۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82570079
T T
۰ نفر
نخست وزیر عراق پیش از ترك بغداد: از سیاست صف بندی منطقه ای باید فاصله گرفت

بغداد- ایرنا- نخست وزیر عراق در بدو سفر منطقه ای سه روزه خود، پیش از ترك بغداد به سمت عربستان سعودی در اظهاراتی رسانه ای گفت كه باید كشورهای منطقه از سیاست صف بندی منطقه ای فاصله بگیرند.

'حیدر العبادی' در اظهاراتی رسانه ای كه لحظاتی قبل از تلویزیون دولتی عراق پخش شد افزود: امیدوارم این سفر منطقه ای، پایان موفقیت آمیزی داشته باشد و باعث دور كردن كشورها از سیاست صف بندی منطقه ای شود.
العبادی خاطر نشان كرد كه سیاست های صف بندی در منطقه جز جنگ و ویرانی دستاوردی برای كشورهای منطقه به دنبال نداشته است.
وی اضافه كرد كه اوضاع بحرانی در منطقه به شرایطی رسیده كه نیاز است تا كشورهای منطقه، سیاست جدیدی كه مبتنی بر ثبات، همكاری و توسعه بین همه كشورهای منطقه است را در پیش گیرند.
به گفته العبادی، منطقه خاورمیانه از زمان جنگ هشت ساله عراق (رژیم بعث) علیه ایران و سپس اشغال كویت و تا امروز درگیر بحران است.
نخست وزیر عراق، 'سیاست احترام متقابل بین كشورها بر مبنای منافع مشترك' و 'رعایت حاكمیت دولت و احترام به ملت های منطقه' را بهترین گزینه برای تعامل بین كشورهای منطقه دانست.
وی 'احترام به اراده ملت ها' و 'ارائه خدمات مناسب به مردم' و 'برقراری روابط بر پایه منافع مشترك' را تنها راه مهار بحران های منطقه دانست و آن را جزو اصول سیاست خارجی عراق برشمرد كه در چارچوب آن حركت می كند.
العبادی ابراز امیدواری كرد كه سفر منطقه ای وی، با موفقیت همراه شده و عراق بتواند دیدگاه های خود را طی این سفر به سمع و نظر كشورهای همسایه برساند.
سفر منطقه ای نخست وزیر عراق به كشورهای عربستان، ایران و كویت، پیش از ظهر امروز (دوشنبه)، با سفر العبادی به عربستان سعودی آغاز شد؛ وی سپس قرار است راهی تهران شده و بعد از آن به كویت سفر كند؛ العبادی طی این سفر، گسترش مناسبات دو جانبه و گفت وگو درباره اوضاع منطقه را با مقامات سه كشور یاد شده بحث و بررسی خواهد كرد.
خاورم*4*353*1770*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری