهای تقویت شده با ویژگیهای عملگرا و در نتیجه بهبود ارزش تغذیه ای نان و ویژگیهایی مانند چشایی مورد نظر مصرف كننده شد.
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مورد خواص مصرف نان سین بیوتیك نیز گفت: فیبر پری بایوتیك یك محصول شناخته شده است كه اوایل قرن 19 میلادی با استخراج از ریشه گیاهان دارویی استخراج به دست آمد. مصرف این تركیب گیاهی كه دارای ارزش غذایی بالایی است باعث بهبود دستگاه ایمنی بدن و تسهیل فعالیتهای دستگاه گوارش می شود.
وی افزود: این فیبر از نظر ساختار متعلق به خانواده كربوهیدراتهای فروكتان می باشد كه از كالری كمی برخوردار بوده و جزو فیبرهای رژیمی و كم كالری به شمار می رود.
وی ابراز امیدواری كرد با همكاری شركت غله و استقبال صاحبان صنایع این محصول در آینده نزدیك به سبد غذایی خانوار وارد شود.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هم در این مراسم گفت: تولید نان سین بیوتیك حاصل اجرای طرح پژوهشی 'بررسی اثر مكملهای اینولین و باكتریهای ریزپوشانی شده بر خواص حسی رئولوژیكی و ماندگاری نان سین بیوتیك' در این موسسه پژوهشی است.
دكتر قدیر رجب زاده افزود: با توجه به اهداف كلان كشور در زمینه ارتقاء ایمنی و سلامت محصولات غذایی از مدتی قبل در این حوزه برنامه ریزی و این طرح اجرایی شد.
وی ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی بالای نان، تنوع، شرایط نگهداری مناسب برای مصرف كنندگان و هزینه های پایین تولید این محصول ازجمله مواد غذایی پرمصرف كشور است.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: به دلیل افزایش تقاضا برای فرآورده های عملگرای طبیعی و سالم از سوی مصرف كنندگان، طی سالهای گذشته توسط محققان تلاشهای زیادی برای بهبود ارزش تغذیه ای و عملكردی نان با اصلاح تركیبات مغذی آنها انجام شده است.
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در كدكس غذایی ایران افزود: یكی از روشهای مورد مطالعه در این زمینه استفاده از انواع فیبرهای رژیمی، تركیبات پری بایوتیك و باكتریهای پروبیوتیك در نان و ارتقای ویژگیهای فراسودمند فرآورده های نهایی بوده است.
وی ادامه داد: در این راستا تولید نان فراسودمند سین بیوتیك و افزایش ارزش تغذیه آن با استفاده ازمكملهای غذایی فراسودمند و سایر تركیباتی كه با بهبود فلورمیكروبی دستگاه گوارش می توانند در سلامت انسان نقش ایفا كنند مورد توجه قرار گرفت.
نان پایه سبد غذایی ایرانیان است چنانكه بر اساس آمارها هر ایرانی سالانه 160 كیلوگرم نان مصرف می كند كه این رقم شش برابر مصرف جهانی و تاثیر آن در سلامت دستگاه گوارش بارز است.
پژوهشكده علوم و صنایع غذایی مستقر در مشهد به عنوان یكی از مراكز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور(به ویژه در منطقه شمال شرق كشور) از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به عنوان پژوهشكده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز كرد.
سوابق فعالیتهای این پژوهشكده در مشهد به سال 1360 بر می گردد كه در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مركز خراسان فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراكز استانی سازمان به پاركهای علم و فناوری، با نام پژوهشكده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین كریم زاده
1906/1858
۰ نفر