۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82572946
T T
۰ نفر

آغاز كشت نشایی پنبه در مزارع سرزمین طلای سفید

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82572946
آغاز كشت نشایی پنبه در مزارع سرزمین طلای سفید

گرگان - ایرنا - طرح نوین كشت نشایی پنبه در زمین های كشاورزی گلستان ظهر چهارشنبه با حضور معاون امور زراعت وزیر جهادكشاورزی، مجری طرح پنبه و شماری از مسئولان، كارشناسان و كشاورزان استان در یك مزرعه 20هكتاری در روستای مامایی بخش مركزی گرگان عملیاتی شد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادكشاورزی گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال كشت نشایی پنبه در سطح 130هكتار در كشور برنامه ریزی شده كه 100 هكتار آن بعد از دروی محصول گندم در استان گلستان انجام می شود.
علی موسی خانی افزود: برای كشت نشایی پنبه رقم 'گلستان' در نظر گرفته شده كه این رقم بعد از یك ماه در خزانه به زمین انتقال داده می شود وامروز این اقدام از قطعه زمینی در روستای مامایی گرگان آغاز شد.
به گفته وی؛ برداشت محصول پنبه به صورت كشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال كار تحقیقاتی كارشناسان مركز تحقیقات جهادكشاورزی گلستان و انجام این كشت در یك هكتار از مزارع شهرستان رامیان اجرایی شده است.
وی افزود: راندمان تولید كشت نشایی پنبه 3 هزار و 600 كیلوگرم وش بوده كه تفاوت زیادی با كشت عادی پنبه كه میزان برداشت در هر هكتار یكهزار و 800 كیلوگرم وش است، دارد.
موسی خانی؛ كوتاه شدن زمان كاشت، داشت و برداشت، نقش موثر كشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد.
پیش از این مجری كشت نشایی استان گلستان؛ كاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، كاهش مصرف بذر(از 40 به 6.7 كیلوگرم)، تراكم یكنواخت نشاء در مزرعه و حذف یك مرحله كنترل آفت را از مزایای كشت نشایی گیاهان زراعی عنوان كرده بود.
حسن مختارپور با بیان اینكه كشت نشایی پنبه ویژه تابستان است، افزوده بود كه این مركز قادر است نشاء پنبه را با قیمت بسیار پائین در اختیار كشاورزان قرار دهد.
به گزارش ایرنا طرح كشت نشایی گیاهان زراعی برای نخستین بار در سال 94 در مركز تحقیقات عراقی محله گرگان با همكاری یك گروه پنج نفره و با محصول ذرت آغاز شد و سال قبل مطالعه برای تعیین شیوه نامه و روش كشت نشایی پنبه و سویا عملیاتی گردید.
طبق اعلام رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادكشاورزی گلستان به ایرنا در سال زراعی جاری سهمیه قرارداد كشت پنبه عادی در سطح 16 هزار هكتار توسط وزارتخانه برای استان در نظر گرفته شده كه تاكنون در سطح 10 هزار هكتار با كشاورزان قرارداد بسته شده است و با سطح زیركشت سال زرعی قبل برابری دارد و علت مهم نرسیدن قرار داد كشت به سهمیه ابلاغی كمبود آب در استان می باشد.
گلستان واقع در شمال ایران دارای 650 هزار هكتار زمین كشاورزی است و این استان از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی در كشور به شمار می رود.
كشت پنبه در زمین های كشاورزی گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر كشت ها و دوره طولانی كشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای كشاورز، جای خود را به دیگر محصولات داد و اینك كشت نشایی به كمك رونق پنبه كاری در استان آمده است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
۰ نفر