۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82572635
T T
۰ نفر
حصاركشی پاكستان در مرز افغانستان: تقویت امنیت یا تثبیت «دیورند»؟

اسلام آباد - ایرنا - ارتش پاكستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام كرد عملیات حصار كشی در مناطق مرزی این كشور با افغانستان را با هدف تقویت امنیت مرزها و كنترل ترددهای مرزی بار دیگر آغاز كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ارتش پاكستان اعلام كرده است: مرز امن میان پاكستان و افغانستان به سود هر دو كشور همسایه خواهد بود و اتخاذ مكانیسم های هماهنگ برای امنیت مرزها، برای استقرار صلح وثبات پایدار به ویژه برای مناطق مرزی دو كشور ضروری است.
ارتش پاكستان در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام كرده بود كه عملیات احداث حصاركشی در مرز با افغانستان را آغاز كرده است.
براساس بیانیه جدید ارتش پاكستان، در مرحله نخست این طرح امنیتی، حصار كشی در مناطق مرزی 'باجور' و 'مُهمند' از جمله مناطق قبایل شمال غرب پاكستان هم مرز با افغانستان انجام می شود و در مرحله دوم نیز، حصار كشی در نوار مرزی پاكستان و افغانستان در منطقه بلوچستان انجام خواهد شد.
ارتش پاكستان اعلام كرده است كه علاوه بر این حصاركشی ها، تعداد بیشتری پاسگاه های مرزی برای نظارت دقیق تر بر تحركات مرزی میان دو كشور احداث خواهد شد.
این موضوع در حالی است كه وزارت كشور افغانستان امروز چهارشنبه اعلام كرد: پاكستان حق ساخت هیچ گونه تاسیسات در امتداد مرزها را ندارد و به این كشور هشدار داد تا از ساخت هرگونه حصاركشی مرزی خودداری كند.
پاكستان حدود دو هزار و 400 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد كه بیشتر آن را مناطق كوهستانی تشكیل می دهد.
حصاركشی در تمام طول مرز مشترك دو كشور از سوی پاكستان عملا امكان پذیر نیست و پاكستان صرفا قصد دارد مناطقی را كه طبق ادعای اسلام آباد، محل نفوذ تروریست ها از خاك افغانستان به خاك پاكستان است، حصاركشی كند.
پر و بال گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان، شاید یكی از دلایلی است كه این كشور قصد دارد به مرزهای نه چندان تحت كنترل خود با افغانستان، كمی سروسامان دهد.
مرزها و گذرگاه های مرزی میان دو كشور همسایه به ویژه طی یك سال اخیر، شاهد تنش های زیادی بوده و گذرگاه های مرزی به عنوان دروازه های تجارت میان پاكستان و افغانستان، در ماه های اخیر، بارها بسته شده و مشكلات زیادی را برای تجار و مردم دو كشور ایجاد كرده است.
مقامات افغانستان پیشتر با طرح پاكستان برای انجام این حصاركشی های مرزی مخالفت كرده و تاكید كرده اند نصب سیم خاردار و حصاركشی درمرز، تاثیری در مبارزه با تروریسم ندارد و تنها موجب ایجاد فاصله میان مردم دو كشور همسایه خواهد شد. افغان ها معتقدند پاكستان با حصاركشی در مناطق مرزی، بیش از آن كه به دنبال امنیت باشد، به دنبال تثبیت 'خط دیورند' است.
اختلاف هایی بین پاكستان و افغانستان در خصوص مسائل مرزی وجود دارد و به ویژه موضوع خط دیورند، از جمله مهم ترین و قدیمی ترین این اختلافات است.
دولت پاكستان و جامعه بین‌المللی خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو كشور به رسمیت می‌شناسند. اما افغان ها معتقدند خط دیورند كه در سال 1896 احداث شد، حاصل اقدام یك تبعه انگلیسی به نام 'مورتیمور دیورند' است كه بخشی وسیع از خاك افغانستان را با این خط جدا كرده و موجب اختلافات مرزی امروزی میان پاكستان و افغانستان شده است.
ناظران و تحلیل گران سیاسی معتقدند، ریشه مسائل میان پاكستان و افغانستان، نه در مسائل مرزی و سرزمینی و تروریسم، بلكه در فضای بی اعتمادی میان دو كشور است؛ فضایی مسموم كه شاید هیچ یك از این دو همسایه عامل اصلی ایجاد آن نبوده و ریشه های فرامنطقه ای و سابقه ای دهها ساله دارد.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی