۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82668515
T T
۰ نفر
رويترز: نماينده آمريكا در سازمان ملل سوداي رياست جمهوري دارد/ عصبانيت هيلي از ايران

تهران - ايرنا - خبرگزاري رويترز امروز (دوشنبه) در گزارشي به بهانه هفتاد و دومين مجمع عمومي سازمان ملل و نخستين حضور دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا در اين رخداد جهاني، به بررسي خصوصيات نيكي هيلي نماينده دائم آمريكا و رابطه او با ترامپ پرداخت.

به گزارش ايرنا، رويترز نوشت: نيكي هيلي 45 ساله و فرماندار پيشين ايالت كاروليناي جنوبي ثابت كرده كه عضو ارشد دولت ترامپ است و با وجود بي تجربگي در سياست خارجي، گاهي اوقات ركس تيلرسون وزير امور خارجه و رئيس پيشين شركت نفتي اكسون موبيل را تحت الشعاع قرار مي دهد.
يك ديپلمات ارشد اروپايي كه خواست نامش فاش نشود به رويترز گفت: نيكي هيلي فوق العاده است. چنين افرادي را به دشواري مي توان در دولت ترامپ يافت. او بسيار خوش برخورد است و قاطعيت سياسي زيادي دارد.
اين ديپلمات افزود: او مي تواند زماني جاي تيلرسون را بگيرد و واضح است كه هدف دراز مدت وي رياست جمهوري است.
مقام هاي دولت ترامپ گفتند كه رئيس جمهوري آمريكا از عملكرد هيلي در سازمان ملل خشنود بوده و او را فردي سرسخت و باهوش مي داند. يكي از اين مقام ها گفت كه ترامپ مرتب با هيلي گفت و گو مي كند.
به گزارش ايرنا، رويترز در ادامه گزارش خود از عملكرد هيلي جمهوريخواه نوشت: او توانست در پنج هفته، دو بار 15 عضو شوراي امنيت را قانع كند تا با اجماع تحريم هاي كره شمالي را تشديد كنند. كلام صريح وي برخي از ديپلمات ها را متعجب ساخته است.
وي در عين حال مراقب است تا مشهورتر از ترامپ كه تاجري ثروتمند و از شخصيت هاي پيشين تلويزيوني بوده، نشود.
يكي از مقام هاي ارشد دولت ترامپ كه خواست نامش فاش نشود به رويترز گفت كه در سپتامبر جاري يكي از جلسات شوراي امنيت ملي آمريكا به ايران اختصاص داشت و ترامپ به خصوص جوياي نظر هيلي در مورد راهبرد آتي آمريكا بود.
اين مقام گفت: هيلي نظر خود را بي واهمه اعلام كرد و ترامپ آن را پسنديد.
رويترز به نقل از يك مقام ارشد ايراني كه نام وي را منتشر نكرد، مدعي شد: اين خانم بنا به دلايلي خيلي از ايران عصباني است.
به گزارش ايرنا، نيكي هيلي چندي پيش ضمن آنكه مدعي شده بود «برجام داراي كاستي هاي بسيار است»، تاييد پايبندي ايران به توافق هسته اي را منوط به رعايت توافق و قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت سازمان ملل متحد و همچنين رابطه رئيس جمهوري آمريكا با كنگره اين كشور دانست.
وي درخصوص پايبندي ايران به برجام كه هر 90 روز يكبار بايد از سوي دولت آمريكا به كنگره اعلام شود، با تاكيد بر اينكه اين اعلام پايبندي جزو الزامات برجام نبوده، بلكه مربوط به قوانين داخلي آمريكاست، گفت: نمي دانم تا ماه بعد ترامپ با برجام چه مي كند.
وي به تازگي نيز مدعي شد: براي سوريه پس از داعش برنامه داريم و مي‌توانم به شما بگويم كه ايران در آينده آن زمامدار نخواهد بود.
اروپام**3092** مترجم: سيّد منصور جاويد** انتشار: زهرا هژبري