۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱:۱۰
کد خبر: 82604285
T T
۰ نفر
خرازی: تداوم بدعهدی‌های آمریكا، ناقض روح برجام است

لندن - ایرنا - «كمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به تحریم‌های اخیر آمریكا و بدعهدی‌های این كشور علیه جمهوری اسلامی اشاره كرد و گفت: اقدام های واشنگتن ناقض روح و متن برجام است.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا؛ خرازی كه در جریان سفر یك‌روزه در لندن به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود:آمریكایی‌ها به صراحت نگفته‌اند كه ما برجام را اجرا نمی‌كنیم و از آن خارج می‌شویم اما عملا كارهایی می‌كنند كه درواقع جلوی اجرای برجام را بگیرند.
وی توضیح داد: اعضایی كه امضا كننده این قراردادند تعهد كردند كه كاری نكنند كه اجرای برجام با مشكل روبه رو شود. بنابراین باید حسن نیت خود در عمل نشان دهند اما اقداماتی را كه آمریكا انجام می‌دهد و تحریم‌هایی كه می‌كند بخصوص تحریم‌های ثانوی كه می‌تواند گریبان گیر كشورهای دیگر شود و همچنین با اعمال فشار بر روی بانك‌های بزرگ اروپایی كه بر اساس برجام بایستی روابط ما با آن‌ها تنظیم شود و آن‌ها بتوانند در جهت توسعه اقتصادی ایران مشاركت داشته باشند، سبب شده كه بانك‌های یادشده به دلیل تنبیه‌هایی كه آمریكا نسبت به آن‌ها اعمال می‌كند؛ نتوانند نقش خود را ایفا كنند .
خرازی ادامه داد: آمریكا در جهت بدعهدی‌های خودعملا اقداماتی می‌كند كه برجام را با مشكل روبه رو كند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگرچه اروپایی‌ها به برجام متعهد و از آن حمایت می‌كنند اما در عمل آن‌ها هم با مشكلاتی كه آمریكا برایشان ایجاد كرده روبه رو هستند. این‌كه سرانجام برجام چه خواهد شد بستگی به این دارد كه درهرصورت آمریكایی‌ها چه نقشی را می‌خواهند ایفا كنند و اگر از توافق برجام خارج شوند داستان جدیدی است و ایران هم حق دارد كه از برجام خارج شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تحریم‌های آمریكا نقض برجام به شمار می‌رود؟؛ گفت: قطعا تحریم‌های جدید آمریكا نقض روح برجام است و بعضا نقض متن برجام است. زمانی كه اجرای برجام با مشكل روبه رو شود این خود نقض برجام محسوب می‌شود.
خرازی در پاسخ به این پرسش كه چرا تاكنون دولت جدید آمریكا، به‌رغم تهدیدهایی كه نسبت به پاره كردن برجام اظهار داشته، اقدامی صورت نداده و اینكه آیا همین مساله مؤید برحق بودن برجام نیست؟؛ گفت: برجام یك قرار بین‌المللی است و توسط شورای امنیت سازمان ملل تائید شده، عدم اجرای برجام، به هم زدن آن و خروج از برجام درواقع ازنظر قانونی و به لحاظ حقوق بین‌الملل با دشواری‌هایی روبه رو است.
وی افزود: در داخل خود آمریكا هم اختلاف‌نظر وجود دارد و عده‌ای بشدت معتقدند كه برجام بایستی بماند و این در حالی است كه اطرافیان ترامپ عقیده دارند كه برجام بایستی مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
خرازی توضیح داد: دولت آمریكا هنوز منتظر مطالعاتی است كه در ایالات متحده صورت می‌گیرد تا اینكه ریاست جمهوری این كشور نسبت به موقعیت و موضعش در قبال برجام تصمیم‌گیری كند.
وی در عین حال گفت كه برجام قابل‌تجدید نظر نیست. برجام نتیجه مذاكرات بسیار طولانی بوده كه بین ایران و گروه پنج به‌ علاوه یك صورت گرفته؛ جنبه‌های مختلف این پدیده موردبررسی قرارگرفته و به همین لحاظ قابل‌تجدید نظر نیست.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی كشورمان تاكید كرد: آمریكا بایستی تصمیمش را بگیرد كه در برجام یا می‌ماند و به اجرای برجام كمك می‌كند و یا از برجام خارج می‌شود كه در آن صورت شرایط تغییر خواهد كرد.
وی همچنین به روابط ایران و انگلیس اشاره كرد و موضع لندن را نسبت به نقش ایران در منطقه نادرست عنوان كرد.
خرازی گفت: مواضعی كه خانم «ترزا می» در بحرین و در جلسه شورای همكاری خلیج‌فارس گرفت مواضع نادرستی بود و طبیعتا موجب ناخرسندی همه ایرانیان را فراهم كرده است.
وی افزود: انگلیس به عربستان اسلحه می‌فروشد این درحالی است ‌كه آگاهند عربستان این تسلیحات را برای سركوب مردم یمن به كار می‌برد و اكنون دو سالی است كه آنجا را مرتب بمباران می‌كند.
خرازی یادآورشد: افكار عمومی مردم انگلیس با فروش سلاح مخالفند و اصولا نسبت به عربستان به‌عنوان پایگاه وهابی گری كه پشتوانه اصلی گروه‌های تروریستی است، دیدگاه خوبی ندارند؛ ولی دولتشان در جهت منافع مالی و اقتصادی خود با علم به اینكه دولت ریاض در منطقه نقش منفی دارد، ارتباطاتش را حفظ كرده و در جهت فروش سلاح با آن‌ها همكاری دارد.
خرازی در ارزیابی سفرش به لندن گفت كه این سفر با دو هدف شركت در كنفرانس علومی شناختی كه سالانه برگزار می‌شود و امسال نیز در لندن برگزار خواهد شد و همچنین شركت در موسسات تحقیقاتی برای تبیین مسائل ایران صورت گرفت.
وی افزود: روز چهارشنبه در پارلمان انگلیس در جلسه‌ای كه در آنجا برخی از اعضای مجلس عوام و مجلس لردها حضور داشتند مسائل ایران را تبیین كردیم و بعدازظهر هم در اندیشكده چتم هاوس كه یكی از موسسات تحقیقاتی برجسته انگلیسی به شمار می‌رود در مورد اینكه آیا ایران بی‌ثبات كنندهی منطقه است یا ثبات‌بخش، برای جمعی از اعضای چتم هاوس و كسانی كه حضور داشتند سخنرانی كردم.
خرازی ادامه داد: این سخنرانی‌ها در تبیین مسائل ایران برای افرادی كه مدت‌ها است ارتباط نزدیكی با موضوع های ایران نداشته می‌تواند مؤثر واقع شود و آن‌ها شناخت بهتری نسبت به مسائل ایران و نقشی كه تهران در منطقه ایفا می‌كند، پیدا كنند.
وی همچنین گفت: برای شركت در جلسات مشابه در پاریس شركت خواهد كرد.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، كمال خرازی امروز(پنجشنبه) لندن را به مقصد پاریس ترك می كند.
شبد** اروپام ** هـ ن **1010
گفت وگو از: هادی نادری**انتشار:حسن معظمی