۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۶
کد خبر: 82635008
T T
۰ نفر

آبخیزداری راهكاری برای جبران خشكسالی در گلستان

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۶
کد خبر: 82635008
آبخیزداری راهكاری برای جبران خشكسالی در گلستان

گرگان - ایرنا - مدیر كل منابع طبیعی گلستان با یادآوری استمرار خشكسالی در استان گفت كه اجرای طرحهای آبخیزداری از جمله راهكارهای مناسب برای مهار سیلاب ها، جلوگیری از خسارات مالی و تلفات جانی و تقویت منابع آبی در این خطه شمالی است.

به گزارش ایرنا ابوطالب قزلسفلو امروز پنجشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: در گلستان كه از آن به عنوان استان شمالی و پُر آب قلمداد می شود، هم اكنون با كمبود آب مواجهیم بطوریكه می تواند تولید بحران كند.
وی با بیان اینكه خشكسالی در گلستان با افزایش دما و كم شدن منابع زیر زمینی (چاه) و سطحی (رودخانه ها) خود را عیان كرده است، گفت: طی 10 سال اخیر آبدهی رودخانه های شصت كلاته گرگان 40 درصد، رودخانه زرین گل علی آباد كتول 45 درصد و رودخانه چهل چای مینودشت 28 درصد كاهش یافت.
وی برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی را از جمله معضلات گلستان برشمرد و اظهار داشت: ضرورت دارد كه مردم استان را با واقعیت های كم آبی و اثرات سوء خشكسالی بیشتر آشنا كنیم.
مدیركل منابع طبیعی گلستان اجرای طرحهای آبخیزداری به منظور مهار روان آب ها با هدف جذب بیشتر در زمین و تقویت منابع زیرسطحی را از جمله دیگر راهكارها برای جبران كمبود آب در استان عنوان كرد.
قزلسفلو با بیان این كه گلستان دارای پهنه بندی سیل است، گفت اكنون حدود یك میلیون و 500 هزار هكتار از دو میلیون و 192 هزار و 130 هكتار مساحت استان نیاز مبرم به اجرای طرح های آبخیزداری به منظور مهار سیل دارد.
به گفته وی برای اجرای طرح های آبخیزداری در گلستان دست كم 3 هزار و 860 میلیارد ریال اعتبار لازم است.
قزلسفلو همچنین به خطر بیابان شدن گلستان اشاره كرد و گفت: طبق مطالعات انجام شده حدود 300 هزار هكتار از مراتع شمال به دلیل كاهش بارندگی و 110 هزار هكتار زمین زراعی شیب دار به دلیل فرسایش خاك در استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد كه سرمایه گذاری برای مقابله با آن از ضروریات به شمار می رود.
وی افزود: نفوذ نكردن توده های باران زای مدیترانه ای، همجواری با بیابان 'قره قوم ' و بیابان سواحل شرق دریا در كشور تركمنستان، اراضی شور و رسوبات ریزدانه بستر قدیمی دریای خزر، وجود سفره آب های شور سطحی و تخریب سرزمین در نتیجه دخالت غیرعلمی از مهم ترین علل تهدید بیابان در گلستان هستند.
وی گفت: گلستان به عنوان استان در معرض بیابانی شدن در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور پذیرفته شده و از سال قبل هم برای مقابله با این پدیده اعتبار ملی مصوب شده است.
وی افزود: امسال برای مقابله با بیابان زایی در گلستان از محل اعتبارات ملی 50 میلیارد ریال و اعتبار استانی 10 میلیارد ریال مصوب شد.
وی نهایی شدن طرح مطالعه پهنه بندی بیابان زدایی در استان، تولید یك میلیون و 250 هزار اصله نهال مقاوم به خشكی و با هدف تقویت پوشش گیاهی و اجرای عملیات ذخیره نزولات و اصلاح و احیای مراتع و غرس نهال ها در فصل پائیز، اجرای طرح ترسیب كربن برای چهارمین سال در منطقه تیل آباد شهرستان آزادشهر و نخستین بار در منطقه 'اوغان' شهرستان گالیكش را از جمله طرح های مقابله با بیابان زایی در گلستان برشمرد.
استان گلستان یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 نقطه شهری و یك هزار و 75 روستا دارد.
6204/2729
*خبرنگار: علی اصغر تیموریان

سرخط اخبار استان‌ها