لاریجانی: حرف های ترامپ درباره ایران لفاظی است/توافق هسته ای ایران یك توافق بین المللی است

تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه حرف های ترامپ درباره ایران لفاظی است، گفت: تحریم مسئولان سپاه از سوی آمریكا چه نتیجه ای داشته ، این ها اموال زیادی در ایران ندارند چه رسد به آمریكا كه بخواهد اموال مسئولان سپاه را مصادره كند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دكتر علی لاریجانی روز پنجشنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه های كره جنوبی پاسخ داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در سیاست كلی جمهوری اسلامی ایران سلاح كشتار جمعی جایگاهی ندارد، اظهار داشت: از نظر دینی اینگونه سلاح ها را حرام می دانیم و رهبر انقلاب نیز سلاح هسته ای را حرام اعلام كرده اند، ما سلاح كشتار جمعی اعم از هسته ای، شیمیایی و بیولوژیكی را نمی پذیریم.
وی افزود: مسائل بین دو كره باید از طریق سیاسی و گفت وگو حل شود و به وجود آوردن مسابقه تسلیحاتی به ضرر هر دو كره است و باید در مسیر حل سیاسی مسائل تلاش كرد.
دكتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینكه گفته می شود برجام ناكارآمد بوده است، بیان كرد: این صحبت ها را ترامپ مطرح می كند، توافق هسته ای یك توافق بین المللی است و ایران در سطح بین المللی با 1+ 5 توافق كرده و به تصویب شورای امنیت رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در توافق هسته ای مكانیزم حل اختلاف تعیین شده و هركسی اگر اعتراضی به آن دارد از این طریق باید اقدام كند، برهم زدن این توافق به نفع آمریكایی ها نیست و این سخنان لفاظی است و شاید هدف آن ها این باشد كه رقبای اقتصادی خود را از میدان خارج كنند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه ایران و عربستان متذكر شد: عامل تیره شدن روابط ایران و عربستان ما نیستیم و سعودی ها در این دور جدید، رفتار صحیحی ندارند، برهم زدن روابط عربستان و قطر نیز به ایران ارتباطی ندارد، سعودی ها قطر را تحریم و محاصره كردند و چنین رفتاری در منطقه نادرست است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا نیز به سعودی گفتیم از تروریست ها حمایت نكنند، سال ها است كه تروریست ها با اسامی مختلف ظاهر شده اند.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران با داعش مبارزه می كند، ادامه داد: ایران به دولت های عراق و سوریه در سركوب داعش كمك كرد.
دكتر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه گفته می شود ایران در برهم خوردن روابط قطر و عربستان موثر بوده است، گفت: عربستان 13 شرط برای ایجاد روابط جدید با قطر تعیین كرد برای مثال شرط تعطیل كردن شبكه الجزیره یا شرط قطع روابط قطر با اخوان المسلمین چه ربطی به ایران دارد؟ عربستان القطر می خواهد كه دوحه از ریاض تبعیت كند، ریاض باید بپذیرد كه كشورها مستقل هستند همچنین ساختار حكومتی عربستان ظرفیت كاریزما ندارد و آن ها باید این موضوع را درك كنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه یكی از شروط عربستان قطع رابطه دوحه با تهران است، گفت: كشورها مستقل هستند و براساس منافع اشان تصمیم می گیرند این شرط عربستان مانند این است كه به كره جنوبی اجبار كنند كه روابط خود را با ایران قطع كنند، آیا شما این موضوع را می پذیرید؟ این یك توهین است.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران حتما به دنبال گسترش روابط با جهان است، افزود: سیاست های ایران در سطح بسیار بالایی و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود و با چشمان باز سیاست انتخاب می كنند، داشتن ارتباط با كشورهای جهان نیز به نفع ایران و سایر كشورها است.
دكتر لاریجانی با بیان اینكه ایران كشوری بزرگ و موثر در جهان است، متذكر شد: شركت های مهمی از كره جنوبی در ایران فعالیت می كنند و دلیلی برای اینكه درب ها را ببندیم وجود ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه حرف های ترامپ در خصوص ایران لفاظی است، گفت: در گذشته آمریكا مسئولان سپاه پاسداران را تحریم كرده اند تا اموال آن ها را به آمریكا مصادره كنند، چه نتیجه ای را از این كار به دست آورده اند؟ مسئولان سپاه در ایران اموال زیادی ندارند چه برسد به آمریكا، اگر آمریكایی ها با این لفاظی دلخوش هستند اشكالی ندارد.
وی افزود: آمریكا باید مطابق موازین بین المللی عمل كند، دوره ای كه بتوان به سایر كشورها دیكته كرد گذشته است، زیرا كشورها می خواهند مستقل باشند و طرح موضوع تغییر رژیم در ایران یك جوك است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینكه نظر آمریكا در خصوص موضوع قطر و عربستان در یك مقطع زمانی كوتاه تغییر كرد، گفت: آمریكا در این قضیه ابتدا طرف عربستان را گرفت و بعد از انعقاد قرارداد فروش هواپیمای اف 16 به قطر سیاست آمریكا تغییر كرد و این دو كشور مانور مشترك برگزار كردند، اقدام مناسبی نیست كه كشورها سیاست خارجی خود را معامله كنند و عملكرد اینگونه برای حیثیت آمریكا مضر است.
دكتر لاریجانی با بیان اینكه ایران و كره شمالی از گذشته روابطی داشته اند و در حال حاضر نیز روابط متعارفی برقرار است، گفت: از این روابط باید برای حل مسائل استفاده كنیم تا مناقشه بین دو كره حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اجلاس رؤسای اوراسیا گفت: در این اجلاس پیرامون تدوین اساسنامه پیشنهاداتی را مطرح كردیم و قرار شد در اجلاس سوم این موضوع بررسی شود، امیدواریم مسیر این سازمان رو به جلو رود. دو هسته اصلی تشكیل این اجلاس یعنی كره جنوبی و روسیه با ما مشورت كردند و از ابتدا موافقت خود را در مورد این اجلاس بیان كردیم زیرا می تواند به همكاری بیشتر كشورها منجر شود، شرایط آسیا فرآیند رو به رشد است و از نظر اقتصادی تلفیق آن با اروپا می تواند ظرفیت خوبی را ایجاد كند.
شبس**3404**انتشاردهنده: محسن اسماعیلی