۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82572475
T T
۰ نفر

افغانستان نسبت به حصاركشی مرزی پاكستان هشدار داد

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82572475
افغانستان نسبت به حصاركشی مرزی پاكستان هشدار داد

كابل - ایرنا - وزارت كشور افغانستان اعلام كرد كه پاكستان حق ساخت هیچ گونه تاسیسات در امتداد مرزها را ندارد و به این كشور هشدار داد تا از ساخت هرگونه حصاركشی مرزی خودداری كند.

به گزارش ایرنا، «نجیب دانش» سخنگوی وزارت كشور افغانستان روز چهارشنبه به رسانه های افغانستان گفت كه پاكستان در گذشته نیز اقدام به ساخت تاسیسات و حصاركشی های مرزی كرده كه با عكس العمل جدی افغانستان مواجه شده است.
دانش افزود كه امیدوار است پاكستان باردیگر این اشتباه را مرتكب نشود.
ارتش پاكستان روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه ساخت دیوار و سیم خاردار را در سراسر مرزهای افغانستان را آغاز كرده است.
در بیانیه ارتش پاكستان افزوده شده است كه علاوه بر حصاركشی مرزی، برج های دیده بانی و دیگر تاسیسات را نیز در امتداد مرز خود با افغانستان خواهد ساخت.
روابط افغانستان و پاكستان در 15 سال گذشته فرازو فرودهای فراوان داشته و طرفین یكدیگر را به حمایت از تروریسم و ایجاد تنش های مرزی متهم می كنند.
اختلاف اصلی مرزی میان افغانستان و پاكستان بر سر خط فرضی مرزی دیورند است. پاكستان خط دیورند را مرزی بین المللی و رسمی میان كشورش با افغانستان می داند، اما افغان ها معتقدند خط فرضی دیورند كه در سال 1896 میان دو كشور ایجاد شد، حاصل اقدام یك تبعه انگلیسی به نام 'مورتیمور دیورند' است كه در سایه آن، بخش وسیعی از خاك افغانستان جدا شده است.
برخی مسئولان افغانستان تصریح كرده اند كه هیچ دولتی در این كشور نمی تواند از خط دیورند بگذرد و در مقابل عده ای دیگر می گویند این خط فرضی در عمل مرز بین دو كشور است و باید با پذیرش آن، به مناقشه و تنش ها در این زمینه پایان داده شود.
آساق*291*1610