۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82720055
T T
۰ نفر
باكتري‌هاي روده تاثير درمان سرطان را 'بيشتر' مي‌كند

تهران- ايرنا- دانشمندان مي‌گويند ميكروب‌هايي كه در دستگاه گوارش ما زندگي مي‌كنند بر نتيجه ايمني‌درماني سرطان تاثير مي‌گذارند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از پاييگاه خبري بي بي سي ورلد، اين يافته، نتيجه دو مطالعه جداگانه محققان امريكايي و فرانسوي است كه در نشريه ساينس منتشر شد و در آن محققان بررسي كرده‌اند كه آيا سيستم ميكروبي مبتلايان به سرطان بر نتيجه ايمني‌درماني تاثير مي‌گذارد يا نه.
در بدن ما تريليون ها ميكروب زندگي مي كنند كه رابطه آنها با سلامت ما بسيار فراتر از بحث بيماري‌هاي عفوني است،اين ميكروب ها به جز محافظت در مقابل برخي بيماري‌هاي عفوني، در هضم غذا و تنظيم سيستم ايمني هم نقش دارند.
هر دو تحقيق روي بيماراني انجام شد كه به دليل سرطان تحت ايمني‌درماني بودند، درماني كه براي تقويت و تنظيم سيستم ايمني انجام مي شود تا توان بدن براي مقابله با بيماري افزايش يابد.
با اينكه همه بيماران به ايمني‌درماني پاسخ نمي دهند اما مواردي هم بود كه اين روش موجب درمان سرطان بسيار پيشرفته شده است.

*ايمني‌درماني
چند سالي است كه ايمني‌درماني در خط مقدم تحقيقات سرطان قرار گرفته است. نشريه ساينس 'ايمني‌درماني سرطان' را بزرگترين تحول علمي سال 2013 دانسته است.
تاكنون اساس درمان سرطان از بين بردن تومور از طريق جراحي، شيمي‌درماني يا پرتودرماني بوده است.
اما در ايمني‌درماني هدف اين است كه سيستم ايمني خود عليه تومور وارد عمل شود، با تقويت يا 'تربيت' سيستم ايمني يا به عبارت ديگر سلول‌هاي T (نوعي گلبول سفيد).
در ايمني درماني، سلول‎هاي T را از بيمار گرفته و با تغيير ژنتيكي آن در آزمايشگاه، آن را از نو برنامه‌ريزي مي‌كنند و به آن قابليت‌ تازه‌اي در شناسايي سلول‌هاي سرطاني مي‌دهند.
محققان معتقدند تغيير سيستم ميكروبي بدن در درمان بيماري‌ها روز به روز بيشتر مد نظر قرار خواهد گرفت و هم‌اكنون برخي محققان در حال طراحي شيوه‌اي هستند كه در كنار درمان سرطان سيستم ميكروبي بيمار هم تغيير داده شود.
پيش فرض آنها اين است كه اگر سيستم ميكروبي وضعيت مطلوب‌تري پيدا كند بيماران به درمان بهتر پاسخ مي‌دهند.
دكتر اما اسميت از مركز تحقيقات سرطان بريتانيا مي‌گويد: 'يكي از دشواري‌هاي بزرگ در استفاده از ايمني درماني براي درمان سرطان فهميدن اين است كه كدام بيماران به آن پاسخ مي هند و كداميك نه و اين تحقيقات قدمي است در راه اينكه پزشكان بتوانند اين بيماران را شناسايي كنند.
علمي*9259
مترجم سپيده كاشاني* انتشار: محتشمي پور
۰ نفر