لفاظی آمریكا با ادعای مبارزه با داعش/ ممنوعیت سفر اتباع برخی كشورها به آمریكا واپس‌گرایانه است

تهران-ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریكا ادعای مبارزه با داعش می كند و این یك لفاظی است زیرا به دیگر تروریست ها كمك می كند و این مسیر برای آمریكا مفید نخواهد بود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خانه ملت، «علی لاریجانی» در گفت وگو با شبكه تلویزیونی سی ان ان آمریكا كه در جریان سفر وی به سئول پایتخت كره جنوبی انجام شد، در پاسخ به سوالی پیرامون قانون ممنوعیت سفر اتباع برخی كشورها به آمریكا اظهار داشت: در صحنه بین المللی به یك دیپلماسی خلاق نیاز داریم نه یك دیپلماسی ماجراجویانه.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: ایجاد ممنوعیت سفر برای اتباع برخی كشورها دیپلماسی خلاق نیست بلكه اقدامی واپس گرایانه است و آنها مسئله مبارزه با تروریسم را بهانه ای برای این كارها قرار داده اند.
وی افزود: تروریست ها در منطقه بیداد می كنند ولی برخورد جدی از سوی آمریكا با آنها مشاهده نكرده ایم. آمریكا ادعای مبارزه با داعش می كند این یك لفاظی است زیرا به دیگر تروریست ها كمك می كند و این مسیر برای آمریكا مفید نخواهد بود؛ تروریست ها در هر جایی كه بتوانند اقدام می كنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ایجاد ممنوعیت برای سفر اتباع برخی كشورها باعث سركوب اقدامات تروریستی نمی شود، افزود: بیشتر از آنكه این اقدام مبارزه با تروریسم باشد، یك ژست است؛ باید توجه داشت كه تروریست ها با پاسپورت عادی سفر نمی كنند و در نتیجه می توان گفت ایجاد چنین محدودیت هایی برای اتباع برخی كشورها تاثیری در جلوگیری از اقدامات تروریستی نخواهد داشت.
وی با بیان اینكه در خصوص ایجاد داعش آمریكا مظنون است، ادامه داد: وزیر خارجه اسبق آمریكا گفته بود كه ما در به وجود آوردن داعش نقش داشته ایم.
لاریجانی گفت: اگر ما به دولت و ملت عراق كمك نمی‌كردیم، بغداد مورد اشغال داعش قرار می‌گرفت. این كمك ایران بود كه داعش حالا آخرین نفس‌هایش را می‌كشد.

**ایران در مبارزه با تروریسم جدی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون انجام حمله تروریستی اخیر در تهران افزود: داعش اعلام كرد كه آنها این اقدامات را انجام داده اند و موضوع پیچیده ای نبود؛ ایران چند سال است كه با داعش درگیر است و آنها به دنبال ضربه زدن به ایران بودند و توانستند به ساختمان ارتباطات مردمی نمایندگان ضربه بزنند كه البته ایران گروه های زیادی از آنها را سركوب كرد، این موضوع نشان می دهد كه ایران برای مبارزه با تروریسم جدی است و هزینه های آن را خواهد داد.
وی با بیان اینكه تعداد زیادی از برنامه های تروریست ها برای انجام عملیات در ایران خنثی شده است، گفت: در كارهای تروریستی ممكن است آنها از یك رخنه ای استفاده كنند، ولی آن چیزی كه اهمیت دارد، این است كه تروریست ها می خواستند تعداد زیادی عملیات انجام دهند كه از آنها جلوگیری شد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال كه آیا از تكرار عملیات های تروریستی نمی ترسید، گفت: ترسی نداریم زیرا سیستم های امنیتی ایران اشراف اطلاعاتی خوبی دارند و ما هم مراقبت می كنیم همچنان كه آمریكا و اروپا مراقبت می كنند.
وی افزود: پس از انقلاب ما همیشه با تروریسم مواجه بودیم و جریان سازمان یافته تری نسبت به داعش در ایران به نام مجاهدین خلق فعالیت می كردند كه حدود 17 هزار نفر را ترور كردند و ما روش این تروریست ها را می شناسیم.
وی ادامه داد: گروه های تروریستی در ایران رخنه كرده اند و یك عملیات انجام دادند همچنان كه در عراق، سوریه، افغانستان و پاكستان، همچنین در فرانسه و بلژیك تعداد زیادی عملیات می كنند؛ آنها می دانند در ایران با سنگرهای محكمی روبه رو هستند و نمی توانند كاری را از پیش ببرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما خیلی متاسفیم كه هیات حاكمه آمریكا از منافقین و تروریسم حمایت می كنند؛ اینها همان هایی هستند كه یك جا از تروریسم حمایت می كنند و یك جا ادعای مبارزه با تروریسم را دارند.

** كشورها بر اساس منافع خود عمل می كنند
لاریجانی همچنین با بیان اینكه سعودی ها برای ایجاد ارتباط جدید با قطر تنها یك شرط قطع روابط با ایران را نگذاشته اند بلكه 12 شرط دیگر را نیز مطرح كرده اند، گفت: قطع شدن شبكه الجزیره و قطع ارتباط با اخوان المسلمین از سوی قطر نیز از جمله شروط عربستان بود و سعودی ها می خواهند كه قطر از آن ها حمایت كند آیا این یك تصویر معقول است كه قطر بتواند آن ها را بپذیرد. ضمنا گفته اند كه روابط قطر با ایران نیز باید قطع شود، هر كشوری منافعی دارد و براساس آن عمل می كند، سعودی ها این وزنه را ندارند كه اینگونه در منطقه ژست بگیرند.
وی ادامه داد: مهمتر این است كه بفهمیم این رفتارها برای كشوری قابل پذیرش است یا خیر؟ در ابتدای محاصره قطر، آمریكا طرف سعودی ها را گرفت ولی بعد از انعقاد قرارداد نظامی و مانور طرف قطری را گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه این مسیر به موفقیت منتج نمی شود، گفت: باید پذیرفت كه كشورها از دیپلماسی خاص خود برخوردار هستند، درخواست های سعودی ها از قطر آنقدر متنوع است كه می تواند به پرستیژ قطر ضربه بزند.

**سیاست های كاخ سفید از عقلانیت لازم برخوردار نیست
لاریجانی با بیان اینكه اعلامیه دوم از عقلانیت برخوردار نبود، بیان كرد: ایران سالهاست كه با تروریسم مبارزه می كند و می توان گفت سیاست های كاخ سفید و اعلامیه های آن از عقلانیت لازم برخوردار نیست.
وی با بیان اینكه تعداد زیادی از ایرانیان در آمریكا مشغول به زندگی، تحصیل و كار تجاری هستند، كدام یك از این ها اقدام تروریستی انجام داده كه در حال حاضر مسئولان آمریكایی به دنبال ایجاد پوشش برای كارهای خود هستند، گفت: اینگونه مبارزه با تروریسم بیهوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان آمریكا می دانند كه این روش مبارزه با تروریسم نیست، منشا تروریست ها در عراق، افغانستان و سوریه است، آیا در ابتدای تحرك داعش در عراق آمریكا برای مبارزه با داعش كار كرد؟
لاریجانی گفت: آیت الله سیستانی و مردم عراق با كمك ایران به دولت عراق توانستند داعش را پس بزنند، در سوریه نیز آمریكا به برخی تروریست ها كمك می كند، با ژست های سیاسی نمی توانند به نتیجه برسند؛ تفكر ایرانی با تروریسم سازگار نیست و به همین جهت سال هاست كه با تروریسم مبارزه می كنیم.
سیام**3070**2025
تنظیم: داود نخ كوب نیاسر**انتشار:لیلا جودی
۰ نفر