۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82572431
T T
۰ نفر
مقابله با ریزگردها/ نهالكاری در 5 هزار هكتار از بیابان های اصفهان

اصفهان - ایرنا - بیش از 5 هزار هكتار از بیابان های شرق اصفهان، از كانون های اصلی فرسایش بادی و انتشار گرد و غبار، طی سه سال اخیر نهالكاری شده و گستره این نهالكاری تا پایان امسال به بیش از 7 هزار هكتار افزایش خواهد یافت.

براساس اعلام كارشناسان منابع طبیعی اصفهان، وسعت بیابان های ایران 20 درصد مساحت كشور است در حالی كه این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد و باعث بروز مشكلات عدیده زیست محیطی، اقتصادی و پزشكی می شود.
بر اساس اعلام رئیس اداره امور بیابان اداره‌ كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، میزان كانون های بحرانی فرسایش خاك در شرق اصفهان بالغ بر 34 هزار هكتار است و برداشت خاك، بویژه توسط معدنكاران و تولیدكنندگان غیرقانونی گچ و آجر بخش وسیعی از این اراضی را با تشدید فرسایش روبرو كرده است.
حسینعلی نریمانی در این باره در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اهمیت حفظ خاك، طرح های
نهالكاری را از جمله بهترین راه ها برای تثبیت خاك و جلوگیری از انتشار ریزگردها عنوان كرد.
وی گفت: طرح بزرگ نهالكاری 10 هزار هكتاری شرق اصفهان از سال 93 آغاز شد و در سال 94 با سرعت بیشتر و با جدیت پیش رفت.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به استفاده از پساب تصفیه خانه برای آبیاری نهال ها در سال 95، اضافه كرد: پارسال با تامین آب مورد نیاز توانستیم 2 هزار و 500 هكتار از این خطه را نهال كاری كنیم.
نریمانی با اشاره به هزینه زیاد طرح های بیابان زدایی، تصریح كرد: تا سال 95 برای حفاظت و آبیاری هر هكتار 3 میلیون تومان هزینه می شد،اما امسال این هزینه برای هر هكتار 3.8 میلیون تومان برآورد می شود.
رئیس اداره امور بیابان اداره‌ كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح كرد: بیابان زایی درشرق اصفهان سالانه بیش از 35 میلیارد تومان به امكانات زیربنایی و منابع طبیعی این خطه خسارت وارد می كند.
نریمانی اظهاركرد: عمده خسارت ناشی از پدیده بیابانزایی به مناطق اطراف همچون پایگاه هوایی هشتم شكاری، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، اراضی كشاورزی، محورهای مواصلاتی و شهرك های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون وارد می شود.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشكل و چالشی جدی صنایع و اقتصاد كشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده به نوعی كه منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات ریز جستجو كرد.
این ذرات از بستر خشك زاینده رود و تالاب گاوخونی، فعالیت معادن گچ، آجر و یا از احتراق انواع سوخت ها در كوره ها و مشعل ها و بویژه در خودروها و از همه مهمتر از خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی كاربراتوری تولید می شود.
بر اساس مصوبه كنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد 17 ژوئن میلادی برابر با 27 خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده است.
كنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد در سال 2017 شعار 'سرزمین ما، خانه ما، آینده ما' را انتخاب كرده و این موضوع اهمیت پیگیری طرح های بازدارنده برای پیشرفت بیابانها و كاهش و كنترل كانون های انتشار ریزگردها را نشان می دهد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حكیمیان** انتشار: محمد سلطانمرادی
۰ نفر