۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82610641
T T
۰ نفر
مورالس:آمریكا بودجه دراختیار گروههای تروریستی جدایی طلب بولیوی گذاشته است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری بولیوی، آمریكا را به بودجه رسانی به گروههای مخالف با هدف بی ثبات كردن دولت این كشور متهم كرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تله سور، 'اوو مورالس' خاطرنشان كرد كه آمریكا با بودجه حداقل 4میلیون دلاری به گروههای جدایی طلب و مخالف در بولیوی كمك كرده است.
مورالس تصریح كرد: براساس ایمیل های مربوط به سالهای 2006 تا 2009، آژانس توسعه بین المللی آمریكا حداقل چهار میلیون دلار به گروههای جدایی طلب در بولیوی در چهارمنطقه از 9 منطقه این كشور اختصاص داد.
درسال 2008 مقامات مناطق سانتاكروز، بنی، پاندو و تاریخا همه پرسی با هدف تشكیل دولتهای مستقل برگزار كردند. به گفته مورالس، سازمان دهندگان این همه پرسی با اقدامات جدایی طلبانه در این كشور مرتبط بودند.
رئیس جمهوری بولیوی درصفحه شخصی اش تصریح كرد كه واشنگتن این پول ها را به مخالفانی كه برای تجزیه بولیوی در سال 2008 دست به اقدامات تروریستی زده بودند، داد.
درپایان سال 2008، مورالس سفیر سابق آمریكا در بولیوی و همچنین تمامی پرسنل آژانس اعمال قانون مربوط به مواد مخدر را از بولیوی اخراج كرد و آنها را به توطئه علیه دولتش متهم كرد. امریكا نیز پس از آن سفیر بولیوی در آمریكا را اخراج كرد.
مورالس تصریح كرد كه دولتش به هزاران سند دیپلماتیك از وب سایت ویكی لیكس دسترسی پیدا كرده كه نشان می دهد كاخ سفید چگونه از حملات علیه دولت وی از زمان حضورش در قدرت در سال 2006 حمایت كرده است.
مورالس همچنین در مراسم سی امین سالگرد تشكیل نیروهای مسلح ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بر تعهد نیروهای مسلح و پلیس این كشور در ناكام گذاشتن فعالیت های جدایی طلبانه تاكید كرد. وی بار دیگر اعلام كرد كه واشنگتن یك كودتا علیه بولیوی را در سال جاری میلادی طرح ریزی كرده بود.
اروپام**9234** مترجم: اطهر اینانلو- انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان