۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82572807
T T
۰ نفر
معاون نخست وزير تركيه: راهپيمايي حزب جمهوري خواه خلق به معناي حمايت از گروه گولن است

آنكارا- ايرنا- نورالدين جانيكلي معاون نخست وزير تركيه گفت: راهپيمايي اعتراضي كمال قليچدار اوغلو و اعضاي جزب جمهوري خواه خلق تركيه با نام عدالت در واقع به معناي حمايت و پشتيباني از گروه گولن است.

به گزارش ايرنا، صدها نفر از معترضان دولت و حزب حاكم تركيه با هماهنگي و هدايت كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه روز پنجشنبه با تجمع در پايتخت اين كشور، راهپيمايي 450 كيلومتري از آنكارا تا استانبول را آغاز كردند.
اين معترضان قرار است با پاي پياده و با بر افراشتن پلاكاردهاي 'عدالت' و 'آزادي مي خواهيم'، مسير 450 كيلومتري آنكارا تا شهر استانبول را با پاي پياده طي كنند.
اين راهپيمايي در اعتراض به صدور حكم 25 سال زندان براي انيس بربراوغلو نماينده مجلس تركيه و عضو حزب جمهوري خواه خلق(ج.ح.پ) تركيه انجام مي شود.
نورالدين جانيكلي معاون نخست وزير تركيه روز سه شنبه در جلسه مشورتي اعضاي حزب توسعه و عدالت اظهار كرد: وظيفه همه ما در اين كشور و در اين آب و خاك حفاظت از ثبات و اقتدار است و نبايد با اختلاف افكني و تنش راه را براي هرج و مرج در كشور هموار ساخت.
وي اشاره به محكوميت انيس بربر اوغلو از اعضاي حزب جمهوريخواه خلق در مراجع قضايي تركيه بيان كرد: افشاي اطلاعات محرمانه كشور و در اختيار بيگانگان قرار دادن آن توسط بربر اوغلو جرم نيست؟ و آيا اين فرد نبايد محاكمه و مجازات مي شد؟
وي افزود: اعتراض قليچدار اوغلو به راي دادگاه مبني بر محكوميت بربر اوغلو و برگزاري راهپيمايي با نام عدالت هيچ سنخيتي با منافع ملي ندارد و اين رفتار در واقع حمايت و پشتيباني از گروه تروريستي گولن و اهداف آن است.
وي ادامه داد: در كودتاي نافرجام سال گذشته بسياري از شهروندان تركيه جان خود را از دست داده و تعداد زيادي زخمي شدند و چرا حزب جمهوريخواه به خاطر اين خسارت وارده به كشور دست به حركت اعتراضي و راهپيمايي عليه گولن نزد؟
معاون نخست وزير تركيه اضافه كرد: با دعوت مردم به خيابان و اعتراض به كشور خود، راه را براي پيشرفت جامعه تركيه نبنديم.
وي بيان كرد: من به قليچدار اوغلو توصيه مي كنم دست از اين رفتار اعتراضي كه پشتيبان اهداف گروههاي تروريستي است، بردارد چون اين گونه اقدامات جامعه تركيه را در تنگنا قرار داده و عاقبت خوبي براي كشور رقم نخواهد زد.
به گزارش ايرنا، امروز هفتمين روز راهپيمايي پياده معترضان دولت و حزب حاكم تركيه در جاده هاي 450 كيلومتري بين آنكارا و استانبول در حالي جريان دارد كه دو روز پيش در جريان اين راهپيمايي يكي از رهبران سالخورده حزب جمهوري خواه خلق تركيه در جريان اين راهپيمايي به علت ايست قلبي جان خود را از دست داد.
مقامات رسمي دولت آنكارا و برخي از سران احزاب و گروهها در خصوص برگزاري راهپيمايي اعتراضي كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه واكنش نشان داده و اين اقدام را نسنجيده خواندند.
در پي برگزاري و ادامه راهپيمايي 450 كيلومتري اعتراضي كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه و هوادارانش از شهر آنكارا تا استانبول، اردوغان روز دوشنبه با انتقاد شديد از برگزاري اين راهپيمايي خطاب به قليچدار اوغلو گفت: اگر روند دادرسي شما آغاز شد و دادگاه شما را جلب كرد، تعجب نكنيد.
بينالي يلدريم نخست وزير تركيه نيز با انتقاد از اين اقدام كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه گفت: عدالت را نمي توان در خيابانها جستجو كرد.
بكير بوزداغ وزير دادگستري تركيه نيز با سخيف خواندن اين اقدام كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه اظهار كرد: عدالت را نمي توان در بزرگراه آنكارا ـ استانبول جستجو كرد و مجلس محل بحث و گفت و گو در اين زمينه است.
دولت باغچه لي رهبر حزب حركت ملي تركيه نيز با انتقاد از راهپيمايي اعتراضي قليچدار اوغلو گفت: اين حزب به هرج و مرج چراغ سبز نشان مي دهد به طوري كه پاها، مجازات سر بي عقل را تحمل مي كنند.
به گزارش ايرنا، انيس بربراوغلو نماينده مجلس تركيه و عضو حزب جمهوري خواه خلق تركيه كه به اتهام افشاء و انتشار گزارش هاي محرمانه مرتبط با ارسال محموله هاي نظامي از سوي سازمان اطلاعات ملي تركيه(ميت) براي گروه هاي تروريستي در سوريه، به 25 سال زندان محكوم شده است، در استانبول دستگير شده و روانه زندان شد.
بر اساس اطلاعات و گزارش ارائه شده توسط بربراوغلو، چند سال قبل و در ايام بحران و جنگ داخلي سوريه، تعدادي از كاميونهاي حامل محموله هاي نظامي ارسالي دولت تركيه به گروه هاي معارض سوري، با حكم مراجع قضايي تركيه متوقف و محموله هاي آن توقيف شده بود.
حزب جمهوري خواه خلق تركيه(ج.ح.پ) با 132 كرسي دومين حزب مهم تركيه و منتقد حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان و دولت كنوني تركيه است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري