۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82610036
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ سوم مرداد

۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82610036
رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ سوم مرداد

تهران - ايرنا - اروپا در حال هدايت تركيه به سوي شرق؛ محكوميت جنايت هاي رژيم صهيونيستي در مسجد الاقصي؛ حكم دستگيري 81 تن متهم به همكاري با گولن در تركيه؛ رزمايش مشترك آمريكا، تركيه و قطر؛ نگراني آمريكا از خريد موشك اس400 تركيه؛ كميسر توسعه اتحاديه اروپا خواستار باز نگه داشتن راه هاي مذاكره با آنكارا؛ پايان بدون حاصل سفر اردوغان براي حل بحران قطر؛ و انتخاب بكير بوزداغ به عنوان سخنگوي دولت تركيه؛ از خبرهاي مهم روز سه شنبه اين كشور است.

** روزنامه آمريكايي فايننشال تايمز در تفسيري به قلم ديويد گاردنر، از مواضع اتحاديه اروپا در مقابل تركيه به عنوان اشتباهي ياد كرد كه سبب دوري تركيه از اين اتحاديه و نزديك شدنش به سوي شرق مي شود.
وي به ميل تركيه براي رفتن به سوي شرق آن هم از مدت ها قبل اشاره مي كند و معتقد است كه اين كشور كم كم همه اتصالاتش با غرب را بريده و رو به سوي شرق خواهد رفت.

** رجب طيب اردوغان امروز در نشست حزب عدالت و توسعه در مجلس ملي تركيه، علت جنايت هاي رژيم صهيونيستي و خون ريزي در فلسطين را نبود حمايت كافي مسلمانان از قدس دانست.
وي با محكوم كردن آخرين اقدام اسرائيل براي ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصي، اعلام كرد كه به هيچ وجه نمي پذيريم كه با مسلماناني كه براي عبادت به مسجد الاقصي مي روند، مانند تروريست ها رفتار كنند.

** دولت باغچه لي رهبر حزب حركت ملي تركيه امروز طي يك نشست خبري در آنكارا، با اشاره به سابقه پايمال كردن حقوق نشر و اعمال فشار بر آزادي هاي ديني رژيم صهيونيستي كه موضوع اثبات شده اي است، از اين رژيم خواست تا از حرم شريف مسجدالاقصي دست بكشد و به مقدسات‌ مسلمانان احترام گذاشته و از نقض حقوق زندگي فلسطيني ها خودداري كند.

** حكم دستگيري 81 تن از كاركنان مدارس گولن در تركيه به اتهام همكاري با اين گروه در ادامه دستگيري و تحقيقات از عوامل مرتبط با گروه گولن با دستور دادستان كل آنكارا صادر شد.
تعداد بازداشت شدگان بعد از كودتاي نافرجام ١٥ جولاي ٢٠١٦ اين كشور به 169 هزار و 113 تن رسيده است.

** وزيردفاع قطر از برگزاري رزمايش مشترك نيروهاي نظامي قطر، آمريكا و تركيه در آينده اي نزديك در خاك قطر خبر داد.
وي يادآوري كرد كه روابط دوحه و واشنگتن تاريخي است و آمريكا جايگزيني به جز قطر براي پايگاه هوايي العديد نخواهد يافت.

** ژنرال جوزف دانفورد رئيس ستاد ارتش آمريكا با بيان نگراني خود در خصوص خريد سامانه هاي موشكي اس400 روسي توسط تركيه، از ترس آمريكا از عواقب اين كار سخن گفت.
فكري ايشيك وزير دفاع سابق تركيه حدود دو هفته پيش، از قطعي شدن خريد اين موشك ها خبر داد.

** يوهانس هان كميسر توسعه اتحاديه اروپا در يك نشست خبري، تركيه را همسايه مهم اروپا خواند در پاسخ به سؤالي مبني بر گشودن بيست و سومين و بيست و چهارمين فصول مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا، گفت كه گشودن اين فصل ها ضروري است، ولي با توجه به اين كه كشورهاي عضو سال گذشته، تصميمي در خصوص باز نكردن فصول اتخاذ كردند، انتظار نداريم در شرايط فعلي در روند عضويت تركيه به اين اتحاديه، فصول جديدي باز شود.

** سفر دو روزه رجب طيب اردوغان با هدف دريافت نظرات كشورهاي تحريم كننده به سركردگي عربستان و بهره گيري از تجربه مقامات كويت براي ميانجيگري در خصوص حل بحران روابط قطر امروز بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت.

** بكير بوزداغ معاون كنوني نخست وزير و وزير دادگستري سابق تركيه به عنوان سخنگوي جديد دولت اين كشور انتخاب شد.
پيش از اين نعمان كورتولموش معاون نخست وزير و سخنگوي دولت تركيه بود كه با ترميم كابينه وي به عنوان وزير فرهنگ و گردشگري انتخاب شده و سمت قبلي خود را به بوزداغ داد.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر