۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82722915
T T
۰ نفر
هر سال 374 هزار گردشگر سلامت از عراق به ايران مي آيد

تهران - ايرنا - قائم مقام وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي گفت: هر سال دو ميليون و 200 هزار گردشگر از عراق به ايران مي آيند كه 17درصد آنها معادل 374 هزار نفر گردشگر سلامت هستند و براي درمان به ايران مي آيند.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، محسن اسدي لاري روز سه شنبه در همايش گردشگري سلامت در وزارت بهداشت افزود: آمار دقيقي از كل گردشگران سلامت خارجي در ايران وجود ندارد اما حدود نيمي از بيماران خارجي كه به ايران مي آيند از عراق هستند كه البته افراد ديگري نيز به عنوان همراه با آنان به ايران مي آيند.
وي گفت: در افغانستان نيز تقاضا براي درمان بيماران اين كشور در ايران وجود دارد، وزير بهداشت افغانستان نيز نسبت به افزايش حضور بيماران افغانستاني در ايران اظهار تمايل كرده است اما تعداد پروازهاي روزانه كابل به تهران يا مشهد اندك است و سختگيري هاي زيادي وجود دارد، به همين علت بيش از 90 درصد گردشگران سلامت افغانستاني براي درمان به هندوستان مي روند.
اسدي لاري افزود: علاوه بر آن ويزاي ايران براي افغانستاني ها 80 دلار است در حالي ويزاي هند براي آنان رايگان است به همين علت، گردشگران سلامت افغانستاني اغلب به هند مي روند و سالي 500 ميليون دلار در اين كشور هزينه مي كنند.
وي گفت: در مورد اتباع كشور آذربايجان نيز با اينكه نزديكي قومي و تاريخي با آنان داريم، مشكلات زيادي به خصوص در سطح مديران مياني اين كشور وجود دارد و به علت برخي كارشكني ها حدود 90 درصد گردشگران سلامت در دو سال گذشته به جاي ايران، تركيه را انتخاب كرده اند.
قائم مقام وزير بهداشت در امور بين الملل افزود: رقباي ايران در حوزه جذب بيمار خارجي به خصوص تركيه در سالهاي اخير بسيار فعال شده اند و براي 10 سال آينده برنامه ريزي دقيق كرده اند و اگر به صورت دقيق و فعالانه و با برنامه وارد اين عرصه نشويم، نمي توانيم موفق شويم.
وي گفت: تقاضا براي درمان در ايران در كشورهاي ديگري مانند قرقيزستان،اوكراين، ارمنستان، بلاروس و كشورهاي حاشيه خليج فارس به خصوص عمان و قطر و حتي برخي كشورهاي آفريقايي مانند اتيوپي و الجزاير وجود دارد، در لبنان نيز بيماران زيادي هستند كه تمايل دارند براي درمان به ايران بيايند و در سوريه نيز كه به تدريج مشكلات امنيتي را پشت سر مي گذارد، تقاضا براي درمان بيماران در ايران وجود دارد.
اسدي لاري افزود: بازار گسترده اي براي جذب بيمار خارجي و همچنين صادرات دارو در منطقه داريم ولي تاكنون نتوانسته ايم از اين ظرفيت بزرگ به درستي استفاده كنيم شركت هاي توليد دارو، بيمارستان هاي خصوصي، شركت هاي خدمات مسافرتي بايد در اين زمينه بيش از گذشته فعال شوند، خدمات پس از درمان و پاسخگويي به بيماران پس از بازگشت بايد تقويت شود و تعرفه هاي خدمات سلامت براي گردشگران خارجي بايد مشخص باشد.
وي ادامه داد: بايد واسطه ها را به حداقل برسانيم و با برخورد محترمانه و خدمات هتلينگ با كيفيت كه جزئي از زنجيره خدمات گردشگري سلامت است براي ورود گردشگران سلامت از كشورهاي ديگر به ايران جاذبه ايجاد كنيم.
خبرنگار: افشين شاعري ** انتشار: علي حبيبي
اجتمام 3063 ** 1569
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej