۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82661508
T T
۰ نفر
سرگردانی مهاجران زمستانی بر فراز تالاب های مازندران

ساری - ایرنا - كاهش بارندگی ، عمیق شدن رد خشكسالی و خشكیدن تعدادی از تالاب ها و آببندان های مازندران همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان زمستان گذران به این خطه شمال كشور ، این گونه های جانوری را در انتخاب زیستگاه سرگردان كرده است.

به گزارش خبرنگارایرنا ، براساس گزارش هواشناسی مازندران میزان بارندگی در این استان از فروردین تا مرداد ماه امسال نسبت به دوره بلند مدت حدود 30 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد كاهش داشته است.
كاهش میزان بارندگی در مازندران تعداد زیادی از تالاب ها و آببندان های این استان را به عنوان زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر زمستان گذران خشكاند یا با كمبود آب مواجه كرد و سبب شد تا امكان زمستان گذرانی در شرایط كنونی برای گونه های مختلف از پرندگان مهاجر از بین برود.
همه ساله مهاجرت پرندگان زمستان گذران از داخل و خارج كشور به خصوص سیبری به تالاب ها و آبگیرهای مازندران از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و تا اواخر آبان ماه ادامه می یابد و در این مدت افزون بر 150 گونه از پرندگان با یك میلیون و 500 هزار بال به این استان مهاجرت می كنند.
** ورود طلایه داران و نگرانی از تراكم زیستی
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت كه درسال جاری به دنبال كاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب از تالاب ها و آببندان های این استان به خصوص برای كشت دوم برنج ، این منابع با كمبود آب مواجه شدند.
كوروس ربیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : پرندگان مهاجر زمستان گذران كه همه ساله در این تالاب ها و آبگیرها فرود می آمدند ، در شرایط فعلی برای یافتن مكان جدید سرگردانند.
وی هرگونه تاخیر یا انجام نشدن مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب ها و آببندان های این استان به دلیل خشكسالی و كمبود آب رد كرد و اظهار داشت : مهاجرت این پرندگان در زمان مقرر انجام می شود ولی ممكن است به علت خشكیدن تعدادی از تالاب ها و آببندان ها ، تراكم زمستان گذرانی در تعداد باقی مانده از این زیستگاهها افزایش یابد.
ربیعی افزود : افزایش تراكم پرندگان زمستان گذران در تالاب ها و آببندان های استان می تواند مشكلاتی را برای این گونه ها ایجاد كند كه از جمله آن كمبود غذا و شدت گرفتن شكار توسط شكارچیان متخلف باشد.
ربیعی از آب چلیك ها، اردك، اباصیل و خوتكا به عنوان پرندگان زمستان گذرانی نام برده كه تاكنون در تالاب ها و آبنبدان های مازندران فرود آمده اند.
مازندران افزون بر 800 تالاب و آببندان با 17 هزار هكتار وسعت و 400 میلیون مترمكعب ظرفیت آبگیری دارد. بیشترین جمعیت پرندگان زمستان گذران در تالاب بین المللی میانكاله به عنوان یكی از ذخیرگاه های مهم زیست كره اسكان می گیرند.
بر اساس مشاهدات خبرنگاران ایرنا و اعلام محیط زیست مازندران ، تابستان امسال تالاب ' لپو ' متشكل از سه تالاب كنار هم شامل لپو ، شیرخان لپو و پلنگان در یك كیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانكاله خشك شد.
این تالاب های كوچك در كنار تالاب اصلی میانكاله ، زیستگاه بخش بزرگی از پرندگان مهاجر زمستان گذران بودند كه با خشك آنها ، تراكم مهاجران زمستانی را در تالاب میانكاله افزایش خواهد داد.
براساس آمارهای رسمی ، تاكنون بیش از 490 گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده ، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده ، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6خانواده ، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشكیل می دهند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
۰ نفر