۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82696448
T T
۰ نفر
خروج آمریكا از یونسكو برای همسویی با رژیم صهیونیستی

تهران -ایرنا-آمریكا برای دومین باربه صورت خودخواسته ازیونسكو كناره گیری كرد،رونالدریگان رئیس جمهوری پیشین آمریكا دردهه 1980درانتقاد به رویكردهای یونسكو درخصوص شوروی ازاین نهاد خارج شد و در زمان بوش پسر به این سازمان بازگشت؛ این بار دونالد ترامپ به بهانه حمایت از رژیم صهیونیستی این سازمان را ترك كرده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو)، سازمانی است كه در حفظ میراث فرهنگی و در مسیر پیشرفت كشورها در بخش های آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی فعالیت می كند؛ آمریكا یكی از بنیانگذاران اصلی یونسكو پس از جنگ جهانی دوم است كه هفته گذشته اعلام كرد از این سازمان خارج خواهد شد.
رژیم صهیونیستی نیز كمی پس از اعلام این تصمیم آمریكا، اعلام كرد این رژیم نیز از یونسكو خارج می‌شود.

** مناقشه ای با عنوان الخلیل
كمیته میراث جهانی یونسكو چندی پیش نام شهر باستانی 'الخلیل را دارای ارزش جهانی فوق العاده خواند و آن را در فهرست میراث جهانی گنجاند.
این كمیته ضمنا این شهر را كه در سرزمین های اشغالی فلسطین قرار دارد در فهرست 'میراث باستانی در معرض خطر ' هم قرار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، الخلیل كه یهویان به نام حبرون می شناسند شهری است پرتنش كه 200 هزار فلسطینی و صدها شهرك نشین یهودی را در خود جای داده است.
یهودیان این منطقه را محل آرامگاه 'حواریون' و مسلمانان هم آن را آرامگاه 'حضرت 'ابراهیم (ع) ' می شناسند و از این جهت این منطقه را مقدس می دانند.

** فرار آمریكا از زیر بار تعهدات مالی به سازمان های بین المللی
ایالات متحده آمریكا هم اكنون ازبدهكارترین كشورها به سازمان ملل متحد و یونسكو است اما در نقش یك طلبكار به خط مشی های فرهنگی این نهاد فرهنگی می تازد و تلاش دارد با خروج از آن برای خود امتیازاتی به دست آورد.
برخی كارشناسان معتقدند تصمیم به خروج از یونسكو با توجه به روحیه كاسب كارانه ترامپ و اینكه او در این مدت تلاش كرده است پای آمریكا را از تمامی تعهدات بین المللی همچون پیمان آب و هوایی پاریس و تعهدات مالی به ناتو كه بار مالی برای این كشور داشته خارج كند، گرفته شده است.
هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریكا نیز روز پنج‌شنبه 20 مهر ماه در توضیح این تصمیم آمریكا گفت: این تصمیمی نبود كه به راحتی گرفته شود و بیان‌گر نگرانی ‌های آمریكا در رابطه با بدهی‌های روزافزون یونسكو، نیاز این سازمان به اصلاحات بنیادین و تبعیض‌هایی است كه یونسكو علیه اسرائیل روا می‌دارد.»
نشریه «فارین پالسی» در زمینه تكرار خروج آمریكا از یونسكو آورد: آمریكا این تصمیم را به علت بدهی های پیشین و رویكردهای این سازمان علیه تل آویو گرفته است.
پیشتر باراك اوباما هم كمك ‌های مالی آمریكا به یونسكو را كاهش داده بود. در آن زمان هم رئیس جمهوری آمریكا موضوع به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یك حكومت را دلیل این اقدام خود عنوان كرده بود. حكومت خودگردان فلسطین در سال 2011به عضویت یونسكو درآمد.
با وجود كاهش سهم پرداختی آمریكا، این كشور عضو یونسكو باقی ماند و حتی در هیات اجرایی برای انتخاب دبیركل حق رای داشت اما به نوشته فارین پالسی رسیدن میزان بدهی500 میلیون دلاری آمریكا به یونسكو همراه با كم كردن از سهم پرداختی واشنگتن باعث شد كه آمریكا حق رای خود را از دست بدهد.
روزنامه آمریكایی «واشنگتن پست» نخستین پیامد این حركت را پرداخت نشدن بدهی های پیشین ایالات متحده عنوان كرد كه تا پایان سال جاری به 550 میلیون دلار می رسد.

** ترامپ علاقه ای به پیمان های جهانی وچند جانبه گرایی ندارد
بدون شك خروج آمریكا می تواند نفوذ ونقش كشورهای غیرغربی یونسكو ازجمله چین و ژاپن را درتصمیم گیری های این سازمان پررنگ تر كند اما به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریكا علاقه ای به ماندن این كشور به پیمان های جهانی و چند جانبه گرایی در مدیریت جهانی ندارد.
گواهی بر این ادعا را می توان در اظهارات ایرینا بوكووا دبیركل یونسكو پس از مطلع شدن از تصمیم آمریكا برای خروج از این سازمان مشاهده كرد آنجا كه گفت این تصمیم آمریكا ضربه‌ای به همه طرف‌ها و شكستی برای چند جانبه گرایی در دنیاست.
دبیركل كنونی یونسكو اضافه كرد: متقاعد شده ام یونسكو هیچگاه برای ایالات متحده اهمیت نداشته است؛ هر چند اكنون آمریكا نیز چنین حالتی را برای این نهاد پیدا كرده است.
وی گفت: در دوره ای كه منازعه ها جوامع را از یكدیگر جدا می كنند، باعث تاسف عمیق است كه آمریكا از نهادی در سازمان ملل خارج می شود كه سعی می كند آموزش برای صلح و حفاظت از فرهنگ های تحت هجوم را گسترش دهد.
در این میان رسانه های چینی از جمله خبرگزاری رسمی این كشور تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا برای خروج از یونسكو را نماد دیگری از تفكرات انزواطلبانه وی دانسته اند.
خبرگزاری شین هوا در این باره می نویسد كه ترامپ همچنان به تصمیمات یكجانبه و بی توجهی به سازمان های بین المللی ادامه می دهد.
روزنامه چاینا دیلی چین نوشته است كه ترامپ تفكراتی انزواطلبانه دارد و همزمان تلاش می كند تا سیاست اولویت به آمریكا را در جهان به پیش ببرد.
این نشریه تاكید كرده است كه اقدام آمریكا برای خروج از یونسكو نشان می دهد كه این كشور به سازمان های مهم بین المللی بی توجهی نشان می دهد. دراین میان چین می تواند جایگزین خوبی برای آمریكا دریونسكو باشد و در شرایطی كه واشنگتن به دنبال خروج از یونسكو است، چین همچنان به عنوان یك عضو مسوول از این سازمان حمایت خواهد كرد.
شین هوا می نویسد كه آمریكا و ژاپن و چین سه عضو مهم و كمك كننده مالی بزرگ یونسكو هستند و پس از خروج آمریكا ، این چین است كه در رده دوم بزرگترین تامین كننده مالی یونسكو قرار می گیرد و نقش شایسته ای را در این عرصه ایفا خواهد كرد.
رسانه های چین تصمیم ترامپ برای خروج آمریكا از یونسكو را نشانه ای از نادیده گرفتن سازمان های بین المللی از سوی او دانسته اند و آورده اند كه آمریكا به نظام چند جانبه گرایی در جهان اهمیتی نمی دهد.
اروپام ** 1346 ** رحمت الله خدادادی- انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر