۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82570149
T T
۰ نفر

سرلشكر صفوی: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82570149
سرلشكر صفوی: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

تهران - ایرنا - دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم كل قوا گفت:بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و مذاكرات سیاسی و رسیدن به توافقات سوری - سوری با ضمانت بین المللی می تواند چاره ساز باشد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه سپاه، سردار سرلشكر پاسدار سید یحیی صفوی در ششمین گردهمایی كانون داروسازان بسیجی كشور در دانشكده داروسازی دانشگاه تهران اظهار كرد:
به حول و قوه الهی ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق، حزب الله لبنان در تثبیت حكومت سوریه و انهدام وسیع گروه های تروریستی در عراق و سوریه تا كنون پیروز شده است؛ موصل در مرحله آزادسازی كامل است و نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق به مرزهای سوریه رسیده اند و احتمالا تا پایان سال وضعیت عراق تثبیت خواهد شد.
سرلشكر صفوی با تحلیل بحران های ژئوپلیتیكی غرب آسیا با تأكید بر بحران سوریه، اضافه كرد: به ندرت می توان در مقیاس جهانی، منطقه ای را مانند غرب آسیا پیدا كرد كه در آن لایه های ژئواكونومیك، ژئوكالچر، ژئوپلیتیك و ژئواستراتژیك بر هم منطبق باشد.
وی به برخی از خصوصیات منطقه غرب آسیا اشاره كرد و افزود: ناپایداری ساختارهای سیاسی(دولت های) منطقه در افغانستان، آسیای میانه و قفقاز و وجود نظام های دیكتاتوری فاقد مشاركت مردمی در حكومت(دموكراسی) رژیم های پادشاهی و امیرنشین جنوب خلیج فارس، همچنین وابستگی تعداد زیادی از این كشورها به قدرت های فرامنطقه ای در كنار پیروزی انقلاب كبیر اسلامی و به هم ریختن معادلات سیاسی منطقه ای و جهانی از خصوصیات حائز اهمیت منطقه غرب آسیاست.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم كل قوا، ادامه داد: بحران ها سرچشمه و انواع مختلفی دارد و از لحاظ كاركردی منجر به خروج سیستم از حالت تعادل و بروز اخلال در وضعیت عادی و فرآیندهای فضای جغرافیایی زیستگاه انسان ها می شود و منطقه غرب آسیا مورد هدف قدرت های بزرگ آمریكا، روسیه، اروپا، هند و چین قرار گرفته است، این منطقه دارای گسل های استراتژیك است و در مرحله بحران ژئوپلیتیكی به سر می برد.
سرلشكر صفوی، ائتلاف آمریكا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، برخی از كشورهای اروپایی (مانند انگلستان) كشورهای تركیه، اردن، امارات و قطر و ائتلاف ایران، روسیه، عراق، سوریه و لبنان را از بازیگران منطقه غرب آسیا دانست .
وی در ادامه به اهداف قدرت های غربی به رهبری آمریكا و صهیونیسم و برخی از كشورهای عربی در طراحی بحران های ژئوپلیتیكی منطقه غرب آسیا پرداخت و گفت: هدف قدرت های غربی به رهبری آمریكا و صهیونیسم در طراحی بحران ژئوپلیتیكی در منطقه غرب آسیا ناامن كردن و بی ثبات كردن دولت های منطقه غرب آسیا خصوصا دولت های محور مقاومت و همچنین تجزیه احتمالی كشورهای عراق، سوریه، لیبی، یمن و در دراز مدت عربستان سعودی و تسلط بر این واحدهای كوچك سیاسی است.
وی افزود: از دیگر اهداف طراحی بحران ژئوپلیتیكی در منطقه غرب آسیا می توان به ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی و غفلت ملت های اسلامی از آزادی قدس شریف و فلسطین اشغالی و همچنین فروش سلاح و تجهیزات به دولت های منطقه و در نتیجه تصاحب بخش عمده ای از دارائی های آنان ، اشاره كرد.
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با تبیین اهداف و اقدامات آمریكا در منطقه غرب آسیا اظهار كرد: محوریت آمریكا با ظرفیت سازمان ملل و شورای امنیت، مدل ویژه ای را برای ساختار حكومتی و حاكمیتی سوریه تعقیب می كند و این محوریت بدنبال دمكراسی سازی در سوریه نیست؛ ضمن اینكه قبلا مانع روند حداقلی دمكراسی سازی در افغانستان،عراق، لبنان، شورای همكاری خلیج فارس، مصر، سودان، سومالی، اتیوبی، لیبی شده است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم كل قوا توضیح داد: محوریت آمریكا همه زیر ساخت های حیاتی عرصه های دولت - ملت سوریه را در پنج سال گذشته نابود كرده است و بخاطر اولویت قراردادن رژیم صهیونیستی، نابودی صددرصدی ارتش در كانون تمركز امریكاست.
وی اظهار كرد: در حقیقت آمریكا می خواهد به دولت - ملت سوریه تكلیف بدهد و تكلیف بخواهد چون باید تعهد اجراء بدهند درحالیكه در طرف تروریست ها و بانیان تروریست ها كسی مسئولیت نخواهد پذیرفت و مطابق این برنامه قرار هم نیست مسئولیت بپذیرند.
سرلشكر صفوی با اشاره به توان مستشاری جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه و تلاش ایالات متحده در تضعیف ائتلاف ایران ، روسیه - سوریه و عراق و حزب الله گفت: محوریت امریكا بدنبال تقلیل نقش آفرینی ائتلاف ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله است و بدنبال آن است تا توان ائتلاف را تضعیف و از نابودی تروریست ها در این مقطع زمانی با راهبرد سیاسی جلو گیری كند.
اجتمام(1)**7029 ** 1776
تنظیم: فرهاد شرف پور** انتشار: لیلا خطیب زاده
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej