۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۱۷
کد خبر: 82571970
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 30 خرداد

۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۱۷
کد خبر: 82571970
رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ 30 خرداد

تهران - ايرنا - آخرين اخبار دستگيري ها و احكام دادگاهي در تركيه؛ مسئوليت سنگين در برهم زدن بازي شوم صهيونيست ها در منطقه؛ درخواست امارات از تركيه براي رويارويي با قطر؛ رزمايش مشترك قطر و تركيه در دوحه؛ تركيه در آستانه خريد سامانه اس 400 از روسيه؛ و تركيه همچنان خواستار استرداد هشت نظامي كودتاگر فراري به يونان؛ از خبرهاي مهم روز سه شنبه اين كشور است.

** دستگيري شهروندان تركيه به اتهام عضويت در گروه تروريستي پ.ك.ك و گروه گولن و دست داشتن در كودتاي نافرجام 15 جولاي سال گذشته به امري عادي در تركيه تبديل شده و روزي نيست كه خبر از دستگيري هاي جديدي منتشر نشود.
دولت تركيه تدابير سختي براي برخورد با كودتاگران سال گذشته و حاميان آن ها و نيز افراد مرتبط با گروه تروريستي پ.ك.ك اتخاذ كرده و تاكنون علاوه بر اعلام چهار بار حالت فوق العاده در كشور كه همچنان ادامه دارد، بالغ بر 130 هزار نفر را در اين خصوص از كار بركنار كرده است.

** محمدابراهيم طاهريان فرد سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه امروز در جمع روساي چندين انديشكده و علماي الهيات تركيه با اشاره به بحران هاي متنوع منطقه و بازي هاي پيچيده صهيونيست ها و همپيمانان آن ها براي توليد بحران و جنگ افروزي از مسئوليت سنگين در برهم زدن بازي شوم صهيونيست در شرايط بحراني منطقه سخن گفت.

** وزير مشاور در امور خارجي امارات با اعلام پيش شرط ديگري براي عادي سازي روابط با قطر، ضمن درخواست همراهي از آنكارا در رويارويي با قطر، از دوحه خواست تا آن چه كه ابوظبي آن ها را عناصر تندرو مي نامد را از قطر اخراج كند.
انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجي امارات متحده عربي ضمن استقبال از ميانجي گري كويت براي حل و فصل بحران سياسي با دوحه، از تركيه براي همراهي با عربستان در بحران كنوني خليج فارس درخواست همراهي كرد.

** با اعزام نخستين گروه از نظاميان ترك به قطر و استقرار آن ها در پادگاني در دوحه، در حالي كه روابط دوحه و رياض مرحله پرتنشي را سپري مي كند، نخستين مرحله از تمرينات مشترك ارتش دو كشور برگزار شد.
همزمان نيروي دريايي قطر طي هفته جاري تمرينات مشتركي را با ارتش آمريكا در آب هاي خليج فارس نيز برگزار كرد.
عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين، مصر و يمن از روز پنجم ژوئن جاري تمام روابط ديپلماتيك خود با قطر را قطع كرده اند.

** وزير دفاع تركيه اعلام كرد كه در حال انجام ارزيابي هاي فني و مرحله نهايي توافق خريد سامانه موشكي اس 400 از روسيه هستند.
فكري ايشيك امروز به خبرنگاران گفت كه تركيه به سامانه موشكي دفاعي اس 400 نياز دارد و آخرين ارزيابي هاي فني در حال انجام است و پس از آن در كوتاه مدت به تصميم نهايي سياسي خواهيم رسيد.

** بينالي يلدريم نخست وزير تركيه در ديدار با آلكسيس چيپراس همتاي يوناني خود بار ديگر خواستار استرداد هشت نظامي كودتاگر فراري و پناهنده به يونان شد.
يلدريم كه روز دوشنبه در جريان سفري رسمي عازم آتن شده است، پس از ديدار با نخست وزير اين كشور و در نشست رسانه اي مشترك با چيپراس همتاي يوناني خود به تصميم دادگاه يونان احترام مي گذارد، ولي خواهان استرداد كساني هستيم كه آشكارا در كودتاي نافرجام سال گذشته تركيه شركت داشته اند.
روابط آنكارا - آتن بر سر خودداري دولت يونان از تحويل هشت نظامي تركيه كه به دنبال كودتاي نافرجام 15 جولاي سال گذشته به يونان فرار كردند، با تنش رو به رو شده است.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري