۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82570216
T T
۰ نفر

دغدغه انتخاب شهردار براي منتخبان شوراي شهر

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82570216
دغدغه انتخاب شهردار براي منتخبان شوراي شهر

تبريز - ايرنا - شوراها، تشكل اجرايي - مدني در نظام هاي مردم سالار هستند كه به مثابه پارلمان محلي هر منطقه عمل مي كنند و در اين بين انتخاب شهردار يكي از اختيارات شوراهاي شهر مي باشد.

به گزارش ايرنا، در قانون اساسي كشورمان نيز شوراها در چارچوب تحقق اصل عدم تمركز اداري گامي در جهت توسعه سهم مشاركت مردم در نظام اجرايي جامعه محسوب مي شوند و بر اساس آن بخشي از امور اداري استان ها، شهرستان ها، بخش ها و روستاها به مردم واگذار مي شود.
در اين سيستم مردم با انتخاب نمايندگاني براي انجام بخشي از امور اجرايي جامعه با اختيارات تعريف شده قانوني، در اداره امور محل خود مشاركتي عيني خواهند داشت.
از اين منظر شوراها باعث افزايش نقش مشاركت مردم در اداره امور مي شوند؛ اين مشاركت از يك سو سبب افزايش احساس مسئوليت بيشتر در بين مردم مي شود و از سوي ديگر موجب ظهور خلاقيت ها و ابتكارات افراد در اداره امور حتي در كوچكترين واحدهاي اجتماعي در سطح روستاها و محلات مي شود.
از آنجا كه يكي از اصلي ترين كاركردهاي شوراهاي شهر انتخاب شهردار براي هر شهر مي باشد، توجه به الزامات و ويژگي هاي شهردار توسط اعضاي شورا ضروري است.
اهميت انتخاب شهردار به ويژه زماني دوچندان مي شود كه بدانيم انتخابات دوره پنجم شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آذربايجان شرقي همزمان با سراسر كشور برگزار شده و يكي از اولويت هاي احتمالي منتخبان آن در سراسر استان از جمله كلان شهر 2 ميليون نفري تبريز تغيير شهرداران است.
صاحب نظران در گفت و گو با ايرنا به بيان اين الزامات پرداختند.

**توجه به مديريت هماهنگ شهري در انتخاب شهردار ضروري است
فرماندار تبريز در پاسخ به ويژگي هاي شهردار آينده معتقد است كه نه تنها شهردار، بلكه در پست هاي مديريتي سه عامل شخصيت مطلوب، دانش كافي و مرتبط و تجربه و مهارت مورد نياز آن پست بايد در يك مدير مجموعه باشد.
رحيم شهرتي فر اظهار كرد: قبل از انتخاب شهردار ، بايد ابتدا برنامه توسعه همه جانبه شهر تبريز مدنظر همه اعضاي شوراي شهر باشد و توسعه فرهنگي و عمران و آباداني شهر بايد در انتخاب شهردار مد نظر قرار گيرد.
وي ادامه داد: از طرفي مباحثي همچون ساماندهي بافت فرسوده، مساكن غير مطمئن در حاشيه شهر، رفع آلودگي هوا و توسعه فضاي سبز بايد در برنامه آينده شوراي شهر و شهردار جديد لحاظ شود و اگر برنامه ريزي دقيقي انجام شود، بر اساس آن مديريت واحد شهري هم اجرا مي شود.
فرماندار تبريز درباره مديريت واحد شهري هم خاطرنشان كرد: كلمه مديريت واحد شهري كلمه اقناع كننده اي است؛ در مديريت واحد دستگاه هاي مختلف نيز بايد هماهنگ عمل كنند اگر به مديريت هماهنگ شهري دست پيدا كنيم، هم چارچوب وظايف سازمان هاي مختلف را به رسميت شناخته ايم و هم به هم افزايي دست پيدا مي كنيم.
وي در مورد ويژگي هاي شهردار آينده گفت: هر مدير ي متناسب با حوزه مسئوليت اش بايد از نظر شخصيتي ،دانش و تجربه و مهارت بايد حداقل ها را داشته باشد و شهردار نيز ضمن داشتن دانش و تجربه مديريت شهري ساير ويژگي هاي مدير موفق را بايد دارا باشد.
شهرتي فر در مورد انتخاب شهردار با توصيه افراد و نهادها اظهار كرد: ممكن است اعضاي شورا براي انتخاب شهردار مشورت هايي با برخي افراد انجام دهند ولي در دولت تدبير و اميد با به رسميت شناختن شان و منزلت شوراها، هيچ گونه تلاشي براي معرفي افراد به عنوان شهردار انجام نمي شود و خود شورا بايد در اين مورد تصميم بگيرد.

** شهردار بايد ترجيحا تبريزي و متخصص باشد
استاد دانشگاه و رئيس دوره دوم شوراي شهر، ويژگي شهردار آينده براي شهري مثل تبريز را ترجيحا تبريزي بودن را بيان كرد و گفت: شهردار تبريز بايد از نيك و بد اينجا آگاه باشد، تخصص هاي ذيربط را داشته و نانوشته اين است كه داراي تخصص باشد.
كريم حسين زاده دلير با بيان اينكه كساني كه تخصصي نداشته اند، نتوانسته اند كار مفيدي انجام دهند، افزود: از طرفي فرد پاكدستي باشد، كسي كه مسايل مالي را مد نظر قرار نداده و مردم دار باشد و بفهمد كه مردم تبريز چه مي خواهند.
وي ادامه داد: ما طرح هاي متعددي در تبريز داشتيم كه قابل قبول نيستند و بيشتر از باب تجارت به طرح هانگريسته اند كه براي شهر و شهروندان مشكل ساز شده اند.
متخصص شهرسازي و معماري شناخته شده كشورمان با بيان اينكه شهردار به تنهايي نمي تواند شهر را اداره كند، خاطرنشان كرد: بايد شهرداري انتخاب شود كه تيم اش از قبل معرفي شده باشد و شهرداري و تيم اش با هم راي بگيرند تا دودش به چشم مردم تبريز نرود.
حسين زاده دلير ادامه داد: حتي در شوراي چهارم هم چون شهردار متخصص مسايل شهري انتخاب نشده بود در ظاهر اقداماتي انجام شد ولي برخي پروژه هاي كلان در تبريز بصورت تخصصي اجرا نشده اند لذا منابع مالي شهر و شهرداري در جاهايي بيهوده هزينه شد.
وي با بيان اينكه شهري خوب اداره مي شود كه مسئولان اش از خبرگان، دانشمندان و متخصصان شهري مشورت بگيرند، افزود: شهرداري انتخاب شود كه كه اعتقاد به مشاوره با خبرگان شهري داشته باشد، و متاسفانه تا اينجا شهرداراني انتخاب شده اند كه با دانشگاه ها مشاوره نداشته اند.
حسين زاده دلير همچنين معيار انتخاب شهردار خوب را ارتباط وي با نهادهاي بالا دستي عنوان كرد و گفت: شهردار بايد قدرت تعامل با نمايندگان مجلس و استاندار به نفع شهر را داشته باشد.
وي با انتقاد از افول جايگاه تبريز در سال هاي گذشته و پيشي گرفتن كرج و شيراز و اصفهان از تبريز اظهار كرد: شهردار بايد توان جذب سرمايه از داخل و خارج را داشته باشد .
حسين زاده دلير با تاكيد بر بعد تخصص و تجربه مديريتي شهردار آينده تبريز خاطرنشان كرد: شهردار ترجيحا شهرهاي بزرگ دنيا را بايد ديده باشد تا بتواند با افقي باز تبريز را اعتلا دهد.
وي درباره موضوع مديريت واحد شهري گفت: مديريت واحد شهري يك مبحث برنامه ريزي شهري و شهرسازي است و چيزي نيست كه شهرداري تبريز، تهران و اصفهان بتوانند اقدام كنند.
متخصص شهرسازي ادامه داد: مديريت واحد شهري يك بحث كلان ملي، نه محلي و بحثي است كه از طريق مجلس و تصويب هيات وزيران در يك بحث كلان شهري مي تواند پيگيري شود.
حسين زاده دلير متخصص بودن شهردار آينده را امري الزامي براي اداره شهر در طول 4 سال ذكر كرد و گفت: شهردار اگر متخصص باشد بهتر است ولي اگر تخصص نداشته باشد، بايد فردي باشد كه به تخصص بها بدهد و يك تيم تخصصي تشكيل دهد كه براي مديريت شهر موثر باشند.

** شهردار برنامه محور و پاكدست باشد
منتخب شوراي شهر پنجم تبريز نيز درباره ويژگي هاي شهردار گفت: ممكن است شهردار تخصص شهرسازي نداشته باشد اما هر كسي كه به عنوان شهردار انتخاب مي شود بايد ديدي شفاف و روشني نسبت به مديريت شهري داشته باشد.
محمدباقر بهشتي با بيان اينكه بعضي ها شهر را به عنوان فيزيك بسته مي بينند، افزود: شهر موجودي زنده است و شهرداري بايد نگاهش به شهر به عنوان موجد زنده باشد.
وي در مورد بومي بودن و يا نبودن شهردار تبريز اظهار كرد: اينكه شهردار تبريز لزوما بومي اين شهر باشد زياد مهم نيست اما حتما بايد آذربايجاني باشد، شهردار چون با اقشار مختلف مردم ارتباط دارد، بايد با زبان مردم منطقه آشنا باشد.
منتخب شوراي پنجم شهر تبريز در مورد انتخاب شهردار توسط اعضاي شورا نيز گفت: از نظر قانون انتخاب شهردار جزو اختيارات شوراست و هيچ فرد و سازماني نبايد توصيه اي به شوراي شهر مبني بر انتخاب شهردار بكنند.
بهشتي با بيان اينكه البته افراد و سازمان ها مي توانند مشورت هايي به اعضاي شورا در مورد انتخاب شهردار بدهند و اعضاي شوراي شهر هم مي توانند از نظرات افراد در اين زمينه بهره مند شوند، خاطر نشان كرد: در انتخاب شهردار نبايد تحميلاتي از بالا و پايين به شورا وارد شود.
وي در مورد ويژگي هاي شهردار تبريز اظهار كرد: زماني شهر تبريز بعد از تهران دومين شهر مهم و بزرگ ايران بود كه متاسفانه از جايگاه اش افول كرد، اما با توجه به سابقه درخشان و حضور موثر تبريز در تاريخ 120 ساله معاصر ايران، شهردار تبريز بايد فردي در شان اين شهر و مردم آن باشد.
بهشتي در مورد مديريت واحد شهري گفت: بحث مديريت واحد شهري بحثي كلان و ملي است و خارج از اختيارات شورا و استان ها است و اين اشكال از دولت است كه قرار بود در برنامه سوم توسعه 34 وظيفه دولت به شورا و شهرداري منتق شود كه متاسفانه عملي نشده است و ضروري است كه ما به عنوان اعضاي شوراي پنجم اين مساله را با تعامل از طريق نمايندگان مجلس پيگيري كنيم.
وي ويژگي هاي شهردار تبريز را پاكدستي و مديريت قوي داشتن برشمرد و افزود: شهردار بايد روابط عمومي قوي داشته باشد و هم با مسئولان كشوري، استاني و نمايندگان مجلس بتواند رابطه قوي تري داشته باشد.
بهشتي با تاكيد بر جذب سرمايه گذار و ايجاد زمينه سرمايه گذاري در شهر خاطر نشان كرد: شهرداري بايد بستر لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي را فراهم كند و تفكر اقتصادي داشته باشد.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزيزي راد
6132/518
۰ نفر