۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۴:۰۲
کد خبر: 82722120
T T
۰ نفر

ترامپ از بازداشت شاهزادگان سعودی حمایت كرد

۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۴:۰۲
کد خبر: 82722120
ترامپ از بازداشت شاهزادگان سعودی حمایت كرد

تهران – ایرنا - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از بازداشت برخی شاهزادگان سعودی حمایت كرد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، ترامپ در توئیتری نوشت: اعتماد زیادی به ملك سلمان و ولیعهد عربستان سعودی دارم. آنها می دانند دقیقا چه كاری می كنند.
وی در توئیت دیگری اعلام كرد: برخی از كسانی كه آنها [سلمان و ولیعهد عربستان] بشدت با آنان برخورد می كنند، سال ها كشورشان را «دوشیده اند.»
درحالی اتهام شاهزادگان، مسئولان وبازرگانانی كه بازداشت شده اند، ارتشاء، اختلاس،پولشویی و سوء استفاده از نفوذ و قدرت خود اعلام شده كه بسیاری از منابع و كارشناسان در منطقه و جهان این بازداشت ها را در ادامه حذف جریان های رقیب و مخالف قلمداد می‌كنند.
كمیته عالی موسوم به 'مبارزه با فساد' عربستان كه شنبه گذشته با دستور'سلمان بن عبدالعزیز' شاه سعودی و به ریاست 'محمد بن سلمان ' ولیعهد عربستان تشكیل شد، در اولین اقدام تعدادی از شاهزادگان و وزیران سابق و فعلی و نیز شماری از سرمایه داران و تجارسعودی را بازداشت كرد.
ریاض طی ماههای گذشته دست به اقدام های سنت شكنانه ای كه تاكنون در عربستان سابقه نداشته زده و با ادعای حمایت از آزادی های اجتماعی و برخورد با فساد این اقدام ها را اجرایی كرده است.
در میان شاهزادگان بازداشت شده نام هایی همچون متعب عبدالله بن عبدالعزیز وزیر بركنارشده گارد ملی، ولید بن طلال بن عبدالعزیز سرمایه دار معروف و مدیر شركت سرمایه گذاری القابضه (Kingdom Holding Company )، تركی بن عبدالله بن عبدالعزیر امیر پیشین منطقه ریاض دیده می شود.
تلاش برای تبلیغ مبارزه با فساد درحالیست كه تاكنون اساسا هرگونه فساد در سیستم حاكم و نظام پادشاهی سعودی تكذیب و ادعا می شد هیچ فسادی در سیستم وجود ندارد.
عربستان همچنین سالهاست در افكارعمومی جهان به عنوان منبع تغذیه تروریسم با تمركز بر تفكرات سلفی و وهابی در جهان شناخته می شود و هنوز تحت فشار افكارعمومی بخاطر ایفای نقش در حادثه 11 سپتامبر آمریكا قرار دارد.
درحالی كه نمایندگان مجلس آمریكا، بسیاری از كارشناسان و مردم این كشور انتظار اقدام قاطع واشنگتن را در پرونده نقش موثر ریاض در حملات یازده سپتامبر داشتند، نه تنها این پرونده از نظر مقامات آمریكا در دولت ترامپ پیگیری نشد بلكه حال واشنگتن به حمایت از اقدامات عربستان نیز می‌پردازد.
شبكه خبری الجزیره گزارش داد: برخی از هتل های ریاض پایتخت عربستان به زندانی برای شاهزادگان سعودی كه اخیرا به اتهام فساد مالی و پولشویی بازداشت شده اند، تبدیل شده است.
به گزارش این شبكه خبری قطری، منابع سعودی اعلام كرده اند شماری از شاهزادگانی كه بازداشت شده اند در هتل های پایتخت از جمله هتل كارلتون ریتس بسر می برند و تا پایان انجام تحقیقات از ارتباط و تماس با خارج از هتل ها منع شده اند.
این منابع گفته اند كه تعداد شاهزاده ها و وزیران سابق و كنونی و تجار سعودی بازداشت شده به 49 تن رسیده است.
شبك**9423**1708**مترجم **هرمز برادران **انتشار**علیرضا ارشادی
۰ نفر