۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82590609
T T
۰ نفر
10 هزار يتيم حاصل حاكميت سه ساله داعش بر بخش هايي از عراق

اربيل-ايرنا- براساس گزارش هاي هشدار آميز كارشناسان امور اجتماعي عراق، گروه تروريستي و تكفيري داعش در جنايات سه ساله اش در عراق، در نتيجه تفكر افراط گرايانه تكفيري، 10 هزار كودك يتيم روي دست ملت عراق گذاشته است؛ موضوعي كه جامعه عراق را نسبت به افزايش آسيب هاي اجتماعي نگران كرده است.

نواف كرم فعال حقوق كودكان، همزمان با ايامي كه عراقي ها كار داعش را در موصل تمام كرده اند، در خصوص وضعيت ايتام حاصل از جنايات داعش در عراق، به خبرنگار ايرنا در اربيل گفت: حضور داعش در عراق و جنايات سه ساله اين سازمان مخوف تروريستي و تكفيري سبب شده است 10 هزار كودك مادر يا پدر خود يا هر دوي آنها را از دست بدهند.
وي افزود: حضور داعش در عراق طي 3 سال گذشته تهديدي جدي براي زندگي و امنيت هزاران كودك عراقي بوده است بطوري كه در برخي مواقع ما شاهد بروز گرسنگي و مرگ و ميز كودكان بوده ايم .
به گفته اين فعال حقوق كودكان، در اين مدت 5 ميليون كودك عراقي كه گرفتار خشونت، فقر و تنش شده اند، نياز به همكاري فوري دارند.
نواف كرم اشاره كرد كه نزديك به نيمي از آوارگان شهر موصل كودك هستند كه در معرض تهديدات مختلفي از جمله خشونت و آسيب هاي اجتماعي در نتيجه نبود پدر يا مادر مي باشند.
اين در حالي است كه هفته گذشته براساس بيانيه اداره كل امور ايزديها در دولت اقليم كردستان عراق، در ميان ايزديها نزديك به 3 هزار كودك يتيم شده اند كه از اين تعداد 1759 كودك پدر و 207 تن مادر خود را از دست داده اند.
در اين ميان 359 كودك مادر و پدر خود را از دست داده اند و بقيه نيز پدر و مادرشان اسير دست داعش شده و از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست.
خاورم*351*4*1770*