آتش به اختیار به معنای هرج و مرج نیست/عزت و امنیت كشور در گرو وحدت و انسجام است

تهران - ایرنا - امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه عزت و امنیت كشور در گرو وحدت و انسجام است، گفت: آتش به اختیار به معنای هرج و مرج نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله محمد امامی كاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان این مطلب افزود: آتش به اختیار به این مفهومی نیست كه كاری كنید كه به هرج و مرج تفسیر شود.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان در ماه مبارك رمضان و طرح موضوع اصطلاح «آتش به اختیار» تصریح كرد: ایران باید از نظر فرهنگ قوی و غنی باشد، اما اگر مشكلی دیدید به مسئولان تذكر بدهید و نگذارید سیستم ضعیف و كم توان شود.
امامی كاشانی با بیان اینكه آتش به اختیار اصطلاحی در میان نظامیان است آن هم برای شرایطی كه در جنگ پیش می آید كه افسر می گوید اینچنین عمل كنید و منتظر فرمان ما نباشید و آنجا متداول است، افزود: این موضوع در زمان حمله صدام خبیث به ایران نیز مطرح بود و شهید چمران در جنگ های نامنظم نیز به این مطلب اشاره می كرد.
امام كاشانی بیان كرد: بدترین تحریف همین است كه در بین سخنرانی كه چند صفحه است یك جمله را بگیرند، ابتدا و انتهای آن را حذف كنند و از آتش به اختیار یك مفهومی استنتاج كند برای اینكه بخواهد مقاصد شوم خود را اجرا كند.
وی تصریح كرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند كه آتش به اختیار نه بی قانونی، نه فحاشی، بلكه كار فرهنگی تمیز است. ایشان ولی امر و فقیه جامع شرایط است، عادل و منادی عدالت و قانون است، منادی نظم و رهبر صلح، رهبر آزادی و رهبر قانون و رهبر حق است؛ یك چنین كسی برای اینكه بنیه فرهنگی كشور قوی بشود چنین تعبیری را در آن چند جملات و مطالب بیان می كنند.
امامی كاشانی در ابتدای خطبه دوم همچنین خود و نمازگزاران را به تقوا و پرهیزگاری و توفیق اینكه انسان به قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) عمل كند، دعوت كرد.
وی با اشاره به پیروزی و موفقیت ملت شریف و بزرگ عراق در برابر تروریست های داعش افزود: آزادی موصل و آزادی این كشور را و بخشی از خاك سوریه و پیروزی در برابر تروریست ها و كسانی كه بدترین جنایت ها را به نام دین بر روی زمین انجام می دادند به تمام امت اسلام و به انسان هایی كه در سراسر جهان از عدالت حمایت می كنند و با ظلم در ستیز هستند، تبریك عرض می كنم.
خطیب جمعه تهران ابراز امیدواری كرد كه خداوند ریشه این گروه های تروریستی و حامیان آنها را كه استكبار جهانی، آمریكا و رژیم صهیونیستی و هزینه و پول آل سعود هستند، به خاك ذلت بنشاند.
امامی كاشانی همچنین با اشاره به فرارسیدن سالروز هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی، وی را عالم برجسته، جامع و معقول در فقه و اصول، قوی در حكمت و فلسفه و پرتوان در فلسفه جدید، شخصیتی كم نظیر در مدیریت از نظر علم و اخلاق در تاریخ اسلام برشمرد.
وی شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران فداكار و خدمتگزار قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را گرامیداشت و برای آنها و همه شهدا وامام شهدا طلب مغفرت و علو مقام كرد.
امامی كاشانی با اشاره به هفته قوه قضاییه و گرفتاری های این دستگاه، از زحماتی كه مسئولان دستگاه قضا می كشند، قدردانی كرد و افزود: آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه، شخصیتی فقیه، با تقوا و پارسا است و از او و قضات شریفی كه با وی همكاری می كنند و از تمام قضات خدوم كشور تشكر می كنم.
وی با آرزوی توفیق برای قضات و وكلای شریف قوه قضاییه گفت: به آن كسانی كه قاضی و وكیل دادگستری هستند اما وظیفه را انجام نمی دهند، گرچه دستگاه قضا برخوردهای محكمی انجام داده، موعظه می كنم راه را درست بروید و وظایف را به نحوی انجام دهید كه درقیامت و پس از مرگ بتوانید پاسخ گو باشید. مراقب باشید و توبه كنید.

** اقدام سپاه به جا و درست بود/ایران در برابر جنایت تروریست ها اغماض نمی كند
امامی كاشانی همچنین در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه، از حمله موشكی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه داعش در سوریه قدردانی كرد و گفت: این اقدام سپاه در مقابله با جنایت تروریست های داعش در تهران، به جا و درست بود و امیدوارم كه آنها و حامیان آنها فهمیده باشند كه جمهوری اسلامی در برابر این جنایات اصلا هیچ اغماض نمی كند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: ایران به تروریست و حامیان آن پاسخی محكم تر هم می دهد و از خدا می خواهیم ریشه همه آنها را كه این بلا را كه بر سر دنیای اسلام آورده اند، بزودی بكند.

** برای حفظ وحدت به گفتارها و كردارها باید توجه كرد
امامی كاشانی با تاكید بر اینكه برای حفظ وحدت و اتحاد ملی در كشور و جلوگیری از اختلاف باید به گفتارها و كردارها، نوشته ها و شعارها بیشتر توجه كرد، گفت: باید این وحدت و انسجام در كشور را حفظ كنیم.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران، امام(ره)، امت و نسل جوان برای كشور امنیت آوردند، افزود: اینها همچنین امنیت، اقتدار، قدرت علمی، تكنولوزی، قانون، نظم، حقوق و رعایت حقوق را برای ما آوردند.
وی گفت: امنیت تاجی بر سر ملت ایران است بر سر همه ما، بر سر هر گروه و دسته ای، گرچه برخی كه به جان هم می افتند نمی فهمند كه این امنیت یك تاج است كه دنیا و تمام دوستان ایران آن را می بینند.
امامی كاشانی با بیان اینكه دوستان ما از این امنیت و اقتدار ملی خوشخال هستند و می گویند خوشا به حال ملت ایران و این همه آزادی، تصریح كرد: در مقابل دشمنان ما از این وحدت و امنیت رنج می برند و نقشه طراحی می كنند.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن و روایت و احادیث بیان كرد: نباید بگذاریم بین ما اختلاف ایجاد شود، نباید دعوا كنیم. هر پیروزی كه به دست می آوریم یك نسیم الهی است كه از آسمان ها و از سوی غیب می آید. اگر مراقب نباشیم این پیروزی و شوكت می شكند و اگر اختلاف به وجود آید ضعیف می شویم و در برابر دشمن دیگر نمی توانیم مقاومت كنیم و بایستیم و مانند گذشتگان نمی توان فداكاری كنیم.
امامی كاشانی با بیان اینكه این تاج (امنیت و اقتدار) وعزت را باید حفظ كرد تاكید كرد: این عزت با وحدت، انسجام، با توجه به خدا، توكل، دل صاف و با نیت های پاك حفظ می شود و باید با وحدت بر محور ولایت متحد شدیم كه اگر به این وظیفه عمل نكنیم هر كسی كه بر خلاف انسجام و وحدت «نوشت، گفت و شعر داد محكوم است.»
خطیب جمعه تهران گفت: اگر همه به ولایت نگاه كنیم كه ایشان چه چیزی می گویند و حول محور ایشان متحد شویم و همان طور حركت كنیم، این وحدت و شوكت و عزت حفظ خواهد شد.

** صبر، توكل و انتظار سهاصل ضروری حل مشكلات است
خطیب نماز جمعه تهران همچنیبن در خطبه نخست نماز جمعه گفت: صبر، توكل و انتظار سه اصل ضروری برای حل مشكلات جامعه ضروری است.
امامی كاشانی افزود: صبر از حكمت ریشه می گیرد، چون حقیقت را می توان با صبر و استقامت فهمید.
وی با بیان اینكه استقامت در راه خدا انسان را آگاه می كند كه وظیفه اش چیست، اظهاركرد: حكمت نیز علمی است كه انسان را از جهل در مسیر درست مصون می دارد.
سیام ** 3070 ** 9022 ** خبرنگاران: داود نخ كوب نیاسر و رقیه نوری *انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر