۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82646815
T T
۰ نفر

توافق هند و چين براي عقب نشيني از دوكلم

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82646815
توافق هند و چين براي عقب نشيني از دوكلم

دهلي نو-ايرنا- وزارت امور خارجه هند روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كرد دهلي نو و پكن براي عقب نشيني نيروهاي خود از منطقه دوكلم به توافق رسيدند.

به گزارش ايرنا، در بخشي از بيانيه وزارت امور خارجه هند آمده است عقب نشيني سريع نيروهاي مرزي هند و چين از منطقه با هدف كاهش تنش بين دو كشور صورت گرفته است.
در ادامه اين بيانيه اضافه شده است در هفته هاي اخير هند و چين با برقراري ارتباط ديپلماتيك براي كاهش تنش دردوكلم تلاش كردند.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است دراين تماس هاي ديپلماتيك دهلي نو ديدگاهها،نگراني ها و منافع خود را با طرف چيني درميان گذاشت.
توافق هند و چين براي عقب نشيني از منطقه دوكلم يك هفته پيش از سفر 'نارندا مودي' نخست وزير هند به چين براي شركت در نشست كشور هاي بريكس انجام مي شود.
پيش از اين 'راجنات سينگ' وزير كشور هند ابراز اميدواري كرده بود كه تنش هند و چين در منطقه دوكلم واقع در خاك بوتان به زودي حل خواهد شد.
تنش مرزي بين هند و چين كه از يك ماه پيش در مثلث مرزي هند ،چين و بوتان در 'دوكلم'در بخش شرقي كوههاي هيماليا با احداث جاده مرزي توسط چين و ورود نظاميان هندي به خاك چين آغاز شده است.
كارشناسان نظامي و سياسي با نگراني از افزايش تنش بين هند و چين به عنوان دو قدرت بزرگ دارنده سلاح اتمي ، تنها راه پايان بحران مرزي بين دو كشور را عقب نشيني نيروهاي دو كشور از منطقه مورد مناقشه مي دانند.
دهلي نو و پكن از سال 2003 تاكنون 19 بار يكديگر در خصوص اختلافات مرزي گفت و گو كرده اند.
هند و چين بيش از چهار هزار كيلومتر مرز مشترك در لداخ ،آرناچال پرادش و سكيم دارند.
آساق**انتشار دهنده:احمدعلي خليل نژاد