۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82711929
T T
۰ نفر
آمانو:ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل كرده است

تهران - ایرنا - مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:همه كسانی كه در برجام دخیل هستند به تعهداتشان عمل كنند. ما تابحال نظارت كرده ایم و می گوییم ایران كاملا به تمام تعهداتش در چارچوب برجام عمل كرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایران، یوكیا آمانو پس از دیدار با علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران درجمع خبرنگاران افزود: در مورد صحبت های ترامپ حرفی ندارم عنوان كنم. برجام بین ایران و ١+٥ است و شورای امنیت آن را تایید كرده است.
مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی از حضور مجدد خود در ایران ابراز خشنودی كرد و با اشاره به دیدار خود با معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت:خوشحالم كه بار دیگر در ایران هستم و امروز علاوه بر آقای صالحی با آقایان ظریف و روحانی نیز دیدار خواهم داشت.
وی با اشاره به ملاقات های قبلی خود با مقامات كشورمان در ماه اكتبر در رم و در ماه سپتامبر در وین افزود: از ژانویه 2016 آژانس پایبندی ایران به توافق هسته ای برجام را كاملا زیر نظر دارد. آژانس به صراحت اعلام می كند كه ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته ای پایبند بوده است.
مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در دیدار امروز با آقای صالحی بر اجرای كامل برجام تاكید كردم
وی در خصوص موضع آژانس درباره سخنان ترامپ و اینكه آیا از برجام به عنوان یك توافق بین المللی دفاع می كند یا آن را توافق دوجانبه بین دو كشور می داند، گفت: من درباره صحبتهای رییس جمهور آمریكا نظری ندارم اما می توانم بگویم برجام توافقی است بین كشورهای 1+5 و ایران كه شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافق را تایید كرده است.
آمانو خاطرنشان كرد:شورای امنیت از این توافق حمایت كرده و شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران به برجام را بارها تایید كرده است.
مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان كرد:آژانس همواره به صورت بی طرفانه و كلی و بر اساس پادمان استاندارد مفاد ذكر شده در برجام را بررسی و تایید كرده است.
وی در ادامه درخصوص تدابیر فنی آژانس درباره پایبندی ایران و اینكه آژانس تا كجا در برابر اظهارات آمریكایی ها از برجام دفاع می كند گفت:تمامی این بحثها مقطعی است از زمانی كه من رییس آژانس شدم گاهی اوقات مجبور شدم گزارش های منفی منتشر كنم ولی گاهی اوقات هم گزارشهای مثبتی داده ام. پایبندی به قانون از اهمیت ویژه ای در این خصوص برخوردار است.
آمانو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ترامپ گفته ایران برجام را نقض كرده است و حضور امروز شما در ایران چه پیامی برای ترامپ خواهد داشت گفت: فقط می توانم بگویم تمامی تعهدات هسته ای ایران تحت برجام كاملا اجرا شده است.
به گزارش ایرنا ، یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات كشورمان وارد تهران شد وی صبح امروز در سازمان انرژی اتمی با رییس این سازمان دیدار كرد.
وی در ادامه دیدارهای خود قرار است با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امورر خارجه هم دیدار كند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام تاكنون هشت بار پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود را تایید كرده است
با توجه به اظهارات خصمانه ترامپ درباره ایران و توافق هسته ای این سفر حامل پیام مشخص آژانس برای حمایت از برجام تلقی می شود.
سیام**2021**
خبرنگار: داود مرادپور**انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر