۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82673184
T T
۰ نفر
تحلیلگر رسانه روسی: روحانی بدگویی های ترامپ و نتانیاهو را خنثی كرد

مسكو - ایرنا - تحلیلگر اسپوتنیك نوشت: دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در حالیكه در مجمع عمومی سازمان ملل شمشیر را از رو بسته بودند و انواع و اقسام حملات و بدگویی ها را نثار ایران و ایرانیان كردند، حسن روحانی با شاخه زیتون خود توانست، كل شعله های آتش آنان را خنثی كند.

به گزارش ایرنا، عماد آبشناس نویسنده رسانه روسی در مطلبی كه روز جمعه انتشار یافت، افزود: می توان گفت، در این شرایط است كه یك دیپلمات كهنه كار می تواند توانمندی خود را به سیاستمداران بی تجربه نشان دهد.
نویسنده ادامه داده است: قطعا همه حاضران در مجمع عمومی سازمان ملل و همه آنها كه به سخنرانی های سران كشورها گوش می دهند، انتظار دارند پشت تریبون از برنامه های خود برای ایجاد صلح، آرامش و امنیت در جهان صحبت كنند، نه اینكه پیام جنگ ها، خشونت ها، خونریزی ها، كشتارها، نابودی و فجایع انسانی را سر بدهند.
بهانه تشكیل سازمان ملل نیز این بود كه صلح، امنیت و آرامش را برای جهان و نه جنگ، خونریزی و خشونت ارمغان بیاورد. هم اكنون نیز همه جهانیان از سران كشورها می خواهند با شاخه های زیتون به نشانه صلح و نه شمشیر در مجمع عمومی این سازمان حضور یابند.
آبشناس نوشته است: گاف سیاستمداران بی تجربه این است كه سخنرانی در سازمان ملل را با سخنرانی های هیجانی در كشورهای خود برای كسب رای اشتباه می گیرند و وقتی پشت تریبون این سازمان می ایستند، همان سخنان را بیان می كنند.
طی چند هفته اخیر در صحبت با شمار زیادی از دیپلمات های خارجی در تهران قریب به اتفاق همه می پرسیدند، چرا مقامات ایرانی در قبال حمله های تند مقام های آمریكایی واكنش تند نشان نمی دهند؟
(اما) آقای روحانی نیازی نداشت كه زیاد تلاش كند تا به جهانیان بفهماند، جنگ طلب و صلح طلب چه كسی است؟ زیرا در واقع ترامپ با سخنرانی خود كار را برای رییس جمهوری ایران بسیار آسان كرد و همراهی نتانیاهو با رییس جمهوری آمریكا در نوع سخنرانی نیز شرایط را برای دیپلمات كهنه كار ایرانی خیلی هموار كرد.
نویسنده اسپوتنیك ادامه داده است: یك دیپلمات كهنه كار خوب می داند در چه شرایطی حریف را خاك كند و همانگونه كه روحانی گفت، ایرانیان نیازی ندارند، شمشیر بكشند تا جهان را تسخیر كنند، بلكه با زبان عشق، هنر و محبت كه همانا سخن شیوا است، می توانند قلوب جهانیان را در اختیار بگیرند و پس از این هم دیگر نیازی به جان ها ندارند.
در واقع روحانی نشان داد، چه قدر سخنی كه بر دل می نشیند، می تواند تیزتر از شمشیری باشد كه در هوا می چرخد.
عملا می توان گفت، هنر دیپلماسی ایرانی اكنون این است تا بگذارد طرف مقابل سر و صدا یا به اصطلاح هارت و پورت كند و چون مقامات جمهوری اسلامی از شرایط و اقتدار كشور خود كامل مطمئن هستند، نیازی ندارند با سر و صدا، توانمندی خود را به جهان نشان دهند و در این شرایط، طرف مقابل خطا می كند و این جا است كه در نهایت تهران به اهداف خود یعنی پیروزی می رسد.
نویسنده رسانه روسی همچنین افزوده است: شرایط منطقه ای و جهانی نشان می دهد، ایران گاه با دیپلماسی و گاهی با توان نظامی توانسته به اهداف خود برسد، در حالیكه همه طرح های دشمنان تهران شكست خورده و در واقع به همین دلیل عصبانی هستند، اما ایرانیان كه آرامش دارند، چرا به خود زحمت دهند و ناراحت شوند، زیرا با همان دیپلماسی آرامش كار خود را انجام می دهند.
آبشناس در پایان نوشته است: اكنون هم می توان گفت در سازمان ملل كل جهان كه شاهد بود به این نتیجه رسید، ایران صلح طلب و ایالات متحده و اسراییل جنگ طلب هستند. طبیعتا جهانیان صف بندی خود را انجام می دهند و در نهایت مشخص می شود، طرفدار شاخه زیتون روحانی یا شمشیر ترامپ خواهند بود.
** اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا