ظریف و سلیمانی دو بال قدرت ایران

بیروت-«رضوان عقیل» و «رضوان الذیب» از تحلیلگران ارشد روزنامه های النهار و الدیار كه به همراه چند روزنامه نگار دیگر لبنانی در این هفته به ایران سفر كردند روایت خود را از دیدار با «محمد خدادی» مدیرعامل ایرنا و سخنان او بویژه درباره جایگاه «محمد جواد ظریف» و «قاسم سلیمانی» ارائه كردند.

این دو روزنامه نگار گزارش های خود را از این دیدار كه روز سه شنبه برگزار شد به طور جداگانه در شماره روز چهارشنبه النهار و الدیار منتشر كردند.

**دو ستاره آسمان ایران: ظریف و سلیمانی؛ منطق و قدرت
رضوان عقیل در النهار نوشت: كسانی كه به ایران می روند به خوبی وابستگی ایرانی ها به رسانه و اهتمام آنها به پیگیری اخبار كشور و منطقه را لمس می كنند. به ویژه اینكه پیشرفت تكنولوژی در این حوزه باعث شده جمعی از كارشناسان با استفاده از این سلاح برای معرفی سیاست ایران به جهان و حمایت از دستاوردهای خود در میدان های مختلف تلاش كنند.
وی افزود: در دیدار با محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، بحث درباره مسائل روز منطقه و چالش های پیش روی ایران مطرح شد. او با اطمینان از پیروزی در میدان های مختلف از ابتدای تاسیس نظام جمهوری اسلامی در 1979 تا كنون سخن به میان می آورد و در پاسخ به سوالی درباره اختلاف های موجود بین ظریف و سلیمانی می گوید: این تفاوت ها در چارچوب تفاوت های طبیعی است و به معنی اختلاف نیست. هر زمان لازم باشد به مرجع تقلید و اماممان خامنه ای مراجعه می كنیم چون تصمیم نهایی در مسائل مهم كلان با ایشان است.
به گزارش النهار، مسئول شماره یك اخبار در ایران با تجلیل از روابط بین ایران و لبنان و نقاط مشترك بین دو كشور گفت كه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر آزادی و استقلال بود. وی با افتخار به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران اشاره كرد كه در آن حسن روحانی با كسب 27 میلیون در برابر رقیب خود كه 16 میلیون رای كسب كرده بود به پیروزی رسید. خدادی گفت كه از رای دهندگانی كه به مدت چهار ساعت در صف رای دادن ایستادند یا ایرانی های خارج كشور كه با وجود اختلاف با سیاست های نظام در این انتخابات حاضر شدند شگفت زده می ماند.
به نوشته این روزنامه، خدادی با رد این نظر كه نیمی از مردم سوریه ضد بشار اسد هستند گفت: آیا همه پرسی در این باره برگزار شده است؟ بعضی ها می خواهند سوریه نیز مانند افغانستان كه تحویل القاعده و طالبان شده به داعش تقدیم شود.
خدادی افزود: تفاوت زیادی هست بین كسی كه برای پیشبرد سیاست هایش به پول متوسل می شود و كسی كه از عقل خود بهره می گیرد. ما در ایران راه دوم را در پیش گرفته ایم. اختلاف تهران و ریاض به نفع غرب تمام خواهد شد. ما آماده گفت و گو با 200 كشور دنیا از جمله عربستان هستیم البته به استثنای اسرائیل.
رضوان عقیل با اشاره به سخنان خدادی نوشت: ایرانیان نسبت به شكست های داعش ابراز خرسندی می كنند و اطمینان دارند كه قدرت داعش در حال فروپاشی است و رهبران ایرانی از همان روز اول شكل گیری داعش این مساله را پیش بینی كرده بودند. مانند همان جمله معروف امام خمینی كه فرموده بود «صدای شكستن دیوارهای ماركسیسم را می شنوم.» آنها بر این باورند كه همین شكست ها در انتظار داعش است.

**سلیمانی مدافع ظریف است و ظریف از سلیمانی حمایت می كند
رضوان الذیب هم در الدیار با اشاره به سخنان خدادی درباره جایگاه ظریف وزیر امور خارجه و سلیمانی فرمانده سپاه قدس به نقل از او نوشت: دیدگاه محمد جواد ظریف شاید با دیدگاه سردار سلیمانی اختلاف داشته باشد اما اینها از یكیدگر حمایت می كنند. سردار سلیمانی از ایران در برابر تروریسمی كه پشت مرزهای ما حضور داشت حمایت به عمل آورد و ظریف نیز با دستیابی به توافق هسته ای، دستاورد بزرگی برای ایران تحقق بخشید. برای همین نیز ظریف از سلیمانی حمایت می كنند و سلیمانی از ظریف حمایت می كند.
خدادی افزود: سلیمانی موفق شده به تروریسم ضربه بزند بدون اینكه ایران یك موشك یا جنگنده استفاده كند، ظریف نیز بدون هیچ گونه عقب نشینی در كار خود موفق عمل كرد. بنابراین اختلافی در ایران وجود ندارد، اگرچه تفاوت هایی مطرح است.
الذیب همچنین به نظر خدادی درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران اشاره كرده و از قول وی نوشت: ملت ایران حسن روحانی را انتخاب كرد و پیش از آن نیز احمدی نژاد را انتخاب كرده بود و این همان دموكراسی است. 28 میلیون ایرانی به حسن روحانی بله گفتند و 16 میلیون نفر ضد او رای دادند.
به گزارش نویسنده روزنامه الدیار، خدادی در بخش دیگر سخنانش در این دیدار گفت: ایران از 7 هزار سال پیش تا كنون به هیچ كشوری تعدی نكرده اما همه كسانی كه به ایران تجاوز كردند از صدام گرفته تا داعش و طالبان و.. سرانجامی جز شكست نداشتند.
خدادی درباره عربستان نیز با قاطعیت گفت: عربستان به ما حمله نكرده اما وارد جنگ نیابتی با ما شده است. آنها می خواستند داعش ایران را نابود كند. اما من می خواهم بپرسم: آیا عربستان از كسانی كه به تروریست ها كمك مالی می كنند حمایت به عمل آورد یا نه؟ آمریكایی ها و اروپایی ها و دیگران همه جواب مثبت به این سوال می دهند و بر حمایت عربستان از این افراد صحه می گذارند.
وی افزود: افكار داعش و طالبان به افكار كدام یك از كشورهای منطقه نزدیك است؟ كاملا روشن است! عربستان از دو سال پیش وارد یمن شده اما چه نتیجه ای گرفته است؟ ولیعهد عربستان گفته بود جنگ را به داخل ایران خواهد كشاند و پس از این حرف حمله تروریستی علیه ما در ساختمان مجلس انجام شد.
به نوشته رضوان الذیب، خدادی در پاسخ به این سوال كه شما چرا علی رغم نظر مردم سوریه از بشار اسد حمایت می كنید؟ با قاطعیت گفت: چه كسی همه پرسی برگزار كرده است؟ می خواهم بدانم اگر اسد در سوریه سرنگون می شد چه بر سر این كشور و مردم آن می آمد؟ معمر القذافی در لیبی به دست داعش سقوط كرد نتیجه چه شد؟ اوضاع لیبی امروز بهتر است یا زمان قذافی؟ در سوریه تروریست ها همه را می كشند. تصور كنید اگر موفق می شدند چه وضعی پیش می آمد؟ آنها می خواستند داعش اول سوریه و سپس ایران را بزند. كسانی كه می خواهند سوریه را تحویل داعش دهند همانهایی هستند كه طالبان و القاعده را در افغانستان تاسیس كردند. چه كسی از داعش در سوریه و عراق حمایت كرد؟ اینها بر اساس نقشه ای سیاسی انجام گرفت.
خدادی افزود: سوریه را نابود كردند و امروز به فكر بازسازی و غارت آن افتاده اند. دنبال دستیابی به امتیاز سرمایه گذاری در سوریه هستند و شعار صلح طلبی سر می دهند. خدادی با صراحت گفت: ما تا اخر از اسد حمایت می كنیم و هر هزینه ای لازم باشد برای این هدف پرداخت می كنیم.
وی گفت: غرب بیشترین استفاده را از تنش بین ایران و عربستان كرده است و ما از اختلاف ایجاد شده خرسند نیستیم. امسال حجاج را به عربستان می فرستیم تا گامی برای بهبود روابط باشد اما پاسخ های مثبتی از عربستان دریافت نكرده ایم.
الدیار با اشاره به سخنان خدادی درباره موضع ایران در خصوص حزب الله از قول وی نوشت: ما متحد حزب الله هستیم و همه این را می دانند كه حزب الله هر گونه كمكی از ما دریافت می كند و ما تا آخر از آن حمایت خواهیم كرد. اما آیا حزب الله تا كنون دست به یك اقدام تروریستی زده است؟ یا اینكه برعكس، در دولت و پارلمان حضور دارد و الگوی سازنده ای از حكومت را ارائه می دهد.
وی درباره اتهام ها به ایران برای شیعه كردن منطقه گفت: این سخن بی ارزشی است. ما از بوسنی و هرزگوین حمایت كردیم، از افغانستان در برابر طالبان حمایت كردیم زمانی كه در حال جنگ با صدام حسن و شیعیان در عراق بودیم. وقتی با طالبان می جنگیدیم كسی اتهام مبارزه با اهل سنت به ما نزد. آیا فلسطین و سوریه شیعه اند؟ ما هزینه های زیادی در حمایت از مبارزات ملت های اسلامی سنی پرداخت كرده ایم و حرف زدن درباره شیعه كردن منطقه توسط ایران، نهایت بی انصافی است.
خاورم**390**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی