۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82570025
T T
۰ نفر
آتش بس دولت فیلیپین با كمونیست ها و تمركز بر جنگ با تروریست های داعش

كوالالامپور - ایرنا - دولت فیلیپین اعلام كرد كه حملات نظامیان این كشور علیه كمونیست های شورشی را با هدف تمركز ارتش بر مقابله با تروریست های مرتبط با داعش كه از حدود یك ماه پیش شهر 'مراوی' در میندانائو را با بحران مواجه كردند، متوقف می كند.

به گزارش ایرنا، 'سیلوستر بلو' مذاكره كننده فیلیپینی روز دوشنبه اعلام كرد كه دولت این اقدام را برای دستیابی به آتش بس و صلح با شورشیان ارتش خلق جدید (كمونیست ها) آغاز كرده است.
نیروهای ارتش فیلیپین در حال حاضر هم با تروریست ها و هم با كمونیست ها در جنوب این كشور درگیر جنگ هستند.
به نوشته تارنمای 'فیل استار'، بلو' بدون مشخص كردن زمان اجرایی شدن توقف نبرد با كمونیست ها و شرایط آن، اعلام كرد كه دولت فیلیپین عملیات نظامی علیه ارتش خلق جدید انجام نمی دهد.
به رغم تلاش های ابتدایی برای دستیابی به صلح، ارتش فیلیپین روز شنبه هفته جاری پنج كمونیست را در حملات جداگانه به هلاكت رساند و كمونیست ها نیز ایستگاه پلیسی در جنوب این كشور را مورد حمله قرار داده و سلاح های آن را سرقت كردند.
مقامات ارتش فیلیپین اعلام كردند كه روز شنبه سه كمونیست در استان 'داوائو اورینتال' و دو كمونیست دیگر در 'كامپوستلا ولی' كشته شده اند.
'سزار هاوتورن بیناگ' رئیس پلیس این منطقه اعلام كرد كه در شهر مركزی 'ماسین' در استان 'ایوئیلو' حدود 50 كمونیست با حمله به ایستگاه پلیسی 12 قبضه اسلحه، رادیوهای دو طرفه، لپ تاپ، جواهر آلات و سوخت ماشین را به سرقت بردند.
كمونیست های فیلیپین مسئولیت این حملات را پذیرفته اند.
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین دستور انجام مذاكرات با گروه شورشی كمونیست را داده و نسبت به حملات اخیر این گروه خشمناك است.
این اتهامات و برخی دیدگاه ها متفاوت بین كمونیست ها و گروه های دولتی مانع از ادامه مذاكرات بین دو طرف شده و یك دور از مذاكرات نیز كه برای ماه گذشته زمان بندی شوده بود، به تعویق افتاد.
از سوی دیگر، نبرد نیروهای ارتش فیلیپین با تروریست های وابسته به داعش اكنون به چهار روستا از مجموع 96 روستای شهر 'مراوی' محدود شده و در آن 242 تروریست، 56 نیروی نظامی دولتی و پلیس و 26 شهروند در این درگیری ها جان خود را از دست داده اند.
بیش از 300 هزار نفر از روستاییان و مردم شهر 'مراوی' مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند و صدها نفر دیگر همچنان در میدان جنگ 'مراوی' گرفتار مانده اند.
ارتش فیلیپین اعلام كرد كه بیش از 100 تروریست، شمار نامشخصی از شهروندان را به عنوان گروگان در اختیار دارند، ولی مقاومت آنها به دلیل حملات روزهای گذشته ارتش به طور قابل ملاحظه ای تضعیف شده است.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی