۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82570205
T T
۰ نفر
واكنش مقامات دولتی و احزاب تركیه به راهپیمایی اعتراضی حزب جمهوری خواه خلق

آنكارا- ایرنا- مقامات رسمی دولت آنكارا و برخی از سران احزاب و گروهها در خصوص برگزاری راهپیمایی اعتراضی كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه واكنش نشان داده و این اقدام را نسنجیده خواندند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز روز گذشته خطاب به رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه اعلام كرد كه اگر دادگاهی شدید، تعجب نكنید.
در پی برگزاری و ادامه راهپیمایی 450 كیلومتری اعتراضی كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه و هوادارانش از شهر آنكارا تا استانبول، اردوغان با انتقاد شدید از برگزاری این راهپیمایی خطاب به قلیچدار اوغلو گفت: اگر روند دادرسی شما آغاز شد و دادگاه شما را جلب كرد، تعجب نكنید.
اردوغان همچنین افزود: دعوت مردم به خیابان برای اعتراض به كشور خودمان شایسته شما نیست.
وی بیان كرد: در دست گرفتن پلاكارد 'عدالت' به برقراری عدالت منجر نمی شود و اگر به دنبال عدالت هستید و اگر اعتراضی دارید، در مجلس مطرح كنید.
كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه نیز روز یكشنبه در واكنش به این سخنان اردوغان گفت: ترسی از دادگاهی شدن نداریم و به راهپیمایی خود ادامه می دهیم.
وی افزود: راهپیمایی ما علیه عدالت نیست بلكه برای عدالت است.
بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه نیز با انتقاد از این اقدام كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه گفت: عدالت را نمی توان در خیابانها جستجو كرد.
وی بیان كرد: من به قلیچدار اوغلو توصیه می كنم دست از ادامه این كار بردارد و اگر قصد اعتراض دارد چرا علیه كودتاگران تظاهرات نمی كند؟
وزیر دادگستری تركیه نیز با سخیف خواندن این اقدام كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه اظهار كرد: عدالت را نمی توان در بزرگراه آنكارا ـ استانبول جستجو كرد و مجلس محل بحث و گفت و گو در این زمینه است.
بكیر بوزداغ افزود: اگر به احكام دادگاه معترض هستید، راه حل آن در قانون اساسی آمده است و نباید در كوچه و خیابان دنبال راه حل این موضوع بگردید.
دولت باغچه لی رهبر حزب حركت ملی تركیه نیز با انتقاد از راهپیمایی اعتراضی قلیچدار اوغلو گفت: این حزب به هرج و مرج چراغ سبز نشان می دهد به طوری كه پاها، مجازات سر بی عقل را تحمل می كنند.
وی اظهار كرد: عدالت مالی نیست كه در راه پیدا شود و گنجی نیست كه در وسط راه به پاهای ما گیر كند و ناآگاهی از این حقیقت عین جهالت است.
به گزارش ایرنا، به رغم این انتقادات، برخی دیگر از احزاب و شخصیت ها ضمن حمایت از اقدام كمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه در راهپیمایی پیاده از شهر آنكارا تا استانبول، آن را پاسداری از عدالت خواندند.
میتهات سینجر نماینده ماردین در مجلس و عضو حزب مخالف دموكراتیك خلق ها با حمایت از راهپیمایی قلیچدار اوغلو گفت: در 10 ماه گذشته حقوق جمع كثیری از مردم تركیه پایمال شده و تمام اقدامات 10 ماه گذشته دولت فقط یك هدف دارد و آن هم سركوب مطالبات دموكراتیك است.
وی افزود: مبارزانی كه در غرب و شرق تركیه فعالیت می كنند، باید برای مطالبات بحق و دموكراتیك كل جامعه و در راه تقویت دموكراسی متحد شوند و هر مسئولیتی را برعهده بگیرند.
به گزارش ایرنا، صدها نفر از معترضان دولت و حزب حاكم تركیه روز پنجشنبه با تجمع در پایتخت این كشور، راهپیمایی 450 كیلومتری از آنكارا تا استانبول را آغاز كردند.
این معترضان قرار است با پای پیاده و با بر افراشتن پلاكاردهای 'عدالت' و 'آزادی می خواهیم'، مسیر 450 كیلومتری آنكارا تا شهر استانبول را با پای پیاده طی كنند.
این راهپیمایی در اعتراض به صدور حكم 25 سال زندان برای انیس بربراوغلو نماینده مجلس تركیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق(ج.ح.پ) تركیه انجام می شود.
كمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق تركیه نیز در این راهپیمایی اعتراضی حضور دارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق(ج.ح.پ) تركیه نیز روز چهارشنبه گذشته در پی دستگیری و صدور حكم زندان 25 ساله برای بربراوغلو، روز گذشته جلسه علنی مجلس تركیه را ترك و خطاب به نمایندگان حزب حاكم عدالت و توسعه اعلام كردند كه 'شما را با فاشیسم تان تنها می گذاریم'.
انیس بربراوغلو نماینده مجلس تركیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق تركیه كه به اتهام افشاء و انتشار گزارش های محرمانه مرتبط با ارسال محموله های نظامی از سوی سازمان اطلاعات ملی تركیه(میت) برای گروه های تروریستی در سوریه، به 25 سال زندان محكوم شده است، در استانبول دستگیر شده و روانه زندان شد.
بر اساس اطلاعات و گزارش ارائه شده توسط بربراوغلو، چند سال قبل و در ایام بحران و جنگ داخلی سوریه، تعدادی از كامیونهای حامل محموله های نظامی ارسالی دولت تركیه به گروه های معارض سوری، با حكم مراجع قضایی تركیه متوقف و محموله های آن توقیف شده بود.
حزب جمهوری خواه خلق تركیه(ج.ح.پ) با 132 كرسی دومین حزب مهم تركیه و منتقد حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و دولت كنونی تركیه است.
روزنامه جمهوریت ارگان این حزب نیز همواره تحت فشار قضایی قرار داشته و در یكسال گذشته 19 نفر از كاركنان و روزنامه نگاران این روزنامه دستگیر و محاكمه شده اند به طوری كه هم اكنون تعدادی از آنها در زندان به سر می برند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری