روحاني در سازمان ملل ابعاد نسل كشي مسلمانان روهينگيا را تشريح كند/ تبعات همه پرسي را به مسئولان اقليم كردستان گفته اند

تهران-ايرنا- عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: رئيس جمهوري در ديدارها و نشست ها با رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد، جنايت و نسل كشي مسلمانان در ميانمار را تشريح كند.

«هادي شوشتري» روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با اشاره به سفر رئيس جمهوري به مقر سازمان ملل متحد در نيويورك گفت: انتظار مي رود دكتر روحاني از فرصت حضور در مقر سازمان ملل استفاده كرده و علاوه بر طرح مواضع رسمي ايران در خصوص مسائل بين المللي و جهان اسلام، ظلم و جنايتي كه در حق مسلمانان ميانمار شده است را در ديدارها و نشست هاي جانبي در سازمان ملل مطرح كند.
شوشتري حضور و سخنراني دكتر روحاني در هفتاد و دومين مجمع عمومي ملل متحد را فرصت مغتنمي دانست تا وي مواضع رسمي جمهوري اسلامي ايران را در خصوص مسائل جهاني و منطقه اي بيان كند.

**سياست ايران در مجامع جهاني صندلي خالي نيست
شوشتري با بيان اين كه «سياست ايران صندلي خالي نيست»، تاكيد كرد: ما بايد از همه فرصت ها و ظرفيت هاي در مجامع و نشست هاي بين المللي استفاده كنيم و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران را نسبت به مسائل جهاني به خصوص مسائل مربوط به جهان اسلام و منطقه اي كه در آن زندگي مي كنيم تشريح كنيم.
نماينده مردم قوچان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور هيات ديپلماتيك همراه رئيس جمهوري در نيويورك و برنامه هايي كه وزارت امور خارجه براي اين سفر در نظر گرفته اند، گفت: با توجه به شناختي كه از رويكردهاي رئيس جمهوري داريم و بر اساس سوابق حضور دكتر روحاني در سازمان ملل در سال هاي گذشته، سخنراني هاي رئيس جمهوري چه در مجمع عمومي و چه در نشست هاي جانبي همواره با استقبال رهبران جهان و رسانه هاي خارجي روبه رو بوده است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري صبح امروز -يكشنبه- در صدر يك هيات بلند پايه سياسي و ديپلماتيك به همراه تعدادي از اعضاي هيات دولت براي حضور و سخنراني در هفتادو دومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورك شد.
رئيس جمهوري قرار است روز چهارشنبه 29 شهريور ساعت 11 تا 12 ظهر به وقت نيويورك در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني كند.
ديدار با ايرانيان مقيم آمريكا، ديدار با مسلمانان و نخبگان فرهنگي و سياسي آمريكا، گفت و گو با نمايندگان رسانه ها و مطبوعات و مصاحبه با برخي شبكه هاي آمريكايي و ديدار با سران برخي كشورهاي شركت كننده در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد برخي از برنامه هاي روحاني در اين سفر است.

**بيانيه 14 بندي كمييسون امنيت ملي و سياسيت خارجي مجلس
نماينده مردم قوچان در مجلس شوراي اسلامي با محكوم كردن نسل كشي مسلمانان در روهينگيا در ميانمار گفت: كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته يك جلسه فوق العاده درخصوص جنايات اخير در ميانمار و نسل كشي مسلمانان روهينگيا داشت.
شوشتري افزود: در اين جلسه پس از استماع گزارش ارائه شده از سوي معاونت آسيا و اقيانوسه وزارت امور خارجه، در خصوص آخرين ملاقات هاي سفير(آكريديته) ايران در تايلند در ميانمار، موارد بررسي و جمع بندي شد و اقدامات لازم و ضروري در قالب يك بيانيه 14 بندي صادر شد.
به گزارش ايرنا، در پي حملات 25 اوت (سوم شهريور) ارتش ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا، دست كم 400 تن كشته شدند و نزديك به 125 هزار روهينگايي نيز به بنگلادش گريختند و اين موضوع بحران انساني را در پي داشته است.
روهينگيايي ها اقليتي مسلمان در كشور عمدتا بودايي ميانمار هستند كه ميانمار آن ها را بنگلادشي و دولت بنگلادش آنها را ميانماري مي دانند.
كشتار مسلمانان روهينگيايي در ميانمار در روزهاي اخير شدت گرفته و اين دومين بار در سال جاري ميلادي است كه خشونت ها عليه مسلمانان، موج عظيمي از آوارگان را به وجود مي آورد.
بر اساس گزارش كميسارياي پناهندگان سازمان ملل، در روزهاي اخير ده ها هزار تن از مسلمانان اقليت روهينگيايي براي فرار از خشونت ها، با قايق و پاي پياده از مرز ميانمار عبور كرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت ميانمار اعلام كرده كه بيش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب اين كشور و در استان راخين در يك هفته تنش در اين استان، در آتش سوخته است.
وضعيت جمعيت حدود يك ميليون و يكصد هزار نفري مسلمانان روهينگيايي و نحوه برخورد با آن ها، بزرگ ترين چالش «آنگ سان سوچي» رهبر ملي ميانمار است كه برخي ها از او به دليل سكوت برابر نارضايتي‌ هاي اين جامعه اقليت انتقاد مي‌ كنند.

**همه پرسي استقلال اقليم كردستان مغاير با منافع عراق و كشورهاي منطقه است/ اكثر كشورهاي منطقه مخالفند
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در خصوص همه پرسي در اقليم كردستان عراق نيز گفت: اكثر كشورهاي منطقه و همچنين نهادهاي بين المللي با برگزاري اين همه پرسي مخالف هستند و آن را در راستاي منافع منطقه تلقي نمي كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به هويت و سابقه تاريخي عراق به عنوان يك واحد و كشور يكپارچه اشاره كرد و گفت: در اين كشور، اقوام مختلف اعم از كرد و عرب و همچنين مذاهب مختلف شيعه و سني در يك واحد سرزميني در طول سال هاي طولاني زندگي مشترك و مسالمت آميز داشته اند و اقدام به برگزاري همه پرسي استقلال در اقليم كردستان مغاير با حفظ اين هويت تاريخي و موازين و منافع عراق و همسايگان آن در منطقه است.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اين كه برگزاري همه پرسي استقلال اقليم كردستان مغاير با معاهدات بين المللي و حفظ تماميت ارضي عراق است، گفت: اكثر مقامات و مسئولان در كشورهاي منطقه نيزعواقب و تبعات اين همه پرسي را به مسئولين اقليم كردستان نيز اعلام و تاكيد كرده اند كه از اين اقدام منصرف بشوند.
به گزارش ايرنا، پارلمان اقليم كردستان عراق روزجمعه درحالي كه از سوي پنج حزب سياسي بايكوت شده بود بصورت فوق العاده تشكيل جلسه داد و با هيات رئيسه جديد كميسيون عالي انتخابات در اقليم كردستان عراق را موظف به برگزاري همه پرسي استقلال اقليم كردستان عراق در 25 سپتامبر برابر با سوم مهرماه سال جاري كرد.
اين در حالي است كه شمار زيادي از احزاب كرد عراقي و شخصيت هاي سياسي برگزاري همه پرسي را تهديدي براي آينده اقليم به شمار مي آورند و بر اين باور هستند كه برگزاري همه پرسي در چنين شرايطي اشتباه است.
سيام**3070**
خبرنگار: داود نخ كوب نياسر**انتشار دهنده:اميركاردان راد

سرخط اخبار سیاست