۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر: 82615006
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه بیرمنگام : دونالد ترامپ منبع سیاست مسموم كاخ سفید است

تهران-ایرنا- 'اسكات لوكاس' (Scott Lucas) استاد دانشگاه 'بیرمنگام' انگلیس درتحلیلی پیرامون انتخاب 'جان كلی' از سوی رئیس جمهوری آمریكا به سمت رئیس ستاد كاركنان كاخ سفید گفت: دونالد ترامپ خود عامل و منبع 'سیاست مسموم' در كاخ سفید است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، لوكاس كه استاد 'سیاست بین الملل' در دانشگاه بیرمنگام انگلیس است درباره این جابجایی جدید و بر سركار آمدن یك ژنرال ارتش آمریكا به این سمت گفت: درحقیقت باید گفت ما با نوعی سیاست مسموم در كاخ سفید مواجه ایم.
این استاد دانشگاه بیرمنگام افزود: به نوعی خود دونالد ترامپ عامل و منبع این سیاست مسموم است برخلاف آنچه به ظاهر میل دارد تا خود را قربانی این موضوع نشان دهد.
لوكاس در ادامه گفت: ما شاهدیم كه دونالد ترامپ به دنبال حذف مشاوران خود و تهدید نمایندگان و سناتورهایی است كه می خواهد بنا بر میل وی با لوایح رای دهند.
شبكه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: جان كلی ژنرالی است كه پنج دهه تجربه خدمت درارتش آمریكا را دارد.
این رسانه تصویری آمریكایی در ادامه افزود: بركناری 'رینس پربیوس' ازریاست ستاد كاركنان كاخ سفید، كوتاه ترین عمر ریاست یك فرد دراین منصب در كل تاریخ كاخ سفید به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، جان كلی پیش از این عهده دار وزارت امنیت داخلی آمریكا بود.
ریس جمهوری آمریكا روز جمعه (شش امردادماه ) در اقدامی به گفته سی ان ان 'انفجاری' پریبوس را با وزیر امنیت داخلی خود جایگزین كرد.
ترامپ در پیام توئیتری خود دراین باره نوشت: خوشوقتم كه به شما اطلاع دهم كه وزیر جان اف. كلی را به عنوان رئیس ستاد كاركنان كاخ سفید برگزیدم. وی یك آمریكایی بزرگ و رهبر بزرگی است. وی همچنین كار فوق العاده ای در امنیت داخلی آمریكا انجام داده و به واقع او یكی از ستاره های حقیقی در دولت من است.
این درحالی بود كه «شان اسپایسر» سخنگوی كاخ سفید نیز هفته گذشته از سمت خود استعفا داد.
پیشتر «آنتونی اسكاراموچی» مدیر ارتباطات كاخ سفید در گفت وگو با مجله نیویوركر بشدت از پریبوس انتقاد كرده و او را یك «بیمار شیزوفرنی پارانویید» نامیده و گفته بود كه بزودی از وی خواسته می شود كه استعفا بدهد.
این نخستین باری نیست كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا دست به عزل و نصب های جنجال برانگیز مقام های دولتی می زند، وی پیش از این نیز در اقدام جنجالی «جیمز كومی» رئیس اف.بی.آی را در ماه مه گذشته بركنار كرد.
كومی درحالی كه برای كاركنان خود ایراد سخنرانی می كرد از طریق تلویزیونی كه پیش روی وی پخش می شد، متوجه خبر بركناری خود از سوی شخص رئیس جمهوری آمریكا شد، وی دردقایق اولیه دریافت این خبر تصور می كرد این یك شوخی است.
رئیس وقت اف.بی.آی سرگرم تحقیق درباره مداخله روسیه در جریان انتخابات 2016 آمریكا بود كه از سوی ترامپ بركنار شد.
اروپام *1302** 1908
مترجم: بهروز وفاداری ** ناشر : افشار دارابی