۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82571965
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/ 30 خرداد

۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82571965
رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/ 30 خرداد

تهران - ايرنا - قتل عام 12 عضو غيرنظامي يك خانواده در حمله هوايي جنگنده هاي ائتلاف آمريكايي در سوريه؛ توقف حملات هوايي در سوريه از سوي استراليا؛ تداوم ارتباط كاخ سفيد با مسكو درباره سوريه؛ تاكيد آخرين سفير آمريكا در سوريه بر پيروزي اسد در ميدان جنگ؛ و گوشزد لزوم رعايت حق حاكميت سوريه به آمريكا؛ از خبرهاي مهم روز سه شنبه اين كشور است.

** حمله جنگنده هاي ائتلاف بين المللي به سركردگي آمريكا در نزديكي مرز سوريه با عراق، 12 عضو غير نظامي يك خانواده را كشت.
ائتلاف به اصطلاح ضد داعش متشكل از 60 كشور به سركردگي آمريكا به بهانه مبارزه با اين گروه از سپتامبر 2014 حملات هوايي خود را در خاك سوريه و عراق آغاز كرده است.

** استراليا حملات هوايي به اهداف تروريست هاي تكفيري – وهابي داعش در سوريه را به عنوان يك اقدام احتياطي متوقف كرد.
توقف حملات هوايي استراليا به اهداف تروريست هاي داعش پس از اين كه يك جت جنگنده آمريكا يك هواپيماي جنگي سوريه را ساقط كرد، انجام گرفت.
روسيه نيز در پاسخ به سرنگوني هواپيماي جنگنده سوريه توسط نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا، خط ارتباط ‏ويژه ميان نظاميان روسي و آمريكايي را درباره سوريه قطع كرد‎.

** سخنگوي كاخ سفيد ديروز در نشست روزانه خبري گفت كه آمريكا به دنبال افزايش تنش ها در سوريه نبوده و ‏به ارتباط خود با مسكو درخصوص عمليات نظامي آمريكا در اين كشور ادامه خواهد داد.‏
شان اسپايسر، ادامه داد كه داعش تهديدي براي همه ملت هاست و به همين دليل نيازمند همكاري كامل با متحدانمان هستيم و به ارتباط با ‏روس ها ادامه خواهيم داد.

** آخرين سفير آمريكا در دمشق به اشتباهات سران واشنگتن در سوريه اعتراف و بر پيروزي اسد در ميدان نبرد تاكيد كرد.
رابرت فورد آخرين سفير آمريكا در سوريه به روزنامه الشرق الاوسط وابسته به عربستان گفت كه ايالات متحده به مخالفان سوريه در حمايت از آن ها اميد واهي داده است و كردها بهاي اعتماد به آمريكا را خواهند پرداخت، واشنگتن آن ها را تنها براي نبرد با داعش در خدمت گرفته و هرگز از آن ها در برابر نظام سوريه، ايران و تركيه دفاع نخواهند كرد.

** سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه با انتقاد از سرنگوني جنگنده سوري توسط هواپيماهاي ائتلاف آمريكايي، بر لزوم احترام به حق حاكميت سوريه تاكيد كرد.
يك فروند هواپيماي سوخو 22 متعلق به نيروي هوايي سوريه يكشنبه شب در منطقه رسافه در 30 كيلومتري جنوب شرق رقه مورد هدف نيروهاي آمريكايي قرار گرفت و ساقط شد.
وي اعلام كرد كه از آمريكا و تمام طرف هايي كه در ميدان نبرد سوريه نيروي نظامي يا مستشار دارند، دعوت مي كنيم اقدام هاي خود را در اين كشور با دمشق هماهنگ كنند.

** وزارت خارجه سوريه از شوراي امنيت سازمان ملل خواست به سكوت در قبال تجاوزهاي بزدلانه آمريكا به خاك و ارتش اين كشور پايان دهد.
وزارت خارجه سوريه روز گذشته طي دو نامه به دبيركل و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد، سرنگوني اين جنگنده در حال مبارزه با گروه تروريستي تكفيري داعش از سوي ائتلاف آمريكايي را محكوم و اين تجاوز را رويكرد سياسي و نظامي آمريكا و ائتلاف غيرقانوني آن با اهداف ننگين در مديريت تروريسم و سرمايه گذاري بر آن دانست.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر